slaapzakje of niet??

De 1e 2 jaar word het gebruik van een slaapzak juist aangeraden.
Op de site van consument en veiligheid staat hierover ook een stukje ( www.veiligheid.nl  en zoek dan op slapen het 4e punt wat je dan ziet staat onderstaandstukje).

2. Gebruik de eerste twee jaar een babyslaapzak.
In een babyslaapzak kan het hoofdje van je baby niet onder beddengoed raken en kan hij zich niet blootwoelen. Bovendien rolt een jonge baby in een slaapzak minder gemakkelijk om van de rug naar de buik. Koop altijd een goed passende babyslaapzak. Wanneer armsgaten en halsopening te groot zijn, kan je baby in de slaapzak terechtkomen. Je kunt een dunne babyslaapzak samen met een lakentje of dunne deken gebruiken, mits je deze stevig en dwars over het voeteneinde instopt. Slaapt je baby zonder slaapzakje, maak het dekentje en lakentje stevig en kort - voetjes tegen het voeteneinde - op.

Groetjes Xanthe

het is zo dat je officieel je kindje maar de eerste 12 dagen op zijn zij mag leggen maar ze zijn er nu over bezig (en wsl gaat dit binnenkort veranderen) dat je je kindje dadelijk voortaan tot 6 weken afwisselend op de linker en rechter zij mag leggen. Dit is omdat een kind tot 6 weken nog niet in staat is zich op zijn buik te rollen en omdat er steeds meer kindjes zijn met afgeplatte hoofdjes en dat een heel erg afgeplat hoofdje zelfs kan leiden tot belemmering van de groei van de hersentjes.
Ik heb dit wisselen al bij mijn eerste kindje gedaan omdat mijn nichtje dus echt een heel erg afgeplat hoofdje heeft en mijn kindje is nu 6 maanden en heeft een heel mooi rond bolletje en is de eerste 6 weken ook niet van haar zij naar haar buik doorgedraaid.

groetjes doortje

Hai hai,

Ik wil even inhaken op de slaapzakriem.Toen ons zoontje 3 maanden was hebben we de slaapzakriem gebruikt(ik praat wel over 3 jaar geleden)Dat hebben we toen op advies van prenatal gedaan.Het was namelijk zo dat ons zoontje zich al met 3 maaden zich kon omrollen met het gevolg dat hij op zijn buikje in zijn bedje lag met zijn gezicht in de matras gedrukt.(hij draaide zich met slaapzak handig om).Dat was doodeng, ivm wiegendood.Want hij kon nog niet uit zichzelf zijn hoofdje opzij leggen.De slaapzakriem hielp wel.Hij bleef rustig liggen.Later (toen ik dat ding allang niet meer gebruikte) werd pas bekend gemaakt dat die dingen gevaarlijk zijn.Ik heb hem meteen weggegooid.Ik ben iedergeval blij dat die slaapzakriem bij ons goed geholpen heeft.Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren(en dat geldt ook voor als we die slaapzakriem niet hadden gebruikt.)Het is zo dubbel allemaal, maarja het is toen gelukkig goed gegaan.
En de slaapzakken zijn heel handig, dan blijven de kleintjes lekker warm als ze onrustig slapen en de dekens van zich afgooien.

Veel liefs Summy26

Hai Martine,
Voor het geval je alsnog bang bent dat je kindje op zijn buikje gaat slapen en dus niet terugrolt, er zijn ook zogenaamde "ademende" matrasjes. Deze zijn speciaal dus voor het geval je kindje op zijn buikje gaat slapen.
Misschien nog een tip: ik stopte zelf altijd het onderste deel van de slaapzak bij het matras in zodat mijn kindje verder niet door het bed kon woelen. Zo heb je dus zeker geen riem nodig. Echt nooit doen!!!!!!
Succes er mee!

Hallo allemaal, ik vraag me af waarom je je kind niet gewoon op je buik kan laten slapen??????? Ik ben zelf ook een buikslaper. Al van baby af aan. Mijn vriend doet dit ook. Slapen is nu wat moeilijker omdat die buik steeds dikker wordt maar dat is weer iets heel anders. X

Hoi,

Mijn zoontje ging met een week of 10 in een slaapzakje. Hij is een winterkindje en anders lag hij constant bloot. Hij ging zich ook heel snel omdraaien en op zijn buikslapen. Ik vond het erg eng, maar volgens het cb kan het geen kwaad als hij het zelf doet, is ie blijkbaar sterk genoeg om zijn hoofdje weg te draaien. Heb het dus maar zo gelaten. Hij is inmiddels 20 maanden en slaapt nogsteeds op zijn buik.

Groetjes, Jonna

Hoi kiekje,

Als een baby op de buik slaapt, heeft hij/zij meer kans op wiegendood.

Mijn dochter sliep in het begin onder een dekbedje met dekentje erin. Nu slaapt ze in een slaapzak, omdat ze het hele bed doorolt (vanmorgen vond ik haar dwars in bed)

Groetjes,

Linda moeder van Rebecca 11 november 2005

Mijn dochter sliep zoals wordt geadviseerd de eerste dagen op haar zij en daarna op haar rug, maar eerst nog zonder slaapzakje. De eerste tijd bewegen ze nog nauwelijks en zij was ook niet in staat haar dekens van zich af te trappen als ik ze goed instopte. Pas na een tijdje (ik weet niet meer zo goed wanneer) heb ik haar in een slaapzakje laten slapen.

Kiekje, niet lullig bedoeld, maar als je dit niet wist over buikslapen en wiegendood, misschien moet je dan eens wat (meer) gaan lezen over zwangerschap en baby's?

Terug
Bovenaan