slaapzakje of niet??

A

Anoniem

Guest
Beste mensen

Ik kom er niet uit, iedereen spreekt elkaar tegen.

Is het nu wel of niet veilig en handig om die kleine straks in een goed passend slaapzakje te leggen tegen woelen en keren?

En hoe keer je hem/haar dan op de zij, om afgeplat hoofd te voorkomen.

De een zegt dit, de ander dat...

MK

Een slaapzak is zeker een hele veilige oplossing! Wat je alleen nooit moet gebruiken is een slaapzakriem (die zorgen ervoor dat het kindje op zijn rug blijft liggen.......maar helaas is de kans dat ze erin stikken heel groot, dus niet doen)!!!!!!!Wat verder nog handig aan een slaapzak is is dat ze zich niet uit de dekens kunnen woelen..........dus niet bloot komen te liggen. Mijn zoon was zo'n woeler dus lag al vrij snel in een slaapzak. Voor hem heb ik na een tijdje de slaapzak van little company gehaald.......dat is 2 laags met afritsbare mouwen. Een beetje een 4 seizoenen dekbed in slaapzak vorm.
Om een mooi hoofdje te krijgen kun je het kindje om en om met het hoofdje een kant opleggen.....met als geheugen steun een knuffeltje aan die kant. In het begin kun je de kleine op zijn zij leggen met iets tussen de benen zodat hij/zij niet doorrolt. Als het doorrol gevaar groter word dan kun je de kleine beter op zijn/haarrug leggen met het hoofdje voorzichtig een kant op gedraait.
Succes!

Groetjes Lillian

Hoi, hoi,

Een goed passende slaapzakje is zeker veilig. Maar let goed op dat hij inderdaad goed passend is! De meeste trappelzakken beginnen pas met 70 cm en daar kunnen ze pas met een week of 12 in!

Groetjes, Jonna

Hoi

Een slaapzak is veilig hoor. De lengte hiervan maakt niet uit. Het gaat
meer om de ruimte bij de armpjes. Ik stikte de armgaten altijd wat
verder dicht als ze klein zijn. Dan kunnen ze niet in de slaapzak
verdwijnen.

En voor het afplatten van het hoofdje kunt je bij elk slaapje de baby
op de andere zij leggen. Met een handdoek in de rug opgerold en bij het
buikje. Dit hoeft niet persee want heel veel kinderen die op hun rug
slapen draaien het hoofd regelmatig of blijven liggen met het hoofd in
de richting waar jij het heen draait. Dan kun je dus gewoon het hoofd
bij elk slaapje de andere kant opleggen. Dit legt de kraamverzorgster
ook uit hoor!

yep, de tip met de handdoeken werkt prima, ook je knuffeltje erbij om niet te vergeten welke kant is prima.

ook heb je special anti draai kussens, daar leg je ze tussen. misschien ook wel tweede hands te verkrijgen.

succes Dees

Toen ons zoontje een beetje een woelwater werd in bed, hebben wij hem een slaapzakje aangedaan. Hij lag anders alleen maar boven de dekens. Dit was pas met een maand of 3, dacht ik. De 1e maanden bleef hij redelijk onder de dekens en wisselden we steeds op welke kant hij sliep. Hij lag ook veel op zijn rug, dus wij wisselden af: links, midden, rechts, midden, links, midden, etc......
Dit is prima gegaan!
Succes, Patricia

Hoi dames,

Je mag je kindje alleen de eerste paar dagen op zijn zij leggen. Daarna
niet meer omdat het zichzelf zou kunnen omdraaien op mijn buikje. Het
advies is om je kindje op zijn rug te leggen en zijn hoofdje opzij te
draaien. Om te voorkomen dat zijn hoofdje afplat (wat slecht kan zijn
voor de ontwikkeling van zijn hersentjes) draai je zijn hoofdje te ene
keer naar links en de andere keer naar rechts.

Als ik me niet vergis kreeg ik na de bevalling ook een infofoldertje
(weet al niet meer van wie thuiszorg/ verloskundige?) over
voorkeurshouding en wat je hieraan kunt doen.

Judith

Even inhakend op mijn voorgangster......wij legden ons zoontje afwisselend op zijn linkerzij, rechterzij en op zijn rug. Om te zorgen dat ie niet op zijn buik zou rollen, legden we een handdoekrolletje voor zijn buik als ie op zijn zij lag. Ging perfect en hij heeft nu (bijna 3 jaar) een mooi rond koppetje!
Groetjes, Patricia

Terug
Bovenaan