Slapen volgens vast ritme?

<p>Hoi!</p><p>Ik heb een zoontje van 5.5 maand en hij krijgt volledig borstvoeding. Hij gaat altijd om 19.30 naar bed en wordt om 07.15 wakker, daar tussenin komt hij nog wel (meestal) 2 keer voor een voeding. </p><p>Maar gedurende de dag zit er totaal geen ritme in ook niet met slaapjes. Hij is de laatste tijd ook heel veel aan het zeuren/huilen, ik dacht een sprongetje maar misschien heeft het toch iets te maken met het geen ritme in de dag hebben?</p><p>Ik lees overal dat zo'n 'vast schema' voor de slaapjes vanzelf komt rond de 4 maanden maar dat is dus bij ons niet het geval.</p><p>Zijn hier mama's die borstvoeding geven en wel een vast slaapschema hebben? Hoe hebben jullie dit zo voor elkaar gekregen?</p><p>Bedankt alvast!</p>

Onze dochter is nu 10 weken en wij hebben een schema opgebouwd door elke dag hetzelfde te doen. Ons schema is als volgt:
- na de eerste voeding terug in haar eigen bed
- de voeding daarna wassen, aankleden en wandelen. Dan slaapt ze 4/5 uur in de kinderwagen
- na de volgende voeding weer wandelen. Meestal zijn het dan nog hazenslaapjes, maar dan zitten we al halverwege of einde van de middag. 
- na de laatste voeding (rond 22.00 uur) gaat ze naar haar eigen bedje en dan slaapt ze meestal tot een uurtje of 6/half 7
Ik voed op verzoek, waardoor de tijden niet hetzelfde zijn, maar ons schema/ritme wel. Nu is ze al gewassen, terwijl ze normaal gesproken nu pas voor de tweede voeding komt.

Hier geen schema en borstvoeding. Ik met wel op slaapsignalen en zodra ik die zie gaat hij naar bed. Bij mijn 1e ook zo gedaan en op de klok kijken werkt bij ons gewoon niet. 

Ik deed altijd voeden na het wakker worden. En ik hield tussen de slaapjes de maximale wakkertijd aan. Dan legde ik haar wakker in bed en viel ze zelf in slaap. Natuurlijk niet meteen ging dit goed. In het begin vaak terug om te troosten enz maar uiteindelijk lukte het. Mijn dochter sliep totdat ze 6 maanden was max 45 min per slaapje en volgens mij 1.5-2 uur wakkertijd. Dus dan kreeg ze ongeveer om de 3 uur voeding. Geen idee of het ermee te maken heeft, maar ze kwam nooit voor een nachtvoeding en sliep ook ongeveer 11-12 uur achter elkaar snachts. Oja savonds voordat ze naar bed ging voedde ik haar voor de laatste keer en dan de volgende ochtend dus weer. 

Hi! 

Je hebt in ieder geval al een ritme in naar bed en wakker worden. 
In principe is het inderdaad goed om de wakkertijd van je baby aan te houden, dan kom je echt vanzelf in een ritme. Het gaat er niet om hoe lang je baby slaapt, maar hoe lang hij wakker is. Ze pakken dan meestal ook vanzelf langere slaapjes op gegeven moment. Ik weet even niet wat het voor een baby van 5,5 maand is want die zijn echt al wat langer wakker. Mijn meisje is bijna 4 maanden. Wakker rond half 7 a 7 uur, borstvoeding dan 1 a 1,5 uur wakker en naar bed. Ligt aan hoe moe ze is dan slaapt ze of 3 kwartier of 1,5 uur. Dan weer 1,5 uur wakker, borstvoeding (dan ben je 3 uur verder) en hop weer naar bed. Die is meestal wel maar 3 kwartier. 1,5 uur wakker enz enz. 

Ik merk dat ze haar eerste ochtend slaapje wat langer pakt en ze gedurende de dag nog wat hazenslaapjes. Rond 16 a 16:30 pakt ze de laatste kleine. 
rond 18:15-18:30 in bad, borst en dan 18:45 ligt ze op bed..... 
Dan krijgt ze nog rond 23 uur en rond 2 a 3 uur voeding. 

En dan begint de dag weer opnieuw. De slaapjes gedurende de dag kunnen ook onderweg, in de wandelwagen etc zijn. Maar ik probeer haar nooit langer dan 1,5 uur wakker te laten zijn. 

Ik gaf ook BV, had niet een heeeel vast schema maar wel goed ritme!
Ik keek altijd naar de wakkertijden.. Volgens mij hield ik op die leeftijd de 2,3,4 aan. (Zoontje deed al heel snel maar 2 lange slapen!)
zo kwamen we al gauw uit op 1 ochtend slaap beginnend tussen 8 en 10, en een middag slaap beginnend tussen 1 en 3.. En een bedtijd varierent tussen 1800u en 1900.. (Vaker 1800 dan 1900! En nog steeds)
En dat hebben we nu nog met 13 maanden. Heel relaxt...
Er zijn altijd dagen dat het anders is, of dat hij lang uitslaapt en dus maar 1 slaap doet van 12 tot 3.. 

Ik geef geen borstvoeding, maar houdt wel een vast ritme aan bij mijn dochter. Ze is bijna 4 maanden. Met het middag slaapje om 12.00 zijn we al vroeg gestart omdat haar oudere zus ook nog een slaapje doet op dat tijdstip. En ik vanwege rugklachten rust moet pakken, anders haal ik de dag door niet. Ik heb haar geprobeerd om wat te sturen daarin. En dit lukt goed. Heb hetzelfde ritme bij haar oudere zus ook toegepast toendertijd. Haar schema is als volgt.
+/- 7.30 wakker en fles
Tussen 9-9.30 naar bed, merk wanneer ze moe wordt
Uurtje slapen
11.00 fles
12.00-14.30 slapen
15.00 fles
16-17.30 slapen
18.45 fles
19.30 naar bed, ze slaapt dan meestal door tot de dag erna. Heel af en toe meld ze zich rond 3.00 voor een klein flesje. 
Voor ons werkt het erg goed. Ze gaat erg goed in eem vast ritme en merk ook aan mezelf dat het rust geeft. Ik heb in het begin op de huiltjes gelet, maar vond dat erg lastig en werd er zelf onrustig van. 

Hoi hoi, 
Hier een dochtertje van 5,5 maand en volledig bv. Hier is er geen strak schema. Ik let daarnaast niet op de wakkertijden, maar op de slaapsignalen. 
Als ze in bed word gelegd door oma of papa, dan vind ze het prima en slaapt ze zo. Als mama d'r in bed ligt, wil ze eigenlijk op de arm in dutten (nog even knuffelen), uiteindelijk ligt ze wel in bed. 
In ieder geval, drinkt ze hier aardig om de 3 uur. Behalve als ik heb gewerkt, dan om de 2 uur, omdat ze dus minder uit de fles wil drinken. Dus het blijft zoeken. Maar zolang je kindje vrolijk is, denk ik dat het goed is toch. Wat wil je zelf? Een ander ritme? Of is de kleine niet vrolijk?

Terug
Bovenaan