Slaapzakje of niet?

Hi meiden!

09-08-2022 ben ik uitgerekend, heel spannend. Ik twijfel alleen nog steeds of ik vanaf de eerste dag al een slaapzakje zal gebruiken of eerst een lakentje/dekentje. Wat doen jullie? Ervaringen? En wat zijn dan eventueel goede slaapzakjes? :)

Liefs
 
Wij begonnen gewoon met enkel een dekentje, ze kunnen geen kant op nog dan en ook de dekens nog niet weg trappelen. Maar zijn bij de oudste wel vrij snel gaan inbakeren met een puckababyslaapzak. De jongste ging juist al snel over op een normale slaapzak zonder dekens, die wilde met 3 maanden al het hele bed doorrollen.
Ik zou gewoon even afwachten wat je kindje mogelijk fijn vind voor je vanalles aanschaft. Het is zo besteld ?
 
Spannend!! Gefeliciteerd ☺️
Een slaapzakje zou ik persoonlijk niet aanschaffen voor een pasgeboren kindje. Daar ga je je kindje écht niet meteen in leggen (vinden ze alleen maar vervelend dat gepruts om het aan te trekken in het begin haha).
Een lakentje en/of dekentje kun je strak instoppen én geeft daarmee ook geborgenheid, dit vinden veel kindjes fijn.
Qua veiligheid raden ze dit in het begin ook zeker aan. Je kraamhulp gaat je precies leren hoe je het bedje moet opmaken en hoe je er voor zorgt dat je kindje niet/nooit onder het dekentje kan zakken.

Een puckababy piep is bijvoorbeeld wel veilig. Maar dat is iets wat je beter alleen kan aanschaffen als je kindje het nodig zou hebben qua begrenzing. Is altijd goed om af te wachten wat je kindje nodig heeft ? Maar ik begrijp je, het is spannend én je wil goed voorbereid zijn.

Wat hierboven ook gezegd wordt; wacht het een paar weken/maanden af én alles is zo besteld! ☺️


 
Ik zou dekentje en lakentje doen. En ik legde de kinderen toen ze zo klein waren ook gewoon met hun kleding aan in bed: vies van het spelen worden ze toch nog niet en dat omkleden is zo'n gepriegel, is voor niemand fijn. Pas vanaf een maand of 2 a 3 ben ik slaapzakjes en pyjama's gaan gebruiken (hangt ook af van hoe bewegelijkde baby dan al is). Bij de jongste kreeg ik daar trouwens wel eerder de behoefte aan dan bij de oudste,waarschijnlijk omdat ik de oudste toen natuurlijk omkleedde voor het slapen gaan, en het voelde vreemd om dat bij de jongste niet te doen.
 
Die van ons lag na 3 dagen al onderin in wiegje dus wij vonden het doodeng en hebben snel een slaapzak gehaald. Nog steeds ligt ze elke dag helemaal onderaan dus voor ons niks anders meer. Ook werd ze wakker van het instoppen, maar heel heel baby's liggen aan het begin stil. Als je de dekentjes en lakentjes al heb zou ik afwachten, je kan altijd nog een slaapzak halen! (Hema heeft hele fijne)
 
Mn oudste had pas na 2 maanden een slaapzakje. Meer om het slaapritueel duidelijker te maken. Ze sliep de eerste maanden nergens anders dan op mij, en bleek later een buikslaper waarmee ik een deken sowieso eng vond. 
Mn jongste is nu bijna 8 weken en ligt sinds week 4 in een slaapzakje. zij kon zich wel degelijk al direct onder de deken vandaan trappelen. Ik vond het lastig om haar warm te houden snachts. Na een uurtje of 2 slapen trof ik haar naast me aan met de dekens bij haar voetjes en ijskoude handjes en armpjes. Met een slaapzakje ging het slapen snachts ook direct beter.
Hangt dus van het kindje af. Pyjama deed ik pas na 4 mnd. Maar mn oudste haatte omkleden. Deze jongste vindt dat allemaal dan weer niet zo erg. Maar haar dagkleding is net zo comfortabel als pyjamas. Wij hebben hemaslaapzakjes. Maar voor maat 50 valt dat best breed. Ik heb grote meiden dus dat was hier geen issue. De pasvorm die je nodig hebt is ook nog maar afwachten.
 
Onze dochter heeft van het begin af aan het dekentje afgetrapt, voor ons was een slaapzakje echt een uitkomst. Maar zelf heb ik als baby rustig onder een dekentje gelegen. Verschilt echt per baby.
Ik zou zeggen probeer eerst een dekentje, je kan later altijd nog om een slaapzakje.
 
Wat je ook kiest, het is super fijn om een wollen slaapzakje of dekentje te nemen! Ik merkte zoooveel verschil tov andere materialen. Door het wol waren ze gewoon altijd lekker warm, terwijl ze anders of toch beetje koud voelde of juist klam/zweterig. De eerste 3 maanden hadden we een newborn slaapzakje van wol frottée en daarna een wollen babydekentje.
 
Terug
Bovenaan