Slapen volgens vast ritme?

Ik geef bv en heb een zoontje van 6 maanden. Overdag slapen is altijd al moeilijk geweest hier. Hij wil niet slapen. 's nachts geen problemen, hij slaapt van 1930 tot 0700 (ongeveer).
Paar weken geleden merkten we dat hij hier echt last van kreeg en einde middag/ begin avond continu aan het huilen was. We zijn toen begonnen met slaapjes wat meer op vaste tijden doen aan de hand van wakkertijd (we volgen het boek baby in een droomritme, aanrader). We zitten nu ongeveer op volgende schema:
0700 wakker en voeding
0900 slapen
1030 voeding
1200 slapen
1330 voeding
1500 slapen
1700 voeding
1900 voeding en slapen

Tijden variëren wel afhankelijk hoe lang hij slaapt. Ene keer gaat het heel goed, andere keer maar 30 min of helemaal niet. Maar gemiddeld komen we toch op 3 uur slaap overdag uit wat keurig is. We houden in ochtend 2 uur wakker aan tot eerste slaapje, dan 1,5 uur, weer 1,5 uur en dan 2 tot 3 uur tot slapen in de avond. Hem in slaap krijgen blijft lastig maar we hopen door elke keer een vast slaapritueel te doen dat dit vanzelf makkelijker wordt.
Lang verhaal maar hopelijk heb je er wat aan. 

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Voor mijzelf maakt het niet zoveel uit hoor geen vast schema, maar m'n zoontje is de laatste 3 weken ongeveer niet meer zo vrolijk als dat ie altijd was. Twijfel heel erg of dit gewoon een sprongetje is en dat het vanzelf over gaat of dat hij toch gebaad is bij meer ritme. 
De wakkertijd vind ik ook lastig, soms gaat het heel goed maar soms wil hij gewoon echt niet slapen hoelang ik het ook probeer en gaat hij bijvoorbeeld pas na 2.5 uur slapen (ipv dus 1.5 uur)
Hoe hebben jullie dat aangepakt een ritme opbouwen? Gewoon iedere dag op dezelfde tijden of na maximale wakkertijd naar bed en volhouden totdat hij slaapt? 

Oeh ja. Het kan inderdaad een sprongetje zijn. (Kan al met 23 weken beginnen, en rond 26 is het op het ergst), tenminste volgens 'oei ik groei' 
Hier lukt het me ook echt niet hoor, qua wakkertijden, maar echt op slaapsignalen (ze wrijft dan in haar oog) dus mijn schema loopt echt door elkaar heen, wat ik ook zei qua eten en werken, nadat ik klaar ben hangt ze echt aan mij en komt al haar voeding inhalen. 
Heb niet echt tips qua schema.. maar misschien werkt dat wakkertijden juist niet voor jou zoontje. En kan ie al langer wakker blijven, dan de gemiddelde baby. 
En wie weet heeft hij sneller last van de sprong. Er is zoveel voor die kleintjes , en al die indrukken dan. 
Ik heb het ook en nadat het bijvoorbeeld is geweest, denk ah ja, dit was het. In ieder geval hoop ik dat jij er ook achter komt! 

Hier voeden op verzoek met kunstvoeding. Tijd is ong altijd hetzelfde. Ligt eraan hoelaat mijn dochter wakker worden. Tussen 6 en 7.
Daarna ligt het eraan hoe lang ze slaapt.. wakkertijd bij ons 1,5u/2u. Geprobeerd 1,5u aan te houden maar dan is het krijsen in bed en 2u gaat ze liggen, doen we ons riedeltje en gaat ze slapen.
Doordat ze verschillende slaapt, tussen 45min en 2,5u zijn onze dutjes nooit op dezelfde tijd en het ligt er dus aan hoelaat ze wakker wordt... 
Wij hebben het los gelaten, strak schema werkte hier niet...

Heb je overdag z'n gordijnen open of dicht? Een donkere kamer overdag zorgt ervoor dat ze beter slapen, is mijn ervaring. 

Vanaf zo'n 6 mnd zou ik beginnen met slaaptrainen.. hem aanleren dat er een vast patroon is dagelijks en je hem 'wakker' im bed kunt leggen. Snuggels&Dreams heeft hier hele handige tips voor, je kunt haar volgen op instagram of op haar website een graris dutjesgids downloaden. 

Hier ook een dochter die borstvoeding krijgt. Die schema's heb ik eerlijk gezegd nooit begrepen. Simpelweg omdat we een meisje hebben die heel variërend slaapt. Meestal een half uur in de ochtend maar soms ook anderhalf uur. Toch kwam er op een gegeven moment wel een soort van ritme met slaaptijden waarop ze makkelijk in slaap viel. Dat kwam bij ons zo rond de 6 maanden op gang. 
Volg je kindje. Dat zou mijn advies aan je zijn.

Terug
Bovenaan