Slapen met 10 maanden

<p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Hallo mama’s en papa’s</span></p><p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Onze dochter van 10 maanden slaapt sinds enkele weken slecht. Ze weigert regelmatig haar 2e dutje en is dan al snel  zo’n 6 uur achter elkaar wakker. Oma’s zeggen dan heel makkelijk dan heeft ze die ook niet meer nodig, maar ik vind haar nog veel te jong om naar een dutje te gaan. Ze is wel moe maar niet chagrijnig. Daarnaast valt ze heel moeilijk in slaap als ze de nacht in gaat. Meestal pas na zo’n 2 uur en een tweede kleine fles. Daarna slaapt ze wel door tot de ochtend. En als ze makkelijk in slaap is gevallen, dan is ze rond 03.00 klaar wakker en het enige wat dan helpt is bij ons in bed pakken en met een beetje geluk slaapt ze weer na een dik uur. Het is echt het een of het ander. Sinds midden november heeft ze geen enkele ‘normale’ nacht meer gehad. Ik vraag me af of ze misschien teveel overdag slaapt en dit de rede kan zijn voor het slechte slapen. Ze slaapt gemiddeld zo’n 3 a 3,5 uur overdag als ze haar middagdutje ook doet. Ik merk ook dat ze in de ochtend steeds wat later wakker wordt. Eerst was het tussen 6-7uur en nu is het verschoven naar 7-8uur. Haar dutjes zijn rond 10.00 en rond 15.00, ze gaat tussen 19.00 en 19.30 de nacht in. Haar eerste dutje is meestal zo’n 2,5 uur en het tweede een uur of langer. Maar nooit langer dan 1,5 uur. Ze heeft vanaf 5 maanden heerlijk zonder veel moeite geslapen. Balen er enorm van dat ze nu zo’n moeite heeft. Denk wel steeds het is maar een fase, maar wil haar zo graag weer die rust terug geven die ze eerst had. Wie heeft dit ook meegemaakt en heeft fijne adviezen?</span></p>
 
Ik zou dat eerste dutje echt inkorten, want als ze 2.5 uur slaapt (van 10.00-12.30?) Is het heel logisch dat ze geen tweede dutje meer wilt. 
Ik maakte mn dochters om 11.00 altijd wakker uit het dutje en dan rond 14.00/14.30 weer slapen tot 15.30. En dan om 19.30 de nacht in. Tot 14 maanden deden ze 2 dutjes en dat is ook wel gemiddeld. Vanaf 13 maanden gingen die dutjes wel moeizamer en kwam dus de stap naar 1 dutje. Maar daarom maakte ik ze écht om 11.00 wakker, anders lukte een 2e dutje sowieso niet! 
Al dat gerommel in de nacht is hier helaas ook heel herkenbaar. Mn dochters zijn 3 jaar en 16 maanden nu, En de laatste 2 weken gaat het ineens wonderbaarlijke goed en slapen ze helemaal door én ze slapen uit tot 7.30! Ik ben compleet verbaasd..  (maar ze slapen wel pas rond 20.30 in de avond hoor, eerder lukt gewoon niet...) 
Tot 15 maanden hadden ze ook nog vaak een 2e kleine fles nodig of belandden ze idd tussenin halverwege de nacht, of ze waren om 5.30 uitgeslapen.. pff!! Geen tips wat dat betreft, maar het gaat echt voorbij op een dag. Mn oudste dochter maakte rond de 15 maanden zo'n omslagpunt van beter slapen in de nacht en ik merk nu precies hetzelfde bij mn jongste dochter.  Nog even doorbijten voor je! Hopelijk wordt het binnenkort beter. Er zijn helaas nou eenmaal weken dat het slapen s nachts zomaar goed gaat en dan ids het weer wekenlang drama. Is best normaal in mijn ogen, ook al is het heel vermoeiend ja, ik Weet er alles van... ;)
 
Dus eigenlijk op de dag 2x 1/1.5 uur slapen! Van 9.30-11.00 en 14.00-15.30. Hier waren ze dan vaak wel om 6.00/6.30 wakker, dus lagen ze om 9.00/9.30 vaak  al wel weer in bed. En dan dus tot 11.00 max.
 
Zou het eerste dutje idd zeker in gaan korten. Uiteindelijk moet het middagdutje het langste dutje zijn. Is toch eventjes zoeken wat voor jullie het beste werkt. Succes!
 
Ik heb een dochter van bijna 11 maanden zoals hierboven beschreven maakte ik haar in de ochtend ook wakker na een bepaalde tijd zodat ze s middags weer kan slapen. Bij ons ging ze wel altijs uiterlijk om 13.00 naar bed omdat het anders te laat in de middag werd. Sinds een week slaapt ze nu nog maar 1 dutje. Ze presteerde zelfs met een kort dutje s middags niet meer te slapen en was dan vanaf 11.00 wakker tot 18.30. Nu slaapt ze van 12.00-14.00/14.30 en gaat s avonds rond 18.45 naar bed en slaapt door tot 7.30. Ze slaapt nu ook binnen no time als we haar in bed leggen. Ze zijn inderdaad nog klein maar blijven over het algemeen nu wel vort een stuk langer wakker. 
 
Bedankt voor jullie berichtjes. Ik was nooit zo voor het wakker maken, maar denk dat ik dat inderdaad moet gaan doen. Bedenk me nu dat we dat eigenlijk al steeds meer aan het doen zijn, vooral als ze na een rommelige nacht na 08.00 nog steeds slaapt. Het gaat ook opeens zo snel allemaal. Zo liggen ze nog heerlijk rustig in je armen en nu blijft ze met veel geluk een minuutje bij me liggen waarna ze weer volop de wereld wil ontdekken en spelen. Blij om te horen dat we niet de enige zijn die nog een tweede flesje in de avond geven. Je krijgt altijd meteen te horen dat ze het op deze leeftijd niet meer nodig hebben, tja onze dame dus wel. 
 
Wij hebben hier 2 jongens van 10 maanden (twins) die slapen als roosjes. Sinds dat ze 3,5 maand zijn nooit problemen gehad met geen enkel slaapje. Wij zijn toen de methode van Stephanie Lampe van het boek Droomritme gaan volgen. Werkt o.a. met verschillende wakker tijden per leeftijd. Bij 10 maanden (tot overgang naar 1 dutje) slapen ze ongeveer 15 uur per dag waarbij 2 slaapjes overdag 3/4 uur. Wakkertijden zijn 2,3,4 uur. Bijv 7 uur wakker. Dan voor 9 er weer in voor 1e slaapje. Bijv 11.30 wakker, dan voor 14.30 weer in bed voor 2e slaapje. 15.30 Bijv weer wakker, dan voor 19.30 naar bed. Bij hun werkt het heel goed als we die wakkertijden goed aanhouden. 
 
Wij hebben hier 2 jongens van 10 maanden (twins) die slapen als roosjes. Sinds dat ze 3,5 maand zijn nooit problemen gehad met geen enkel slaapje. Wij zijn toen de methode van Stephanie Lampe van het boek Droomritme gaan volgen. Werkt o.a. met verschillende wakker tijden per leeftijd. Bij 10 maanden (tot overgang naar 1 dutje) slapen ze ongeveer 15 uur per dag waarbij 2 slaapjes overdag 3/4 uur. Wakkertijden zijn 2,3,4 uur. Bijv 7 uur wakker. Dan voor 9 er weer in voor 1e slaapje. Bijv 11.30 wakker (niet langer dan 2,5 uur laten slapen), dan voor 14.30 weer in bed voor 2e slaapje. 15.30 Bijv weer wakker, dan voor 19.30 naar bed. Bij hun werkt het heel goed als we die wakkertijden goed aanhouden. 
 
Terug
Bovenaan