Slecht slapen 1e trimester

<p>Goedemorgen,</p><p>Ik ben vandaag 5 weken zwanger. Sinds vorige week dinsdag weet ik (officieel) dat ik zwanger ben en sindsdien slaap ik waardeloos. Vorige week heb ik hier nog een bericht gepost over mijn angsten en dat ik daarom niet sliep, maar dit gaat nu wel duidelijk wat beter (tuurlijk blijft het spannend en zit er wat angst maar wel minder dan vorige week). Nu slaap ik vooral slecht omdat ik zó onrustig ben. Ik word minstens 3x per nacht wakker, moet dan ook altijd plassen, en in slaap komen duurt soms wel een halfuur-uur. Onbewust ga ik dan ook over dingen nadenken en ik slaap minder diep waardoor ik veel droom. Voor de zwangerschap moest ik vaak ook wel 1x eruit om te plassen maar sliep ik zo weer in. </p><p>Ik zou zo graag wat beter willen slapen, ik ben al extreem moe door de zwangerschap en ik wil daarom zo graag goed slapen ;-) Ik ga elke avond al op tijd naar bed zodat ik die uurtjes al heb.</p><p>Iemand tips, ideeën? Is het iets wat ook bij het 1e trimester hoort?</p>

Herkenbaar ik had al een week voor mijn nod dat ik heel slecht sliep. 
Toen wist ik nog geen eens dat ik zwanger was komt wss door de hormonen dat je minder vast slaapt. Ik dronk voor ik ging slapen een kop Camille thee dat werkte super. Nu 9 weken en slaap ik ook gewoon makkelijk door moet af en toe alleen plassen. Maarja dat word alleen maar erger ;) 

Ik slaap ook wat slechter doordat ik overal over na wil denken. Mijn gedachten nemen geen rust/ ik neem geen echte rust. Als je liever slaapt dan wakker bent (op welk uur van de dag dan ook) raad ik je podcasts en rustige/saaie radio aan en oordopjes. Je hebt ook medidatie of yoga muziek op spotify. Zo word je afgeleid van je eigen gedachtes en val je vanzelf in slaap. 
Complete stilte aan je hoofd zal beter zijn maar zo slaap je tenminste en houd je enigszins ritme. Npo radio is vaak rustig, programma’s kan je ook terugluisteren, zoals Nachtzuster. Of ga op mama-mindfulness. Daar leer je vast trucjes. 

Succes!

Ja heel herkenbaar! Eerste week precies hetzelfde gehad. Ik werd dan rond half 5 's nachts wakker en dan begon het malen en was ik in één klap klaarwakker. Op een gegeven moment went het een beetje en kun je weer beter slapen.
Nu (met bijna 8 weken) word ik ook weer wakker rond die tijd, maar dan met hongeraanvallen, haha! Lichaam blijft een beetje aan het wennen... En aangezien het er hier twee zijn die moeten settelen in de buik, zal dat ook wel even blijven doorebben. Vannacht was ik om 1 uur 's nachts ontbijtkoek aan het smeren... :D
Succes, maar zoals je leest (en ook hierboven) helemaal niks geks.
Groetjes,
Kim

Nou meid, het zal voorlopig wel even blijven!
Ben nu 32 weken en slaap nogsteeds slecht. Soms wel hele nachte doorslapen, maar niks ligt meer lekker, draaien doet pijn. Alles is kut ?
Ik zie er inmiddels tegenop om naar bed te gaan!
Niet TE vroeg naar bed gaan zodat je wat sneller in slaap valt en eerder doorslaapt

Herkenbaar! Ik lig inmiddels al met een kussen tegen m'n buik aan, dat helpt wel iets, maar blijf ook onrustig en maar draaien en doen... lig je eindelijk nét lekker... moet je plassen! 

Helaas is dit een hele vervelende veel voorkomende zwangerschapskwaal. Ik heb het nu bij al m’n 3 zwangerschappen ervaren en bij de 2e heb ik geprobeerd me er tegen te verzetten bijvoorbeeld doorgaan met al mijn dagelijkse bezigheden en overdag zoveel mogelijk niet toegeven aan slapen. Maar ik had tijdens die zwangerschap de meeste complicaties. Ik had als bijkomende probleem ook nog een vit d tekort, wat het erger maakte. Ik kon ‘s middags mijn ogrn niet open houden, zo moe werd ik. 
Mijn tip is; Geef eraan toe, luister naar je lichaam en probeer overdag dmv dutjes bij te tanken, althans zo heb ik het gedaan. Ben nu 39 weken :) 

Terug
Bovenaan