Snelle bevallings vraagje

Hai Diana!

Ik ben van mijn eerste in 5 uur bevallen. Net als jij dus. Vooral het laatste stuk ging supersnel. Ik ging van 2 cm naar volledig ontsluiting in een half uurtje en een half uurtje daarna was mijn zoontje er (4380 gr en 55 cm, dus het persen ging ook redelijk snel voor een eerste die zo groot is...).

Mijn tweede bevalling zou volgens iedereen supersnel verlopen en in eerste instantie leek dat ook te gebeuren. Rond 20:30 's avonds voelde ik licht krampjes. Ik dacht nog niet aan weeën, maar omdat de krampjes iedere 5 minuten kwamen, heb ik om 22:00 de VK gebeld. Ze kwam en toen had ik 4 cm. Een half uur later 7 en om 23:00 had ik volledige ontsluiting op een klein randje na. Toen gebeurde er helemaal niets meer....... Om 23:12 besloot de VK de vliezen te breken en ons manneke had in het vruchtwater gepoept. Ik mocht niet meer naar het ziekenhuis omdat ik al zo ver was. De weeën kwamen weer op gang en gingen snel over in persweeën, maar omdat het randje nog steeds niet weg was en het hoofdje van Okke het geboortekanaal niet in ging mocht ik nog niet persen. Tot 01:09 heb ik persweeën moeten tegenhouden. Eindelijk mocht ik persen en toen was hij er in 3 (!!!!!) minuten, vliegensvlug dus.
Achteraf zei de VK dat hij al voor 23:15 geboren zou zijn als dat randje niet was blijven staan en het hoofdje sneller het geboortekanaal ingedoken was.

Toen de VK er net was riep ze steeds: Voor 23:00 is hij er!
En dat laatste stuk viel mede daardoor onwijs tegen. Ook het feit dat ik me veel zorgen maakte over het welzijn van mijn zoontje droeg niet bij aan een vlot eind.
Zo zie je maar dat een snelle eerste bevalling niet altijd iets zegt over de tweede.
Uiteindelijk was ik nog binnen 4 uur en 3 kwartier bevallen, maar het was wel een tegenvaller dat die laatste 2 uur zo dramatisch verliepen. Ook heb ik een heel naar gevoel overgehouden aan de manier waarop mijn VK met alles omging. Het niet naar het ziekenhuis gaan ondanks het troebele vruchtwater, het onhandig beantwoorden van mijn vragen (past het hoofdje er wel door? reactie: Ja, dat kan ik aan de buitenkant natuurlijk niet zien.... en moeten we niet alsnog naar het ziekenhuis? reactie "dat zien we wel als de nood aan de man komt") en niet zorgvuldig omgaan met procedures (suiker moest geprikt ivm geboortegewicht -4690gr-, maar het apparaatje was stuk dus werd er niet geprikt...) hebben dit veroorzaakt. Ik heb dan ook totaal geen zin in de nacontrole. Dan zal ik overigens wel aangeven dat ik het absoluut niet eens ben met de wijze waarop alles verlopen is.

Nooit meer dus!

Ik hoop dat het bij jou snel verloopt. MIjn moeder beviel van mij in 5 uurtjes en van mijn broertje in 2 uurtjes. Dus zo kan het ook!!!

Groetjes Cato
Moeder van Pepijn (07-10-2004) en Okke (29-05-2006)

hallo.

De eerste had ik in 3 uurtjes. Vliegen gebroken en meteen de weeen elke 5 minuten. Nu bij de tweede had ik wel angst voor als het nog snelle zou gaan en ja hoor.
Deze heb ik zelf opgevangen op de WC terwijl mijn man de vk aan het bellen was. Binnen 1 uurtje gepiept. We hebben op de telefoonrekening moeten kijken hoe laat Milan geboren is... Tja dus het kan raar verlopen. De eerste foto's van Milan zijn dan ook heel charmant met de wcpot op de achtergrond want daar ben ik maar tegen aan gaan zitten wachten op de vk... Hele ervaring hoor.

gr. Daniëlle

Hoi!

Bij beide bevallingen begon het met het breken van de vliezen. Vanaf het begin tot het eind heb ik er bij mijn eerste 4 uur en 50 minuten over gedaan en bij de tweede precies 3 uur.

Ik had alleen liever gehad dat het (bij de tweede) langer had geduurd en dat het het dan minder heftig was. Ik had echt een weeenstorm van persweeen die ik nog eens weg moest zuchten ook!!! Bij de eerste had ik ook een flinke weeenstorm, maar dat was niets vergeleken met dit.

Iedereen die dus zegt, wat een droombevalling, dat wil ik ook. Het is dus niet altijd lekkerder als het heel snel gaat.

Iedereen die nog  moet bevallen, veel succes!

Groetjes Paula
Moeder van Elin (2,5 jaar) en Norah (2,5 maand)

hallo,

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik zie nog steeds tegen de snelheid van de bevalling op, het hoeft
van mij nl echt niet sneller. (kans is wel zeer groot, naar wat ik gelezen heb)
Ik vond 5 uur wel fijn, maar heb nu wel eens dingen dat ik denk van..
he hoe zat het. Heb verder nergens last van gehad.

Ook mijn vk heeft me voorbereid op het feit dat het vaak sneller gaat.
Ik had een stille hoop dat er hier vrouwen waren die mij konden
zeggen dat het ook wel langzamer kan (helaas waren die er zeer weinig)

Nog 5 wk en dan weten we het hoe snel het is gegaan (of juist niet)
Maar afwachten dus......vind alles best zolang ik het maar niet samen
met mijn man alleen hoef te doen.
En mocht ik in het weekend bevallen.....hopen dat we op tijd in het
ziekenhuis zijn. Een ding scheelt, we hebben een andere auto,
met leren bekleding  dus dat scheelt al.

Iedereen dus bedankt..

En als er nog meer ervaringen zijn: IK HOOR HET GRAAG
(maakt niet uit, of het dan langzamer of juist sneller ging_

gr diana

Hoi Diana,
Mijn moeder deed over mij ook 5 uur, over mijn broer 4 en over mijn zusje 3 uur.
Hoe dat het bij mij gaat weet ik nog niet, want ik ben zaterdag uitgeteld, maar ik hoop dat het snelle bevallen in de genen zit. Maar ik wacht maar af.
Groetjes, Margit

Terug
Bovenaan