slapen aan het einde van de dag

hoi hoi
ons zoontje is nu bijna 7maanden
En ook hij wil steeds minder slapen van 4 tot 5, het is altijd een verrassing. de ene keer valt ie gelijk in slaap en de andere keer, gaatie rustig een half kletsen om daarna te gaan huilen, dan haal ik hem er maar uit. om half 7 is ie dan echt gebroken en krijgt dan om kwart voor 7 zijn flesje en gelijk naar bed.
Tot de volgende morgen. sochtends slaapt hij ook van 9 tot 10 en van half 1 tot 2uur. dus op zich slaap ie best veel vind ik. Als ie maar savonds slaapt, dan ben ik al gelukkig.
doei doei.Daan.

Hier een moeder van een niet-slaper! Mijn zoontje van 6 mnd wordt 's morgens om 7 uur of zo wakker, drinkt dan aan de borst en is al na een uurtje weer moe. Als ik hem in bed legde sliep hij misschien nog een half uurtje, maar anders is hij dus iedere dag van 's morgens tot 'savonds 19.30 wakker!!!

Niet dat hij niet moe is, maar hij gunt zichzelf niet de rust om te gaan slapen. Afgelopen dinsdag ben ik bij een osteopaat geweest, en voor het eerst sinds drie maanden gaat onze kleine nu rustig uit zichzelf overdag slapen in zijn eigen bed.

Als ik jullie verhalen lees (best veel, maar reageer weinig) en schema's bekijk vraag ik me af of jullie je er ook strak aan houden, of er toch wat relax mee omgaan. Ik krijg nl een beetje de indruk dat er strikt op tijd gevoed wordt, liga, fruit, fles e.d.   Ik kijk het zelf gewoon een beetje aan:

s morgens bij wakkerworden borstvoeding.
loop van de ochtend fruit tot kleine niet meer hebben wil (ongeveer een 4 mnd potje) beetje diksap,
ergens 's middags een ligaatje met diksap,
's avonds net voor ons eten een potje of deel ervan met groente, evt beetje yoghurt,
en dan bij het naar bed gaan weer borstvoeding.

Tussendoor krijgt hij steeds borstvoeding als hij dorst lijkt te hebben, of zeurt om niets. Werkt vaak wel.

Groetjes en ben benieuwd,
Liesje

Hoi Liesje,

Ik probeer me zoveel mogelijk aan de voedings  tijden te houden (1/2 8, 1/2 12, 1/2 4, 1/2 8) omdat Heather regelmaat nodig heeft. En ik ook wel prettig vind om te weten waar we aan toe zijn kwa voeding.  Maar als dochterlief om 1/2 8 nog lekker ligt te slapen laat ik haar mooi liggen hoor! Dan maar een half uurtje later eten!

Verder is het allemaal niet zo strak, 's ochtends krijgt ze haar fruithapje en 's middags een liga oid, maar als het er niet van komt, dan niet. Oh, en als ze moe is gaat ze naar bed. Ook geen vaste tijden, dat werkte voor geen meter!

Groetjes, KT

Hoi Liesje,

Hier wel een beetje een strak schema. Ik vind dat gewoon het prettigst werken.
Ik weet dan waar ik aan toe ben en wanneer ik dingen af kan spreken.
Misschien is het met bv. wel anders. je kunt hem dan aanleggen wanneer je maar wilt. Het schema geeft mij een houvast en de kleine weet ook waar hij aan toe is.
Natuurlijk zit er wel eens een half uurtje verschil in en als ik het idee heb dat hij geen of weinig honger heeft ruil ik de liga en het fruit om.
Hij gaat naar bed als hij moe is, maar vaak is dat toch rond dezelfde tijd.

Hallo,

Even een reactie op Liesje. Nee wij hebben geen strak schema  qua tijden maar wel qua handelingen. Dus Stijn weet zelf wat er volgt na het slapen, spelen en eten en wat dus wanneer ongeveer komt. Het grappige is dat hierdoor wel een tijdschema is ontstaan.

Verder geef je zelf aan dat je kleintje overdag eigenlijk niet of nauwelijks slaapt. Stijn deed dit in het begin ook niet, tot ik de regelmaat ging toepassen, nu slaapt hij gewoon goed ook overdag. Misschien zou het voor je zelf ook verstandig zijn om regelmaat te gebruiken, slaap hebben ze wel echt nodig voor de ontwikkeling. Maar ik wil je natuurlijk niet de les lezen.

Carina

Hoi Carina,

Ik vat het niet op als de les lezen hoor. Ik heb regelmatig geprobeerd om hem in zijn bed te laten slapen. Ook met vaste regelmaat en rituelen e.d. maar niets hielp.
Vorige week zijn we bij een osteopaat geweest, en sinds dien slaapt hij wel goed. Als ik hem 's avonds in bed leg slaapt hij bijna gelijk. Ook overdag gaat hij nu wel slapen. Hij lijkt al rustig te worden als ik met hem naar boven loop. Het kwam dus echt door zijn beweeglijkheid waar hij geen controle over had.
Misschien dat hij nu zelf ook wel een ritme gaat ontwikkelen.

Bovendien kan ik heel goed begrijpen dat als je een fles geeft, je op een schema gaat zitten. Flesvoeding moet gemaakt worden, kan niet heel lang bewaard worden, heeft hij nu genoeg, of wil hij nog meer (of is het teveel). Die vragen hoef ik mezelf niet te stellen. Als ik hem aanleg en hij drinkt is het goed. Drinkt hij niet, ook goed. Dan heeft hij blijkbaar geen trek en bergen we de boel gewoon weer op.

Ik was gewoon benieuwd hoe jullie ermee om gingen.

Groetjes Liesje

wij hadden in het begin helemaal geen schema. Dat ging heel erg goed totdat ze ongeveer 2/2,5 maand was, toen werd ze heel onrustig.
Tip van een nichtje (kraamhulp) was om wat meer regelmaat toe te passen dus dat hebben we gedaan en ze sliep vanaf dag 1 weer stukken beter!
In het begin hebben we even een maand ofzo heel strak volgens schema gedaan (we waren blij dat het weer zo goed ging en dan is dat wel eens moeilijk los te laten)
Maar sins 2 maanden ofzo zijn we er een stuk makkelijker in geworden. Ik ga nu veel makkelijker met haar weg en dan slaapt ze maar een keer (bijna) niet. Van alleen maar thuiszitten word je ook niet happy!
Nu gaat het heel erg goed, we hebben nog steeds een bepaald "schema", een vast ritme zeg maar, en daar houden we ons ook aan omdat ze dat gewoon nodig heeft. maar niet meer zo strak dus...

Pfoe, moeilijk hoor! Die van ons is nu ook zes maand en krijgt nog "volledig" bv. (Tenzij ik moet werken of een keer wil doorslapen en ik heb niet genoeg kunnen kolven)
Maar ik vind het ook lastig overdag om een schema aan te houden - met flesvoeding gaat het makkelijk heb ik gemerkt. Je weet dan gewoon zeker dat hij een volle buik heeft, met bv heb je dat niet. Soms wil hij wel, soms niet idd.
Ons schema ziet er ongeveer zo uit (verschilt wel sterk per keer nog hoor):

06.00 bv (als je mazzel hebt slaapt 'ie daarna nog even, vaak ook niet)
08.00 opstaan en ontbijten (ikzelf) met hem aan tafel erbij
09.00 - 10.00 slaapt hij wel even

10.00 bv + fruithap (sinds vandaag! :) + spelen of in kinderwagen boodsch. doen
12.00 - 13.30 slapen in bed (ligt eraan hoeveel hij sliep in de kinderwagen)
14.00 bv + spelen of lekker naar buiten in draagdoek of kinderwagen
17.00 jengelen vaak, maar slapen niet vaak!
18.00 eten wij warm, zit hij ook aan tafel, maar meestal zit hij dat niet uit en brengen we 'm naar bed onder luid protest, maar hij is echt moe dan!

Pas om 21.00 slaapt hij echt diep voor de nacht
23.00 maken we 'm wakker voor een papfles en dan valt hij direct weer in slaap tot ongeveer 5, 6 uur ongeveer.

Jeetje, nu ik het zo op probeer te schrijven zie ik pas hoe chaotisch ons "schema" is - moeilijk hoor!

Groetjes Edith  

Terug
Bovenaan