snel een tweede kindje? Graag lees ik jullie ervaringen.

Leuk om te lezen hoe jullie er allemaal over denken, we zijn er nog niet helemaal uit, maar dromen alvast over een tweede wondertje!

Voor alle meiden die er weer voor willen gaan:   heel veel succes ermee!

Liefs Femke

Hallo Allemaal,

Ook wij spreken over een tweede, onze dochter is nu bijna 7 maanden. Waarschijnlijk beginnen wij weer al ze ca 9 maanden is. Toen we aan kinderen begonnen te denken hadden we altijd zoiets van een jaar of 2 ertussen is leuk, maar doordat we voor onze eerste 2 miskramen hebben gehad en het daardoor 2 jaar heeft geduurd voordat we onze dochter mochten krijgen gaan we er nu toch eerder voor dan we van te voren hadden gedacht. Als het dan meteen raak is en alles gaat goed , tja dan zit er 1 1/2 jaar tussen en dat zal best even pittig zijn, maar voor hetzelfde geld duurt het weer 2 jaar en dan zit er 3 jaar tussen. Ach we zullen het wel zien hoe alles loopt. het scheelt wel dat alles ons redelijk makkelijk is afgegaan (bevalling herstel e.d.) en we het financieel aan kunnen natuurlijk. Het is voor iedereen natuurlijk anders.

Succes allemaal met de keuze die jullie maken en daarna met zwanger worden en opvoeden natuurlijk!

Groeten,
Karin

Hallo,

onze twee kindjes schelen 17,5 maand. Wij vinden het erg gezellig om ze zo dicht op elkaar te hebben. Het is druk, maar aan de andere kant vraag ik me af als er een leeftijdsverschil van 2,5 jaar was, of het dan minder sruk zou zijn. Tot nu toe ervaar ik het dan ook niet als zwaar. Tuurlijk er blijven soms wat dingen in huis liggen, omdat ik de hele dag in de week ben met kinderen in en uit brengen. Maar ach dat komt morgen of vanavond dat wel weer. Ik merk aan mijn oudste dat hij het leuk vindt, hij is tot nu toe nog niet jaloers geweest en is over het algemeen lief voor Bente, al wordt er af en toe natuurlijk ook wel gemept, maar dat betekent straf! En dat weet hij.
De zwangerschap is bij mij heel goed gegaan, ik heb nergens last van gehad en dat scheelt! Tijn kon lopen op het moment dat hij een jaar was, ik was toen 3 maanden zwanger en dat scheelt. Ik hoefde hem niet meer zoveel te dragen. Ook de trap op en af hebben wij hem snel geleerd, zodat ik toen ik hoogzwanger was niet met hem van de trap af hoefde.
Nu genieten we met volle teugen van onze kleine schatten, al denken we af en toe op zondagochtend om 7.00 aan die tijd dat we konden blijven liggen hahaha.

Succes met je keuze!

groetjes Danielle (mv Bente 13.03)

@ Daantje

Wat leuk onze dochter heet ook Daantje!

Wat jij daar tiept vind ik inderdaad een hele goeie: ik vraag me dus ook af als je er al eentje van 3 hebt of het dan ineens niet meer druk is met een babytje erbij... kan het me haast niet voorstellen!

Verder liepen mijn man en ik allebei met 11 maanden dus als dat een beetje erfelijk is...

We hebben de knoop nog niet helemaal doorgehakt, dit weekend maar eens een goed gesprek hebben!

Groetjes Femke

Tussen onze oudste en jongste zit 19 maanden.
Ik heb bewust gekozen voor een klein leeftijdsverschil (voor wat er dan te kiezen valt).

Ik zit nu nog volop in de luiers en in een strak dagritme. Mijn oudste slaapt overdag  nog 2 uur en dat vind ik ook prettig. Als het een beetje mee zit slaapt mijn jongste in die tijd ook en heb ik twee uur per dag voor mezelf.
Tja, druk dat is het wel, maar inderdaad als je oudste 3 is, heb je het dan met 2 kinderen niet druk meer? Ik denk het niet hoor!
Met een groter leeftijdsverschil val je m.i. terug. Je hebt juist weer iets meer vrijheid gekregen en moet dan weer naar schema's, luiers, gebroken nachten, gehuil om honger, etc. Nu zit je daar nog midden in en je gaat er gewoon mee door, alleen met  een tweede kindje.

Bij mijn schoonzusje zit er een groter leeftijdsverschil tussen nl 27 maanden en de oudste heeft het heel erg moeilijk nu haar broertje geboren is. Ze snappen dan meer en hebben meer tijd alleen met papa en mama gehad, waardoor ze jaloers kunnen worden en/of hun positie in het gezin opnieuw gezocht moet worden.
Ilse (mijn oudste) was 19 maanden en nam het gewoon ter kennisgeving aan dat ze een broertje had en vond het meteen heel leuk, niks lastig of jaloers.
Maar goed, ieder kind reageert naturlijk weer anders.

Maar ieder zijn keuze hoor.
We willen nog een derde en deze komt hopelijk alweer volgend jaar.

Groetjes
 Jeske
(mv Ilse 3-9-2006 en Stan 12-4-08)

Ik kan je niet vertellen hoe het is om 2 kindjes kort op elkaar te hebben. Heb alleen ervaring met kindjes met een groter leeftijdsverschil.

Tussen onze oudste en jongste zit 3 1/2 jaar. Ik moet zeggen (bij ons was dit een bewuste keuze), ik heel blij ermee ben. Onze zoon is absoluut niet jaloers geweest toen zijn zusje werd geboren en nog steeds zijn ze stapelgek op elkaar. Onze oudste zit inmiddels   op school, dus heb ik mijn handen vrij voor de jongste. Zodra hij uit school komt gaat zij nog vaak slapen, dus besteed ik alle tijd aan hem.

2 kort op elkaar lijkt me wel heel druk, maar ook wel gezellig.

Zou leuk voor je zijn als je weer snel zwanger bent toch??
Ik was trouwens bij zowel de eerste als de 2e in de eerste ronde al zwanger.

Groetjes,

Suus

@ joka81

Hey karin,

Ik geloof dat ik mijn eigen verhaaltje aan het lezen was....
Wij hebben er door miskamen ( 3 ) ook 2 jaar over gedaan. Ik telde wel snel  aan elke keer.  Ook wij willen  voor een tweede gaan, zou er graag 1,5 tot 2 jaar tussen hebben zitten maar  vind het idd heel moeilijk om te plannen nu.

Ben na  Jordy (5-3-08) niet meer aan de pil gegaan en proberen om  tot januarie te wachten. ( Wordt wel steeds moeilijker )

Hoe is het met de kleine van jouw? Want Jordy is al dat wachten wel waard geweest, is echt een super makkelijk kind.

Groetjes Wendy

Hoi Wendy,

Het is het wachten en al het verdriet dubbel en dwars waard geweest. Nynke is ook erg makkelijk. Ze is bijna altijd vrolijk, slaapt al vanaf week 1 door en eet alles wat je haar voorzet. We roepen al gekscherend tegen elkaar dat een tweede alleen maar tegen kan vallen.
Nynke is van 4 februari, ook ik ben niet meer aan de pil gegaan. Wij doen het tijdelijk met condooms, maar waarschijnlijk doen we die met een maand of 2/3 er wel weer uit en dan maar zien hoe het loopt. In de tussentijd probeer ik mijn zwangerschapskilo's nog kwijt te raken voordat ik weer zwanger raak. In 6 weken is er al ruim 5 kilo of, nog ca. 5 te gaan. Daarna mag er nog wel wat af hoor, maar daar ga ik na de tweede mee aan de slag.

Succes met jullie keuze en geniet onderussen van jullie kleine!

Liefs,
Karin

Terug
Bovenaan