Smeerworst op de opvang

<p>Hoi allemaal,</p><p>Mijn dochtertje is bijna 8 maanden oud en begint steeds meer te eten. Ik ben me dan ook aan het verdiepen in wat ik haar zoal kan aanbieden. Via verschillende bronnen lees ik dat het wordt afgeraden om baby’s tot 3 jaar smeerworst aan te bieden ivm afvalstoffen, zout etc. </p><p>Mijn dochtertje gaat 2x per week naar de opvang en nu zag ik daar de koelkast helemaal vol liggen met smeerworst..</p><p>Mijn dochtertje eet alleen nog wat wij meegeven dus voor nu nog geen probleem maar is het niet vreemd dat een kdv voedsel aanbiedt dat wordt afgeraden? Ik vroeg me af hoe jullie daar tegenaan kijken?</p>

Ik werk op een kinderdagverblijf en wij hebben het ook.
Hiervoot werkte ik op een kinderdagverblijf in Utrecht, daar hadden ze het niet.
Tja, elk kinderdagverblijf maakt daar zijn eigen keuze in. T is ook lastig, want wat mag dan nog wel?? Smeerkaas/kaas mag ook niet meer ivm zout, worst en vleeswaren zijn slecht, hagelslag enzo ook, pindakaas mag niet ivm allergieen. Blue Band heeft groente/fruitspread maar de kinderen vinden dat echt niet lekker.. niemand at zn boterham op toen we dat kochten!? Alleen appelstroop is nog enigszins oke?? 
Is het zo erg als je kindje die 2 dagen per week smeerworst krijgt? Het zijn geen 7 dagen per week...
En als je het écht niet wilt, geef je het gewoon aan en dan schrijven ze het op en dan krijgt je kind het niet. Zo simpel is het?

Is er een voedingsbeleid? Bij ons wordt het niet gegeven. Hagelslag etc ook niet. Jij bent haar moeder, jij bepaald wat ze eet. 
Onder 1jr is vlees sowieso niet nodig. Stel je bent moslim of vegetariër zouden ze het ook niet gevne toch :)?

Hier eten ze zuivelspread, humus, pindakaas of notenpasta (100%), appelstroop zonder toegevoegd suikers, gewoon roomboter, of geprakt fruit. 
(is een normale grote landelijke organisatie, geen kleinschalig hippie tentje, wat je misschien zou denken als je het leest hahahaaha)

Je kunt ook aan geven dat je dit niet op het brood wilt. 
Bij het kdv  van mijn zoontje hebben zeook  smeerkaas en heb duidelijk aangegeven  dat ik niet wil dat hij dit al krijgt.  Hij krijgt nu zuivelspead.  Mochten ze geen alternatieve hebben dan Geef je zelf toch iets mee voor op brood.
Evt van de kleine keuken pindakaas hoeft ook niet koud te staan evt 

Pindakaas mag echt niet bij veel kinderdagverblijven hoor. Ook al is het alleen voor jouw kindje. Bij ons op het kinderdagverblijf is er een meisje zó gevoelig voor pindakaas dat als er een kindje in dezelfde ruimte pindakaas eet, zij een allergische reactie krijgt. Vraag dit dus goed na! 
Zuivelspread is een goed alternatief, zal ik ook eens voorstellen bij mijn werkgever!?

Moet ik ook nog navragen bij het kdv. Mijn dochter gaat morgen voor het eerst (is bijna 1jaar). Op zich vind ik het voor 1 dag in de 2 weken ook niet zo’n ramp. Maar ben wel benieuwd. 
Welke zuivelspread gebruiken jullie? Tot nu toe heb ik veel zelf gemaakt of inderdaad advocado, banaan, ei, humus, etc. 

Bij ons op het kdv ligt het ook gewoon in de koelkast, aleen lust onze zoon het niet dus dat is snel opgelost ;)
Vind je het een heel groot probleem als ze bijv. 1x in de week smeerworst krijgt? Persoonlijk denk ik bij alle 'slechte' dingen, prima, maar met mate. 

Bij mijn dochter op de opvang hebben ze er streng voedingsabeleid en geven ze geen smeerworst , wel de vegetarische versie. Ik zelf ben niet zo moeilijk en ze krijgt het thuis af en toe wel. Ik kreeg het als kind vroeger ook en ben er volgens mij niet slechter van geworden. Tegenwoordig is er nog vrij weinig wel goed. Ik denk zolang je kindje gevarieerd eet en van alles wat het prima kan.

Terug
Bovenaan