Slechte eter

Hoi,

Onze oudste zoon Stef is nu bijna 3,1/2 jaar en al geruime tijd wil hij geen avondeten meer. Een boterham lukt dan nog, maar dan houdt het ook echt op.
Fruit, daar haalt meneer helemaal zijn neus voor op... hij kijkt me dan echt aan met zo'n blik van... dat lust ik helemaal niet (terwijl hij het nog nooit heeft gegeten, behalve dan in gepureerde vorm).

Heeft iemand hier ervaring mee en misschien zelfs  een succesvolle oplossing?
Ik zou graag alles proberen. We hebben een hele tijd de strijd gevoerd en hem getracht te dwingen te eten, maar dat win je niet en de sfeer aan tafel is ook meteen verpest.

Laat maar horen....

groetjes
Marjan
 
Hoi,
heb je ook geprobeerd om het fruit/eten aantrekkelijk te maken?
Gezichtjes maken van banaan/appel/mandarijn, zelf mee-eten!
Bij mij werkt dat als een trein, bv. plakjes kaas uitsteken met een vormpje.
Geweldig! je kan van stukjes appel muisjes maken.
En belonen(chique woord voor chanteren) met :als jij een hapje fruit eet.....dan mag je straks nog ff buiten spelen/.....
Misschien heb je er iets aan, maar wellicht heb je ook dit allang al uitgeprobeerd, heel veel succes!
gr.Too-Shy
 
nee heb ook geen idee hoe je het voor mekaar moet krijgen,onze zoon was ook 3 toen hij begon te weigeren met eten,inmiddels zieknhuis afgelopen jeugdzorg videohome training gehad ,was conclusie sfeer is goed aan tafel meer kunnen we niet doen.hij is nu 7 en eet nog steeds geen warm eten,maar hij krijgt van ons ook geen broodje ,nee dan moet hij maar wachten op de volgende maaltijd, zo hebben we dat ook afgesproken met zieknhuis ,dan maar niks, gewoon gezellig gaan doen en hem erbij betrekken in de gesprekken, verder niet over eten hebben, en dan maar stiletjes hopen dat hij dan ooit wat warm gaat eten.en als je toetje na neemt,gewoon geven is ook onderdeel van warm eten, zo is ons dat verteld en zo doen w ehet ook.
gr janneke
 
Hoi,

Soms helpt het om samen te koken, laat hem bv de boontjes wassen, in de saus roeren, balletjes rollen van het gehakt enz
En als je kookt mag je natuurlijk voorproeven, als je dat doet alsof het eigenlijk niet mag vinden ze dat vaak ook leuk!
En kleine beetjes opscheppen werkt ook goed.
Misschien heb je een buur jongentje die goed eet, laat hem eens meeeten, zien eten doet eten werkt dan vaak veel beter!!

Succes Gr MJ
 
Hoi,

Mijn dochtertje van bijna 4 eet 's avonds ook ruim een jaar slecht tot niet. Erg irritant en frusterend. Ze eet al een jaar lang alleen maar droge rijst, pasta, paar stukjes komkommer en tomaat en ei. Als die dingen  niet op tafel komen, eet ze dus gewoon niks. In het begin gaf ik haar in plaats daarvan maar een boterham, maar dat doe ik niet meer.
Overdag gaat het prima. Boterhammen gaan er goed in en fruit eten gaat ook redelijk.
's Avonds is elke keer een drama. We hebben al van alles geprobeerd. Chanteren, dwingen (dan geeft ze over), eten  samen  voorbereiden, samen koken, eten aantrekkelijk maken, geen aandacht aan besteden, paar dagen zonder eten naar bed, geen snoep en koek meer overdag. Niks helpt. Dat laatste moet ik misschien nog wat langer volhouden. We hadden het vier dagen voor de vakantie toegepast en vier dagen ging ze zonder eten naar bed.  Tijdens de vakantie ben je dan toch wel weer makkelijker, maar ik ga het nu maar weer proberen.
Ik heb dus geen nieuwe tips voor je, maar ik weet wel wat je doormaakt.

groet, Irene
 
ha een lotgenoot onze dochter is vanaf baby al een slechte eter ze is geboren met een gewicht van 2025gr flessen dronk ze nooit leeg terwijl ze tot op de dag van vandaag niks lichaamlijks hebben gevonden wat haar eetgedrag verklaard nu is ze 3en half en nog elke dag een strijd met eten althans..wij letten er niet meer op ze zit ruim onder t gemiddelde wat gewicht betreft ook onder controle van ha geweest die vind het allemaal acceptabel s morgens biedt ik haar een broodje beschuit of pap aan als dat niet op gaat jammer maar dan ook geen tussendoortje(wel fruit of liga)
s middags het zelfde ritueel en s avonds is het verplicht aan tafel maar niet verplicht eten dit geeft de ene keer drama de andere keer komt ze vrolijk aan tafel en kletst lekker mee als ze weigert moet je even tegen het gegil kunnen ik hou haar dan ook bij elke vluchtpoging tegen en blijf haar betrekken bij de maaltijd de ene keer geeft ze met 3min op de andere keer duurt het langer maar ik win altijd en soms begint ze spontaan te eten probeer uit te vinden of het bij jullie machtstrijd is of misschien toch iets lichamelijks als je dat weet kun je verder succes ik weet wat jullie doormaken
 
Hoi
Eigenlijk hetzelfde verhaal als Irene.
Dochter eet nu 14 maanden in avond niet warm (behalve pannekoek, pizza, ei, droge pasta, komkommer, smac, echte parmezaanse kaas, knakworst). Brood overdag eet ze goed en fruit ook matig.
In juli toch maar naar CB geweest. Nee hoor mevrouw ze groeit keurig (van de lucht wellicht?) dus u hoeft zich geen zorgen te maken.....Tot een jaar geleden at ze echt alles!!! (heb hekel aan kinderen die moeilijk doen aan tafel...)
Ook van alles geprobeerd: vragen wat ze wil eten, samen boodschappen doen, samen koken, leuke figuurtjes van eten maken, negeren enz enz. Het maakt niet uit.
Het is overigens geen herrie aan tafel bij ons. Niets eten? Prima.
Vanavond toetje niet gegeven (had zelf pizza gemaakt en in tomatensaus paprika en brocolli -maar een klein beetje hoor!- met grote plak salami er op. Natuurlijk niet ingetrapt. Vaders vond het zo erg voor mij dat ze voor straf geen toetje kreeg. Oei mijn hart brak). Dus zonder eten het bed in.

Ik hoop dat we ook nog eens verhalen zien dat het wel goed kan komen.
Dochter wordt volgende maand drie)
 
Hoi
Eigenlijk hetzelfde verhaal als Irene.
Dochter eet nu 14 maanden in avond niet warm (behalve pannekoek, pizza, ei, droge pasta, komkommer, smac, echte parmezaanse kaas, knakworst). Brood overdag eet ze goed en fruit ook matig.
In juli toch maar naar CB geweest. Nee hoor mevrouw ze groeit keurig (van de lucht wellicht?) dus u hoeft zich geen zorgen te maken.....Tot een jaar geleden at ze echt alles!!! (heb hekel aan kinderen die moeilijk doen aan tafel...)
Ook van alles geprobeerd: vragen wat ze wil eten, samen boodschappen doen, samen koken, leuke figuurtjes van eten maken, negeren enz enz. Het maakt niet uit.
Het is overigens geen herrie aan tafel bij ons. Niets eten? Prima.
Vanavond toetje niet gegeven (had zelf pizza gemaakt en in tomatensaus paprika en brocolli -maar een klein beetje hoor!- met grote plak salami er op. Natuurlijk niet ingetrapt. Vaders vond het zo erg voor mij dat ze voor straf geen toetje kreeg. Oei mijn hart brak). Dus zonder eten het bed in.

Ik hoop dat we ook nog eens verhalen zien dat het wel goed kan komen.
Dochter wordt volgende maand drie)
 
Terug
Bovenaan