Slapen op schema of..wat je baby aangeeft

<p>Hoi lieve mede mama's en papa's,</p><p>Ik heb een dochter van 7,5 maand. Ze doet 't super goed en is echt een lief en vrolijk ondernemend meisje. Tot nu toe heb ik steeds goed naar haar gekeken en liet ik haar slapen als ze DE signalen liet zien. Buiten de sprongen om gaat 't slapen heel goed. </p><p>Bij de opvang kreeg ik laatst de vraag of we kunnen kijken naar wat meer ritme in haar slapen.  Ik lees dat baby's van deze leeftijd dan ook best wel een interne slaap klok hebben ontwikkeld, ook overdag. Het probleem is dan alleen: soms slaapt ze maar 3 kwartier, en soms 1.5 uur. En ze is max 2uur achter elkaar wakker.</p><p> Als ze bwvs om 9 uur weer naar bed gaat en ze slaapt 1.5 uur, is ze 10.30 wakker. Ze is max twee uur wakker dus gaat ze om 12.30 weer slapen. Maar slaapt ze om 9 uur maar 3 kwartier, dan haalt ze die 12.30 uur echt niet, dan is ze moe van 't korte slaapje, en twee uur later is 't 11.45. </p><p>Daarnaast vind 't ik savonds lastig, want als ze om 16.00 wakker wordt, moet ze om 18uur wel weer slapen. Maar dat vind ik eigenlijk te vroeg, dan wordt ze sochtends ook vroeger wakker is de ervaring (rond 5uur al) maar hoe langer is wacht, hoe moeilijker ze in slaap komt..</p><p>Wat is jullie ervaring rond deze leeftijd ? Slapen op de klok of toch gewoon wat je kindje aangeeft.</p><p>Het lukt me niet om haar weer in slaap te brengen, als ze eenmaal wakker is.</p><p>Er zijn dagen bij dat ze zelfs 4 slaapjes doet! Persoonlijk vind ik 't wel erg lekker als ze iets langer slaapt, dan heb ik wat tijd voor mezelf. Maar ook aan mijn dochter zie ik dat ze lekkerder in haar vel zit na een langer slaapje.</p>

Lastig he! Ik heb eigenlijk altijd mijn zoon gevolgd qua slapen, maar wel met een soort ritme in mijn achterhoofd. Hij is nu 8,5 maand en het ziet sinds een maandje ongeveer zo uit:
6.30 wakker worden 
9.00 naar bed
10.30 wakker
13.30 naar bed 
15.00 wakker
19.30 naar bed
De tijden kunnen een beetje variëren, afhankelijk van hoe laat hij 's ochtends wakker wordt (meestal tussen 6 en 7). Hij is dus 2,5, 3, 4,5 uur wakker. Doet hij kortere slaapjes dan 1,5 uur, dan is ie tussendoor vaak wat korter wakker en leg ik hem eind van de middag nog een keertje op bed boor een dutje van een half uur. Dit is zo sinds hij tijgert en probeert te kruipen. Daarvoor waren het ook dutjes van 3 kwartier of helemaal niet slapen.
Misschien kun je een beetje proberen te rekken in de wakkertijden en lukt het haar dan om wat langer te slapen tussendoor.

Hoi,
Ik vond de 7,5 maand best lastig met slaapjes. We zaten toen net in een overgang van 3 naar 2 slaapjes maar dit lukte niet altijd.

Het is wel makkelijk van de opvang om te zeggen meer ritme te moeten geven aan dr slaapjes.. het is een baby en geen apparaat.
Wij kijken eigenlijk altijd naar wat ze zelf aan geeft.
Ze is nu 10 maanden en nog steeds zijn ze echt niet altijd hetzelfde.
Als je dan een beetje rimte wil creeëren dan lijkt het me het beste om haar telkens na 2/2,5 uur weer in bed te leggen ongeacht of ze 45 minuten of 1,5 uur slaapt.
Wat je ook kunt proberen is het 2, 3, 3 ritme aan te houden.
In de ochtend 2 uur wakker dan slapen, daarna 3 uur wakker en slapen en dan weer 3 uur wakker en slapen.
Een slaapcyclus duurt ook 45 minuten dus het is logisch dat ze dan wakker wordt.
Wat ik savonds deed was nadat wij hadden gegeten even een rondje lopen. Ze kon dan een powernap doen en hield het weer een uurtje extra vol savonds.

Hoi
Ik leg me dochter op bed wanneer ze aangeeft dat ze moe is sochtens is dat meestal na een uur al en savonds probeer ik het soms wel te rekken tot 7 uur als ze om 6 uur aan geeft dat ze moe is anders drinkt ze haar fles niet en is ze wakker van 7 tot 11 leg ik haar niet Optijd in bed dan duurt het wel een uur voordat ze eindelijk slaapt 

Nou je zou denken dat ze op de opvang wel weten dat ieder kind anders is.
Ik geloof echt dat je slaap niet kunt afdwingen. Je kunt de meest gunstige omstandigheden creëren, maar daarna houd het op.
Ik zou naar de signalen blijven kijken en niet naar de klok. Wat maakt het uiteindelijk uit of er 4 of 2 slaapjes zijn gedaan. En ook zonde van je tijd om hele tijden bezig te zijn je kleintje proberen langer te laten slapen.
Mijn peuter  deed wisselend slaapjes en slaapt nu gewoon 1 keer overdag en mijn jongste van bíjna 6 maanden doet maar wat. Maar hij lijkt er geluklig mee.

Nou je zou denken dat ze op de opvang wel weten dat ieder kind anders is.
Ik geloof echt dat je slaap niet kunt afdwingen. Je kunt de meest gunstige omstandigheden creëren, maar daarna houd het op.
Ik zou naar de signalen blijven kijken en niet naar de klok. Wat maakt het uiteindelijk uit of er 4 of 2 slaapjes zijn gedaan. En ook zonde van je tijd om hele tijden bezig te zijn je kleintje proberen langer te laten slapen.
Mijn peuter  deed wisselend slaapjes en slaapt nu gewoon 1 keer overdag en mijn jongste van bíjna 6 maanden doet maar wat. Maar hij lijkt er geluklig mee.

Rond die tijd was mijn zoontje ook in de overgang van 3 naar 2 slaapjes. Als hij smiddags een lange ruk had gemaakt, sliep hij nog maar 2x, anders eind middag nog n powernap. Dat zou je dus ook kunnen proberen. Als ze tot 16.00 uur slaapt, zou ik proberen te rekken tot 18.30 uur. Mijn zoontje heeft rond die tijd er ook heel vaak om 18.30 uur in gelegen. En dan waren we ook al echt aan t rekken. Even babytv kijken, lekker lang douchen (zo lang mogelijk haha), daarna flesje en nog ff lekker tuttelen en hop t bedje in! 

Wakkertijd was hier rond die leeftijd ook echt max 2 uur hoor. Dus tja, fijn als ze lekker slapen overdag, maar lastig idd als de slaapjes wat kort zijn haha! 

Ik zou adviseren om niet met vaste slaaptijden te werken, maar met vaste wakkertijden, dan maakt het niet uit of je kindje 45 min of 2 uur slaapt. Ik geloof dat stefanie lampe zo rond de 8 maanden adviseert 2-3-4. Dus 2 uur na wakkerworden weer naar bed, dan na 3 uur en dan na 4 uur naar bed voor de avond. Mijn zoontje van ruim 10 maanden redt die 4 uur overigens meestal niet en doet nog een 3e slaapje soms rond 1600. Maar het kan wel houvast geven voor jullie en de opvang. Als jij en je kindje het overigens fijn vinden zoals het nu gaat, dan zou ik niks veranderen! Op de opvang is vaak toch een ander ritme als thuis dus wellicht is het aan hen om een fijn ritme voor je kindje daar te vinden (in overleg natuurlijk).

Terug
Bovenaan