<p>Hoi lieve mede mama's en papa's,</p><p>Ik heb een dochter van 7,5 maand. Ze doet 't super goed en is echt een lief en vrolijk ondernemend meisje. Tot nu toe heb ik steeds goed naar haar gekeken en liet ik haar slapen als ze DE signalen liet zien. Buiten de sprongen om gaat 't slapen heel goed. </p><p>Bij de opvang kreeg ik laatst de vraag of we kunnen kijken naar wat meer ritme in haar slapen. Ik lees dat baby's van deze leeftijd dan ook best wel een interne slaap klok hebben ontwikkeld, ook overdag. Het probleem is dan alleen: soms slaapt ze maar 3 kwartier, en soms 1.5 uur. En ze is max 2uur achter elkaar wakker.</p><p> Als ze bwvs om 9 uur weer naar bed gaat en ze slaapt 1.5 uur, is ze 10.30 wakker. Ze is max twee uur wakker dus gaat ze om 12.30 weer slapen. Maar slaapt ze om 9 uur maar 3 kwartier, dan haalt ze die 12.30 uur echt niet, dan is ze moe van 't korte slaapje, en twee uur later is 't 11.45. </p><p>Daarnaast vind 't ik savonds lastig, want als ze om 16.00 wakker wordt, moet ze om 18uur wel weer slapen. Maar dat vind ik eigenlijk te vroeg, dan wordt ze sochtends ook vroeger wakker is de ervaring (rond 5uur al) maar hoe langer is wacht, hoe moeilijker ze in slaap komt..</p><p>Wat is jullie ervaring rond deze leeftijd ? Slapen op de klok of toch gewoon wat je kindje aangeeft.</p><p>Het lukt me niet om haar weer in slaap te brengen, als ze eenmaal wakker is.</p><p>Er zijn dagen bij dat ze zelfs 4 slaapjes doet! Persoonlijk vind ik 't wel erg lekker als ze iets langer slaapt, dan heb ik wat tijd voor mezelf. Maar ook aan mijn dochter zie ik dat ze lekkerder in haar vel zit na een langer slaapje.</p>