Slapen op eigen kamertje

Hai,

Mijn zoontje Seth heeft sinds de geboorte (15-01) in zijn wiegje bij ons op de kamer geslapen. Maar sinds een weekje denken we erover om hem in zijn eigen kamertje te slapen te leggen. Ik ga ervan uit dat we hem heus wel horen als hij honger heeft, maar we horen dan niet meer ieder geluidje van hem. Aan de ene kant is dat fijn, want dat betekent dat wij ook weer wat makkelijker kunnen doorslapen, maar aan de andere kant vind ik het ook wel eng. En niet alleen eng, het betekent ook het einde van een tijdperk, want het is ook wel gezellig dat hij naast ons slaapt... Ik twijfel dus of we deze stap al moeten maken.

Slapen jullie kindjes op hun eigen kamertje of hebben jullie ze ook op jullie eigen slaapkamer? Zo ja, wanneer maken jullie de overstap naar het eigen kamertje??

GRoetjes Femke

Hoi Femke,

Evi heeft vanaf het begin op haar eigen kamertje geslapen. We hielden wel allebei de slaapkamer deuren open zodat ik ze goed kon horen.
Van elke kik die ze geeft wordt ik wakker. Ik denk als ze naast me had gelegen op de slaapkamer dat ik helemaal geen oog zou dicht doen.
Ik kan je hier over geen advies geven, ik denk als jij het tijd vind dat Seth lekker in zijn eigen bedje slaapt je dat gewoon moet proberen.

succes!
groetjes Sonja mama van Evi (6-1)

boas was vanaf de eerste nacht snachts wakker en overdag sliep hij.toen hij ons voor de 3e nacht uit onze slaap hield en mijn man in zijn slaap begon te mopperen(kon hij niks aan doen,mijn man praat in zijn slaap zonder dat hij zich dat kan herinneren) heb ik hem op zn eigen kamertje in zn ledikantje gelegd.zo van;dan kan in ieder geval mn man even goed slapen.maar boas vond zn nieuwe bed schijnbaar erg lekker liggen want hij viel als een blok in slaap.sindsdien slaapt hij dus op zn eigen kamer.ik hoor wel ieder kikje.ik kan dus ook niet naar bed zolang hij niet slaapt.gelukkig slaapt hij snachts erg goed,behalve als hij honger heeft huilt hij,maar dat mag natuurlijk.
groetjes kari

Hoi,
Quinn slaapt vanaf dat hij 8 dagen oud is in zijn eigen bed op zijn eigen kamer. De eerste dagen en nachten sliep hij in de kinderwagen bij ons op de kamer. Toen dit langzaam afgebouwd. Eerst overdag een paar uurtjes naar zijn eigen kamer, toen de hele dag, toen de hele dag en een stuk van de nacht en toen de hele nacht.
Vond dit zelf wel prettig, want zo konden wij er ook aan wennen. Was misschien wel wat makkelijker omdat dit nog in de kraamtijd was.
Groetjes Veerle

Jeetje, en ik maar denken dat wij de enige waren die ons kind op haar eigen kamertje lieten slapen. Ik hoor in mijn omgeving alleen verhalen van kindjes die tot een half jaar bij hun ouders slapen...
Esther heeft iets meer dan een week in haar wiegje bij ons op de kamer geslapen. Maar ze sliep nogal luidruchtig en bij elk piepje zat ik recht overeind vol adrenaline. Zij sliep dan rustig door en ik was weer een half uur wakker... Dus hebben we haar wieg op haar eigen kamer gezet met de deuren allebei open. Dat gaat perfect! Ze herkent haar eigen kamertje al en voelt zich daar prettig. En als ze weer eens heel onrustig slaapt kunnen we één of twee deuren dicht doen en dan slapen wij tenminste ook lekker.

Groetjes,

Eveline

Hoi Femke,

Bent slaapt sinds vorige week ook 's nachts op zijn eigen kamertje en we hebben de wieg inmiddels opgeruimd. Inderdaad toch weer een fase afgesloten. Het was wel een beetje met pijn in mijn hart.

Hij heeft eigenlijk alleen in de kraamweek alle slaapjes in het wiegje gelegen, daarna overdag op zijn eigen kamer en 's nachts naast mijn bed.

Het is vooral om praktische redenen dat hij is verhuist. We hebben een wat ouder wiegje waarin we hem niet zo lekker strak kunnen onderstoppen en nu hij steeds bewegelijker wordt is dat toch wel makkelijk. Ook was mijn man niet zo gek op alle geluidjes die hij maakte dus die zag het ook wel zitten om het te verhuizen.  Ik vind het wel erg gezellig (en makkelijk) zo'n ukkie naast je bed en vond het de eerste twee nachten wel stil maar nu zijn we er met z'n allen al helemaal aan gewend.

Judith

hoi,
nynke slaapt nog steeds bij ons op de kamer (ze is van 6 januari), ik denk zelf dat ik haar als ze 3 maanden is op haar eigen kamertje laat slapen, maar ik vind het erg moeilijk. ik wil haar dicht bij me hebben zodat ik haar in de gaten kan houden, maar aan de andere kant als ik slaap hou ik haar ook niet in de gaten. het is heel dubbel, aan de ene kant zou ik het wel fijn vinden als ze op haar eigen kamertje slaapt, aan de andere kant "durf" ik het nog niet...

groetjes,
daphne

Hoi,

Christian heeft de eerste 2 weken bij ons op de kamer gelegen in zijn eigen ledikantje en we hebben dat erg fijn gevonden, alles was tenslotte zo nieuw, we moesten hem nog leren kennen! Maar ik werd inderdaad ook wakker van ieder kikje dat hij maakte en hij ouder hij werd, hoe meer geluid er in zijn slaap uitkwam... Hij begon ruim een uur voordat hij echt wakker en hongerig werd al te smakken, te kreunen en te piepen, gewoon in zijn slaap. En hij kreunde als hij zich een keer omdraaide. Ik kreeg absoluut geen fatsoenlijke nachtrust, was bijna om het uur wakker  (manlief sliep door alles heen en had nergens last van, GRRR!) en was gebroken. Toen was de keuze om hem naar zijn eigen kamertje te doen snel gemaakt...

We hebben het bedje verplaatst en van de een op de andere nacht sliep hij in zijn eigen kamertje. En dat ging goed, alsof hijzelf het verschil niet merkte... Ik heb er niet eens aan gedacht om hem langzaam te laten wennen. En nu word ik pas wakker als hij echt wakker en hongerig is, niet een uur van te voren! En slaap ik 5-6 uur achter elkaar heerlijk...

Maar het is natuurlijk voor iedereen anders, het belangrijkste is dat je je goed bij voelt, welke keuze je ook maakt. Wij maken gebruik van een babyfoon, die niet gevoelig genoeg is ingesteld om alle kreuntjes te registreren, maar wel een echt huiltje. Zonder ben ik bang dat hij de longen uit zijn lijf moet schreeuwen voordat ik wakker word. Ons huis is namelijk alles behalve gehorig... Misschien dat het voor jou ook een geruststellend idee is?

Groetjes, Karin
Mama van Christian (17-02-2007)

Terug
Bovenaan