sluitlaken

Als je op de site kijkt die miep aanbeveeld, zie je dat het sluitlaken meerdere doelen heeft. De buikspieren sneller te herstellen, voor bij bekkeninstabiliteit en om baarmoeder op z'n plaats te houden.
Ivy

Een sluitlaken werd vroeger altijd gebruikt... het was standaard dat iedere zwangere vrouw na de bevalling een sluitlaken omkreeg om de baarmoeder op zun plaatst te houden en om  de buik en buikspieren te herstellen.. Ik weet niet of het wat met bekkeninstabiliteit te maken heeft want dat kenden ze toen helemaal niet.. maar misschien is het daar tegenwoordig ook goed voor.. Ik weet wel dat mijn moeder het na al haar kinderen heeft gehad en dat het de normaalste zaak van de wereld was..

Bats..

Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ikzelf weet na enig speurwerk (en advies van bv m'n moeder want vroeger was het heel normaal om deze te dragen) het volgende:
Het is goed voor mensen met bekkenklachten, ter versteviging, maar ook zonder bekkenklachten kun je er prima 1 dragen. Dan is het meer ter versteviging van je buik. Mijn moeder zweert erbij en zegt dat je vroeger heel snel je buik weer een beetje in model had. Dat lijkt me zelf wel wat want bij mn vorige zwangerschap heb ik maanden met een bolle buik gelopen, ook omdat mn buik zowiezo al mn probleemzone is...
Nu was het vroeger zo dat je weken met zo'n ding omliep maar dat is wel achterhaalt; nu mag het maximaal en dag of 8. Je buikspieren worden anders te 'lui' en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.
Het schijnt dat de  kraamhulp  hem kan knopen (of hoe dat ook moet), of verpleegkundigen in het ziekenhuis. Ik denk zelf dat enkelen het vast wel kunnen die misschien wat ouder zijn, maar neem aan dat het niet in het pakket zit wat een kraamverpleegkundige hoort te kunnen.
Hoe dan ook, mijn moeder heeft er nog twee liggen, en zei dat ik ze wel mocht gebruiken. Na eerst hartelijk hierom te hebben gelachen, krabte ik mij nog eens achter de oren en bedacht: baad het niet...

Nog een paar weekjes, dan is het zover, als ik kan laat ik dan horen hoe het me is bevallen.
Tot die tijd ben ik toch nog wel benieuwd naar meer ervaringsdeskundigen...

Groetjes, Petra.

Hoi

Ik heb ervaring met het sluitlaken en dan niet met het dragen ervan maar wel met het aanleggen ervan. In mijn werk als kv heb ik heel af en toe te maken met vrouwen die hem dragen.   Het word idd vaak gebruikt door vrouwen met bekkenklachten, het is als het ware een strakke band die het bewegen van je bekken zo moeilijk mogelijk maakt waardoor het "rust"krijgt. Het is tegenwoordig wel zo dat je het niet te lang mag dragen want je spieren verslappen ervan en dus is 8 dagen wel het maximale. Het aanleggen valt mee, je moet het even in de vingers hebben en het zit strakker en beter als je het door een ander laat doen.

Groetjes Odette

Terug
Bovenaan