Slapen

Hallo allemaal,
Mijn dochter van net 6 maanden heeft een heel gek ritme. Ze wil pas echt haar nacht slaapje doen als ze weet dat ze haar laatste fles heeft gehad. Zo rond n uur of 22-23 u . Als ik haar daar voor in bed leg krijst ze heel t huis bij elkaar en gaat ze niet slapen. Als ze gaat slapen slaapt ze tot n uur of 7-8 u aan een stuk door en vaak geeft ze na haar eerste ochtend fles ook aan moe te zijn. Dan slaapt ze tot n uur of 10. Ze krijgt nu trouwens ook nog 5 voedingen ( de ene keer 5 en de andere keer 4) omdat ze niet genoeg heeft aan groente- fruit hapje en 4 flesjes. Ze mag ook over naar opvolgmelk maar aangezien je verhalen leest dat er dan meer voedingsstoffen in zitten en ze maar 4 flessen op n dag mag laten we dat nu maar even voor gezien. Heeft er iemand tips ? Ik hoor ze graag! ( oh overdag doet ze 1-2 slaapjes van n half uur tot 1,5)

Tja, ze slaapt 'laat' om 22.00, maar vervolgens wél tot 10.00. Dus dat is toch een flinke nacht van 12 uur.

Hier sliepen ze vaak rond 20.00,maar dan wel 6.00/6.30 wakker. En nu (3 jaar en 18 maanden) nog steeds... dus tot 10.00 slapen? Daar teken ik voor! Echt luxe hoor...

Ze maakt gewoon prima haar uurtjes slaap, alleen 2 uurtjes later dan 'gewenst' misschien. 20.00-8.00 zou perfect zijn natuurlijk, maarja baby's werken helaas niet volgens het boekje.

Je kindje doet het prima! En waarschijnlijk schuift dat ritme vanzelf wat naar voren hoor! Geniet van die heerlijke ochtenden!

Je doet het prima! 
Over die opvolgmelk: mijn dochter heeft tot 7 maanden 5 flessen gehad, en tot 8 maanden 4. En nu 3. Ik maakte me er met 6 maanden ook zorgen over. Maar mijn cb zei dat ik gewoon opvolgmelk kon geven en dat het niet erg was dat ze daar nog een tijdje bijna een liter van dronk. Toen ze tussen de middag een broodje ging eten, en wat meer avondeten at, viel de nachtfles weg. En toen ze ook ging ontbijten en naar 2 slaapjes ging, viel de 4e dagfles af. Het liep dus vrij snel terug. Vanuit mijn ervaring zou ik me dus geen zorgen maken over de overstap naar opvolgmelk. 
En als je haar bedtijd wat wil verleggen, je kunt proberen om haar in de ochtend na haar fles toch op te houden, de dag te starten. Het kan ervoor zorgen dat na een week of 2 a 3 haar ritme wat verschuift. En dan blijven proberen om haar na haar vroege avondfles op bed te leggen. Maar het is niet noodzakelijk hoor. Ze maakt haar uren zoals je het omschrijft. Dus als dit werkt voor jullie, zou ik er niet aan sleutelen. 

En 5 flessen is ook niet gek hoor. Vanaf 8 maanden zal je zien dat de vaste voeding ineens beter gaat en dat ze een hele boterham eet en dan valt er vanzelf een fles af. Ik probeerde vanaf 6/7 maanden al wel een beetje af te bouwen door de fles rond 15.00/16.00 wat minder te geven (120cc ipv 180cc) Zo hadden ze rond 17.30 wat meer honger en aten ze hun avondeten wat beter ;)

Verder kun je gewoon melk nummer 2 geven hoor, ook al krijgt ze 5 flessen. Kan echt geen kwaad!

en wat als je haar ipv om 22h wat eerder een fles (wellicht kleinere fles) geeft?
Mijn jongens dronken ook vaak de laatste 2 maaltijden wat dichter op elkaar (soms maar 1.5h) om daarna heerlijk lang te slapen. Gewoon even uitproberen wat werkt.

Terug
Bovenaan