Slecht slapen

Quintus is al vanaf het begin een hele slechte slaper. Ben ik zelf ook dus maakte me er weinig zorgen over. Maar het lijkt steeds erger te worden. Ik ben vaak echt een uur met hem bezig voor ie slaapt. We hebben boven airco dus het is niet heel erg warm op zijn kamertje dus dat kan het niet zijn. Als ie eenmaal slaapt dan gaat het snachts wel goed. Overdag doet ie korte slaapjes van een uur en dan is ie weer wakker. Ben ik dus een uur bezig om hem in slaap te krijgen en dan is ie na een uur weer wakker... soms kan ik hem dan met een speen weer vrij snel in slaap krijgen voor nog een uurtje. Maar vaak is er dan echt geen beginnen meer aan. Hij gaat dan liggen keten. Na een half uur beneden zie ik dan dat ie alweer moe begint te worden. Hij slaapt overdag echt veel te weinig!

Hebben jullie soms ook zo'n moeite om ze in slaap te krijgen?

Bregje slaapt overdag zeer wisselend, soms slaapt ze ineens 2 uur, maar meestal is het ook vrij kort. En dan het liefst in de kinderwagen of in de box een half uurtje of zo. Overdag in de wieg slapen is geen succes (terwijl ze er ;s nachts probleemloos van half 11 tot 7 in slaapt).
Dus ook hier niet zo;n beste slaper

Olivia is op zich wel een goede slaper, ze slaapt snel in, maar doorslapen is 's middags nog wel moeilijk.
Ik stop haar meteen in bed zodra ik zie dat ze moe wordt (door gapen of ik zie het aan haar oogjes) en dan slaapt ze ook vrij snel. Ik hoef dan gelukkig niet met haar bezig te zijn, ze weet nu precies wat de bedoeling is. Na 45 minuten wordt ze dan vrijwel altijd weer wakker, maar meestal kan ze wel verder slapen als ik haar een speentje geef. Maar ik moet 's middags wel vaak op en neer lopen om het speentje opnieuw te geven. 's Ochtends hoeft dit misschien maar 1 keertje. 's middags haal ik haar er ook wel eens uit als het slapen echt niet lukt. Maar zodra ze weer begint te gapen, gaat ze meteen weer naar bed toe.

Wat doe je precies om hem in slaap te krijgen?
Ik leg Olivia gewoon in bed (op haar buik), geef haar speentje en doe haar muziekdoosje aan. Ik kreeg in het begin nog wel eens protest van haar, maar inmiddels niet meer (tenzij er toch nog een boertje dwarszit).

Olivia 15 weken

Ok dat klinkt bekend....

Vanmorgen ging ie rond 9.30 uur (7.30 uur opgestaan) weer zitten dreinen en in zijn oogjes zitten wrijven. Duidelijk moe dus. Om 9.00 had ie zijn fles gehad en goed geboerd. Ik neem hem dan mee naar boven, maak zijn kamertje donker en leg hem in bed. Slaapmuziekje aan en speen erin. Hij gaat dan heel druk op zijn speen zitten sabbelen en aan zijn oor zitten trekken. Beentjes optrekken en soms ook zijn linker schoudertje omhoog zitten duwen alsof ie om wil draaien. Dit alles met zijn ogen dicht. En constant maar met die handjes maaien en de speen uit zijn mond trekken.

Meestal pak ik hem dan weer even op en loop ik even met hem rond tot ie wat rustiger is. Dan terug leggen, speen er weer in en hem een beetje heen en weer schudden met mijn hand. Daar wordt ie vaak wel rustig van uiteindelijk... Maar soms duurt dat hele ritueel dus een uur. Hij viel rond half 11 in slaap. Hij heeft tot 13.00 door geslapen en dat is heel erg lang voor zijn doen, maar wel constant liggen draaien. Als ie snachts gewoon goed slaapt dan ligt ie echt doodstil met zijn handjes in de lucht.

Ik snap niet wat hem dan dwars zit. Hij wil wel slapen, maar het lukt hem gewoon niet om rustig te worden. Ik zit te denken om zo'n swing te kopen. In de wandelwagen slaapt ie vaak wel binnen 10 minuten.

Je kan misschien proberen om Quintus op zijn buik te leggen. Mijn oudste dochter wilde ook nooit lang slapen op haar rug. En dan kunnen ze ook niet zo maaien met de handjes ;)

Quintus wil niet op zijn buik liggen. Hij vindt het 5 minuten leuk, maar dan probeert ie uit alle macht terug te draaien. Als dat niet lukt gaat ie brullen...

Heeey.....
Liam is geen slechte slaper, maar dat maaien met de handjes en de speen er elke keer uit duwen met die drukke armpjes doet hij wel. Als hij zijn slaap daardor niet kan vatten, ga ik naast 'm zitten, hou ik de speen met 1 vinger in zijn mond en met de andere vingers en m'n andere hand 'speel' ik een beetje met die maaiende armpjes zodat hij de speen er niet uit kan duwen......ook hou ik zijn ene armpje een beetje vast, beetje tegendrukken....
Ik haal 'm er niet uit, tenzij hij echt overstuur raakt...
Ieder mens (ook baby's) hebben een vast patroon bij het in slaap vallen en daar kan (helaas) ook huilen bij horen! Als je je kleine dan uit bed haalt, doorbreek je dat patroon en moet hij/zij weer opnieuw beginnen! Zolang hij dus niet overtsuur is en alleen maar huilt en wat om zich heen aan het maaien is, kun je m beter laten liggen en troosten vanuit zijn bedje!!
Het werkt echt! Wel ff een paar keer volhouden he?!!!

Liefsss Kim (Liam 14wk, 65cm, 7kilo ;D )

Succes!!

Terug
Bovenaan