Slapen op het kdv

<p>Onze zoon gaat sinds deze week naar een (heel fijn!) kinderdagverblijf. Hij moet even wennen, maar doet het prima en is nog steeds vrolijk (zijn we natuurlijk erg blij mee).</p><p>Nu is het alleen zo dat hij thuis altijd op zijn buik slaapt. Is heel wat 'strijd' aan vooraf gegaan in het begin, maar wij hebben anderhalve maand geleden ofzo besloten het gewoon te accepteren en hem op zijn buik te laten slapen - sindsdien gaat het slapen veeeel beter 's nachts en overdag ook (al is hij niet de allerbeste uren achter elkaar slaper overdag). Op het kinderdagverblijf willen ze dit echter niet doen, wat ik me ook kan voorstellen gezien de risico's etc! Alleen slaapt onze zoon dus helemaal niet op zijn rug. Hij blijft gewoon wakker en uit zijn ogen kijken, en als je hem inbakert gewoon net zo lang wurmen tot hij los is - in ieder geval gewoon echt niet slapen. Hij is deze week twee keer geweest, allebei de dagen heeft hij overdag dus helemaal niet geslapen (zeggen de leidsters ook). Hij is dan natuurlijk heel onrustig thuis en slaapt direct als ik hem dan thuis in bed leg, maar de nacht is vervolgens onrustig (ik weet niet waar dat dan door komt?).</p><p>Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe kan ik hem leren(?) toch te slapen op zijn rug? Of is dit een fase waar we even doorheen moeten en went hij er vanzelf aan daar wél op zijn rug te slapen? Alle tips zijn welkom!</p>

Ik werk op een kinderdagverblijf en wij laten kindjes wel op de buik slapen in een kinderwagen op de groep. Dan zitten we ernaast en kan er niks geks gebeuren. 
We hebben ook buitenbedjes, die rijden we dan tot vlak voor het raam zodat we de kindjes kunnen zien en dan slapen ze daar ook op hun buik, op een aerosleep matras!
Is dat geen optie? Hebben ze geen kinderwagen of aerosleep matras op jullie opvang?
Want helemaal niet slapen lijkt me ook geen optie, voor jullie kindje niet en ook niet voor de leidsters. 
Sommige kindjes zijn nou eenmaal buikslapers en dat leer je niet zomaar even af. 

Dagverblijven hebben het liever niet, maar als ouders er een formulier voor teken kan het wel. Maar blijkbaar hebben ze dat daar niet.
Zou hij in de box kunnen slapen of in de kinderwagen op de groep? Hebben ze er iig zicht op. Een babyfoon met camera mee geven? Al is dat misschien wat vergezocht. Slaapt hij in de kinderwagen wel op z'n rug als je wandeld? Misschien kunnen ze dat proberen en hem overleggen in bed, gewoon met wagen in een kamertje zetten als hij slaapt of lekker buiten als de grotere kindjes buiten slapen. 
Heb het in 10 jaar kinderopvang ook nog maar 1 keer meegemaakt dat het kindje anders echt niet ging slapen. Dus formulier getekend en extra veel kijken. Een baby de hele dag wakker houden is natuurlijk ook niet ideaal.

Wat Nodes zegt, formulier tekenen en dan extra vaak kijken. Verschrikkelijk zeg, helemaal niet slapen. Wat zal je kind ontzettend moe en overprikkeld zijn. Er is vast een oplossing bespreekbaar. Elk kind is nou eenmaal anders 

Hier slaapt onze man Ook op zijn buik. We hebben een formulier getekend en hij slaapt daar ook op zn buikje. 
Kan dat bij jullie niet?

Op mijn kdv was er ook een optie om een formulier te tekenen voor buikslapen. Dat heb ik ook gedaan toen ik erachter kwam dat onze zoon op z'n buik veel beter sliep dan op z'n rug. Ze kijken (als 't goed is) toch al vrij vaak, vaker dan ikzelf in elk geval. 

[quote quote=10263074]
Op mijn kdv was er ook een optie om een formulier te tekenen voor buikslapen. Dat heb ik ook gedaan toen ik erachter kwam dat onze zoon op z’n buik veel beter sliep dan op z’n rug. Ze kijken (als ’t goed is) toch al vrij vaak, vaker dan ikzelf in elk geval.
[/quote]
Dat is echt zo ja... op het kdv kijken we elke 10 minuten, thuis doe ik dat écht niet.
Formulier tekenen moet zeker kunnen, dan is het je eigen verantwoordelijkheid. Ik zou daar zeker naar vragen. 
Niet slapen is toch ook geen optie, écht niet fijn!!

Oh wij hoefden geen formulier te tekenen. Onze dochter laten ze gewoon op dr buik slapen omdat ze zelf heen en terug kan rollen. Ik zou idd naar het beleid en de mogelijkheden vragen.
Je kind is nu in de nacht waarschijnlijk onrustig omdat hij oververmoeid is.

Terug
Bovenaan