Slapen 11 maanden

Mijn dochtertje is bijna 11 maanden, ik hield de methode 2-3-3 aan en ging erg goed. Nu heeft ze een sprongetje gehad en sinds drie dagen kan ze gewoon niet meer in slaap komen als ik haar rond 11 uur in bed leg. Moet ik dan naar 1 slaapje gaan of is ze daar nog te jong voor? Ik ben bang dat ze dan slaap tekort komt :(

Hoe laat is ze in de ochtend wakker dan? 9.00 als ik het goed begrijp?

Dat is vrij laat om de dag te beginnen, ook al is dat natuurlijk heerlijk ;) De meeste kindjes zijn rond 6.30/7.00 wakker, dus dan kom je met het 2/3/4 ritme op heel andere tijden uit.

Als ze echt elke ochtend tot 9.00 slaapt, zou je best 1 slaapje kunnen proberen ja. Van 12.00-14.00/15.00 en dan om 19.00 weer naar bed.

Mijn dochters zijn altijd rond 6.30 wakker. Met 11 maanden sliepen ze dan van 9.00-10.30 en 14.00-15.30. In de nacht van 19.30-6.30.

Met 15 maanden gingen ze naar 1 slaapje van 12.00-14.00 ongeveer.

Ik werk op een kinderdagverblijf en de meeste kindjes gaan tussen 12-16 maanden over op 1 slaapje. Onder de 1 jaar gebeurt het eigenlijk nooit, maar als je kindje echt tot 9.00 slaapt in de ochtend kan het wel makkelijk denk ik.

Overigens is het de eerste maanden vaak ook nog wat rommelig hoor. De ene dag 1 slaapje, de volgende dag toch weer 2... het duurt vaak erg lang voor ze er 'doorheen' zijn.

Ze deden hier vanaf 13 maanden soms 1 slaapje, maar pas vanaf 15 maanden lukte het echt elke dag..

Ze gaat 19.30 naar bed toe en slaapt meestal tot 8 uur en soms tot 8.30/9.00. Dus ik rek het al uit tot 2,5 uur voordat ze naar bed gaat. Ik ben bang als ik naar 1 slaapje ga dat ze maar 1 uurtje slaapt en erg moe word

Onze dame (bijna1) heeft dit ook gehad. Ze weigerde ineens haar middagdutje en kwam ‘s avonds heel moeilijk in slaap. Het bleek een fase te zijn maar man wat was dat even pittig zeg. Houd nog even vol, zeer waarschijnlijk gaat het snel over. Als ze echt niet in slaap kwam probeerde ik het n half uur later weer. Lukte het dan nog niet dan werd er geen middagdutje gedaan. Wat mij ook heel goed heeft geholpen ( op advies van andere mama’s hier) is haar niet te lang laten slapen overdag. Dus nu maak ik haar na max 1,5 uur wakker en haar middagdutje is nog maar 1 uur. Tenzij ze wel een keer erg vroeg wakker is, dan slaapt ze wat langer in de ochtend.

Ons ritme ziet er ongeveer zo uit:
07.00-08.00 opstaan (ze is geen vroege vogel)
09.30-10.30 naar bed (max 1,5 uur)
11.00-12.00 opstaan (ik maak haar nooit later dan 12 wakker)
14.30-15.00 naar bed
15.30-16.00 opstaan
19.00-20.00 naar bed

We proberen 2-3-4 (ongeveer) aan te houden en dit werkt voor haar heel goed. Natuurlijk schuift er hier en daar wel eens wat. Maar 12.00 uit bed na het ochtenddutje en op z’n laatst om 15.00 weer naar bed zijn wel echt tijdstippen die we vast willen houden.

Ja het is lastig in jouw geval omdat ze in de ochtend best wel uitslaapt... Ik legde ze om 9.00 op bed en maakte ze om 10.30 echt wakker omdat er anders geen middagslaapje meer gedaan werd. Maar om 10.30 begint voor jou het eerste slaapje nog niet eens...

Je zou ze in de ochtend eerder wakker kunnen maken, rond 7.30.. maar dat is ook een beetje gek natuurlijk.

Meestal is het deze schema :
8 uur wakker
11 uur naar bed en slaapt meestal dan tot 12 uur.
15 uur weer naar bed toe is ook een uurtje heel soms 1,5 uur.
En dan gaat ze tussen 19.15 en 19.30 uur naar bed toe.
Maar het lukt mij niet meer sinds drie dagen haar in slaap te laten vallen en duurt het drie kwartier voordat ze slaapt, terwijl ze gaapt enz. Ze gooit alles ook op de grond, wil haar ook echt even laten gaan 20 min zoals meeste mensen zeggen dat het de inslaap tijd is. Maar zonder haar speen en knuffel kan ze niet slapen dus moet dan wel naar haar toe :(

Onze dochter ging met ruim 10 maanden al over naar 1 slaapje. Idd heel vroeg, maar het slapen was elke keer een drama overdag. Totdat we gewoon 1 slaapje gingen proberen en dat werkte voor haar goed! Ze sliep vaak ook tot 8/8.30 ‘s ochtends en dan nog 1 middagslaapje vanaf 12.30 ongeveer. Ik vond het heerlijk! Vanaf dat ze 4 maanden was, sliep ze overdag maar 2 keer een half uurtje, heel soms 45 minuten. Vanaf die 10 maanden ineens een lange middagslaap van meestal ruim 2/2,5 uur, heerlijk! Binnen een week was ze er aan gewend en hield ze de ochtend prima vol. Dus ik zou zeggen; gewoon proberen! 

Terug
Bovenaan