Slechte drinker. HELP!

Hallo,

Ik ben moeder van een zoon van 2,5 jaar. En sinds hij van de fles af is (al ruim een jaar) drinkt hij bijzonder slecht. Inmiddels heb ik de hele trukendoos al gebruikt. Belonen, straffen, gedwongen drinken, alle soorten bekers, hele dag aanbieden, op tijd aanbieden etc. Maar niks lijkt te helpen. Hij krijgt nu 's-morgens pap en tussen de middag ook naast zijn brood. En op het toetje na het avondeten na drinkt hij overdag nog geen halve beker drinken.Anders drinkt hij gewoon niet. Ik heb het wel uitgeprobeerd om het dan maar eens een paar dagen aan te zien met het drinken. Maar hij drinkt gewoon niet! Lijkt gewoon geen dorst te hebben. En het resultaat is dan na een paar dagen dat hij niet kan poepen. En daar dus veel pijn van heeft. Het is dus een cirkeltje aan het worden. Als hij die pap niet krijgt ,poept hij niet omdat hij niet genoeg vocht binnen krijgt. Plassen gaat wel goed, maar ook geen echt grote plassen.Het consultatiebureau en de kinderarts zijn vrij lakoniek: Eens gaat hij echt wel drinken. Geef hem maar medicijnen voor dat poepprobleem! En dat wil ik juist niet! Maar ze hebben ook geen idee hoe ik hem dan wel aan het drinken moet krijgen. Hebben jullie misschien nog tips? Ik wil alles proberen! Dat pap eten is op dit moment het enige dat helpt.

Groetjes, Kat
 
Hi,

Ik zou eens via je huisarts proberen om bij een logopediste te komen. Het drinken uit een beker is anders dan het drinken uit een fles. Misschien heeft hij problemen met bepaalde spieren in zijn mond. Ik zou me niet met een kluitje in het riet laten sturen, drinken is heel erg belangrijk voor iedereen!!!

Groetjes Nynke
 
Hoi Nynke,

Bedankt voor je reaktie. Ik denk dat ik het niet duidelijk genoeg geschreven heb. Hij drinkt al een jaar niet meer uit een fles. Hij kan uit iedere soort beker drinken, alleen hij drinkt bijna niets. Een paar slokken vind hij gewoon genoeg. En dat is juist zo frustrerend. Hij kan prima drinken, hij lijkt gewoon geen dorst te hebben. Zelfs met dat hete weer deze zomer verrekte hij het! Ook bijna geen ijs. Alleen pap en toetje gaan er redelijk in. Maar als hij een beker drinken voor zijn neus krijgt houd hij na een paar slokken op met drinken. Genoeg, buikje vol klinkt het dan. Hij loopt al bij een kinderarts in het ziekenhuis voor zijn epilepsie, maar ook de kinderarts (zelf moeder van 4 kinderen) blijft zeggen dat hij vanzelf beter gaat drinken. Ik moet gewoon stug door blijven gaan en er geen strijd van maken.( want drinken is belangrijk.  Dat doe ik ook niet meer, maar ik wil dat hij gewoon drinkt! Niet dat hij extra pap moet hebben om genoeg vocht binnen te krijgen. Hij komt vaak niet eens aan de minimale hoeveelheid die hij per dag hoort te drinken!  Hij lust wel frisdrank, maar dat wil ik hem niet geven. Het schijnt dat de koolzuur niet goed is voor zijn nieren. (bij alle kinderen onder de 4) Hij krijgt af en toe wel eens een paar slokken van ons, maar daar maken we geen gewoonte van. Allerlei soorten sap, limonade etc heb ik al in huis gehad. Hij neemt een paar slokken en daar blijft het bij. Het is een prima eter, absoluut geen snoeper (taalt hij niet naar) maar een waardeloze drinker. Voor slechte eters zijn er tips te over, maar de artsen weten niet wat ze met een slechte drinker moeten. Daarom mijn vraag hier. Ik kan me niet voorstellen dat het nooit voorkomt.

Groetjes, Kat
 
hoi,
ik weet dat zout niet goed is voor de nieren maar als je hem drie of vier chips kan geven(zoute) of van die tuc koekjes dan drinkt rik zo een hele fles leeg.
maar dat is dan ook het enige wat hy snoept..
over dat niet kunnen poepen,rik eet elke dag een stuk ontbytkoek
dan poept hy echt héél gemakkelyk en hy vind dat reepje koek ook een
soort van  snoepen.misschien een tip?
groetjes,anne
 
Hi Kat,

Het komt inderdaad wel voor, mijn jonste buurjongetje (nu 2,5) heeft het ook gehad. Bij mij dronk hij trouwens wel beter (zien drinken, doet drinken vooral uit andermans beker, die van mijn dochter dan!!!!). Nu drinkt hij al een stuk meer.

Maar ik dacht eerst dat het misschien zou kunnen komen door de andere manier van drinken. Zo te horen is dat het inderdaad niet. Kan ook met peuterpuberen te maken hebben.... door hebben dat wij o..zo graag willen dat hij drinkt..... En ja, frisdrank is erg interessant!!! (krijgen ze bij mij niet, maar buurman gaf nog wel eens een slokje en alles wat niet "mag" is veel lekkerder....).

Ik snap dat je heel graag wilt dat hij drinkt, zeker ook voor zijn ontlasting!!!!! Via zijn maaltijden kan hij redelijk wat vocht binnen krijgen en zolang je dat lukt met de pap (misschien steeds wat dunner maken??) kan je de druk wat verlagen om uit een beker te drinken... Hij gaat echt uiteindelijk wel meer drinken, maar daar heb je nu niets aan. Ik weet niet hoe goed hij jou al begrijpt als je hem wat uitlegt.... maar je zou kunnen zeggen dat hij het zelf moet weten, maar als hij niet een x-aantal bekers drinkt.... hij een heel au kontje/buikje krijgt omdat dan de poep te hard wordt..... Of, je wordt een hele grote knul als je goed eet en drinkt.... Niet teveel nadruk op leggen, maar af en toe even zeggen....

Ik zal nog eens even aan mijn buurvrouw vragen of zij nog een tip weet (zij heeft die periode immers ook gehad)

Groetjes Nynke
 
Hi,

Zoals beloofd heb ik het nog even nagevraagd bij mijn buurvrouw. Zij is haar jongste gewoon weer een fles drinken gaan geven... dit omdat zijn luiers bijna droog werden..... (kiezen tussen twee kwaden). Met haar oudste had ze al gemerkt dat het fles afwennen op wat latere leeftijd heel goed te doen is (dan kan je immers afspraken maken....). Uit de fles drinkt hij meer en meestal drinkt hij hem in één keer leeg.

Groetjes Nynke
 
hallo,
wat vervelend voor jullie dat ie niet wil drinken.. misschien is t een idee om een rietje te geven? waarschijnlijk heb je t al geprobeerd, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alles helemaal precies gelezen heb, dus misschien heb ik er overheen gekeken. Zijn er verder niet bepaalde dingen die hij graag lust? misschien wat fruit met ijsschaafsel pureren ofzo, (soort slushpuppy?) hopelijk vind ie dat wel lekker.. heel veel sucses in elk geval en ik hoop dat ie snel gaat drinken...
groetjes rocketqueen
 
Hallo dames,

Bedankt voor jullie reakties. We sukkelen voorlopig weer verder. Heb het met een fles weer geprobeert. Die pakt hij echt niet meer! Is voor de baby! (mijn oppaskindje is 7 mnd oud) De ene dag gaat beter dan de andere. De ene dag lijkt een gewone beker te werken, de andere dag drinkt hij met een rietje wat. Misschien dat het beter word nu hij op de peuterspeelzaal zit. (hoewel de juf vind dat hij erg  weinig drinkt) Heb haar maar verteld dat dat thuis ook zo gaat. Nou hoorde ik vandaag van mijn buurvrouw ( ze is kinderverpleegkundige) dat er veel vocht in brood schijnt te zitten. Gepureerd fruit eet hij ook goed. Dus misschien moeten we dat dan maar weer gaan doen zo af en toe. Het schijnt echt een keer beter te gaan. Maar wanneer? Geen idee. We wachten het maar af.

Groetjes, Kat
 
Terug
Bovenaan