Snelle peuter?

Tuurlijk zijn we enorm trots op onze oudste. Hij lijkt (is ook volgens het CB) erg snel te gaan met alles. Kan een auto uitelkaar schroeven en gedeeltelijk weer inelkaar schroeven, zingt zijn zusje in slaap (nou ja), snapt het begrip plagen (het leuke plagen dan wel te verstaan!) en vraagt soms al 'mag ik...'. Ook het begrip 'morgen' snapt ie, want de volgende dag herrinnert hij me er fijntjes aan dat we iets zouden gaan doen of dat ik iets klaar zou leggen.

Hij wordt eind november 2008  drie jaar en dit zijn slechts een paar voorbeelden natuurlijk.
Ik wil gewoon eindelijk eens weten of meer mensen dit soort ervaringen met hun kinderen hebben. En dan vooral wat hun kinderen dan rond deze leeftijd al kunnen.
Is onze Maarten nou snel of lekker gemiddeld?

joke
 
Hé Joke,
Tja lekker snel of gemiddeld dat is echt moeilijk te zeggen. Je mag kindjes niet vergelijken, maar heb jij niet stiekum een kennis of vrienden met kindjes rond dezelfde leeftijd als jouw Maarten ? Want dan kun je toch een klein beetje kijken hoe hun kindjes in de ontwikkeling zijn. Je kunt dan letten op praten (duidelijk/onduidelijk) werkjes (auto's in/uitelkaar schroeven) hoe reageert jouw kindje op kindjes van zijn leeftijd die niet zo "snel" zijn met de dingetjes die jouw zoontje wel al kan.   Het zijn allemaal kleine dingetjes die je op kunnen vallen en die je misschien toch ergens op kunt schrijven stel dat hij wel "voor" is op zijn leeftijd en je daar later op kunt laten testen heb je toch al wel een beetje naslagwerk bij de hand tijdens zo'n test..

Groetjes Jolanda
 
Hier ook zo'n bijdehandje.
Onze dochter wordt volgende week 3 jaar. Praat al een half jaar in volzinnen, goed verstaanbaar. Ze zei bijv. tegen de cb arts toen haar zusje geboren was en zij 2 1/2 jaar was. Zo krijgt Renske het wel koud hoor, zo zonder kleren. Vorige week was haar pen met ventilatortje kapot, en toen zei ze: "Dan moet ik het maar met de hand doen".
Ze kent de primaire kleuren, weet bijv. als ze dinsdag naar de peuterspeelzaal is geweest dat het morgen woensdag is en dat ze dan naar opa gaat. Ze houdt erg van tekenen en vorige week had ze een echt zonnetje getekend.
Ze is dag en nacht zindelijk. Ze zingt liedjes als: De grote banaan uit Afrika. Daar hadden ze op school op gedanst. Ze kan rijmen. Ze begint nu ook met "schrijven". Dan zegt ze: "En nu ga ik echt schrijven he, " dan krabbelt ze wat en leest voor wat er dan "staat".
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Daarnaast is het een heel lief meisje. En alles wat ze doet hoort bij haar. Maar als onze 2e dochter wat langzamer is, en daar lijkt het wel op, dan vind ik dat ook prima, als ze maar lekker in haar vel zit en gezond is.
 
Jolanda,

Waarom zou je een kind laten testen als het lekker in zijn vel zit? Ookal ontwikkeld een kind zich snel, dat is pas nodig als er problemen zijn. Gewoon lekker laten gaan en genieten van alles wat ze leren.
 
Tja, als we al gaan testen dan zou dat idd pas zijn als er iets in de ontwikkeling of in de contacten met leeftijdgenootjes mis gaat, hoor. Maar ben gewoon erg nieuwsgierig. Maarten heeft een leeftijdgenootje van 2 weken jonger (meisje), maar al begon hij das juist laat met praten, hij praat beter dan zij. Daarbij is hij in vele opzichten voor op haar, alhoewel zij tot voor kort beter was in puzzelen.
Het is leuk zo'n vlotte knul, maar ze worden al zo snel groot, het lijkt nu nog sneller te gaan dan bij leeftijdgenootjes. En ik moet zelf oppassen dat ik de boel natuurlijk niet overdrijf, vandaar dat ik vergelijkingsmateriaal aan het zoeken ben.
Groetjes,
Joke
 
Hoi Joke,

Als jullie en het CB je zoon erg snel vinden, moet ik me misschien helemaal verbazen.

Onze dochter is 2 jaar en 2 maanden, maar begrijpt ook wat 'leuk' plagen is, begrijpt ook begrippen als gisteren of zaterdag, zegt zinnen met 7 a 8 woorden en ook verstaanbaar voor anderen en niet de makkelijkste woorden, herinnert dingen van 8 weken geleden en verteld die na (zonder dat wij er intussen tijd over gehad hebben...)
De voorbeelde die je noemt kan ze ook!! Alleen de auto uit en in elkaar schroeven niet, tenminste heb ik nog nooit gezien...ze heeft geen auto's.

Dus ik kan je niet echt helpen om te zeggen dat je zoontje ver vooruit is.
Soms kan ik ook teveel blijven hangen in deze dingen en denken: zou ze misschien...dit of dat hebben...

Maar op deze leeftijd is het nog moeilijk om een diagnose te stellen, denk ik.
Wat ik wel doe is allerlei dingen opschrijven die ik waarneem. (met datum).
Mocht er later toch iets uitkomen en ze vragen dingen terug, dan kan ik zo het boekje openslaan en nakijken. Mocht er niets aan de hand zijn, dan heeft ze een leuk boekje waarin ze zelf kan terug kijken wat ze allemaal al kon op een bepaalde leeftijd.

Ik probeer nu gewoon te genieten en haar echt kind te laten zijn, zodat ze er ook van kan genieten. Dat onbezorgde kind zijn. Ze moeten tegenwoordig al zoveel en er wordt zoveel verwacht van kleine kinderen.
En ik ga haar nog niet lastig vallen met testen of vergelijken met andere kinderen. Ongemerkt doe ik dat soms wel (vergelijken), maar probeer ervan af te komen.
Ieder schrijft zijn eigen boek, op eigen manier en eigen tempo.

Groetjes.
 
Reisa,
Ik heb ook niet gezegd dat je je kind moet laten testen... Tenminste dat was niet mijn insteek van het hele verhaal.
Mijn oudste hebben wij een klein jaar geleden wel laten testen. Hij was toen 3,8jaar. Uit deze testen bleek dat hij functioneerde naar een leeftijd van 7jr en 7mnd. Wij hebben hem niet laten testen omdat hij problemen had met zijn leeftijdsgenootjes of omdat hij zelf niet in zijn velletje zat.   Nee, wij hebben hem laten testen omdat er genoeg mensen zijn die denken dat ze mogen oordelen over kinderen die voor zijn of achter zijn. Ik ben ook van mening dat je je kind, kind moet laten zijn. Maar als je merkt dat er volwassen mensen oordelen over jouw zoon word het voor jezelf ook moeilijker om niet in de verdediging te gaan. Wij hebben Jorick laten testen op aanraden van de huisarts, deze zei tegen ons Meten is Weten. Als er niets aan de hand zou zijn dan hadden wij hem echt nog niet laten testen, maar nu wij weten dat hij dus op een "ander" niveau functioneerd dan zijn leeftijdsgenootjes kun je ook aan de buitenwereld uitleggen hoe om te gaan met hem en zijn "gave". Ook op school merken wij dat de leerkrachten beter omgaan met hem omdat er een heel rapport ligt. De juf geeft hem dus ook andere opdrachten en krijgt hij elke week een uur bijles om hem te blijven uitdagen. Tuurlijk mag je hem niet anders behandelen, hij blijft nog maar 4 jaar en dat mag hij ook zijn..... Maar nu doe ik hem in ieder geval naar mijns inziens niets te kort, ik mag hem uitdagen, daar hoef ik me niet meer voor te schamen (want soms voelt het heel raar om tegen mensen te zeggen dat hij dingen kon die zijn leeftijdsgenootjes nog niet konden) Ik kan nu ook onderbouwen waarom ik dingen zo doe en niet anders.....
Sorry voor dit hele verhaal, ik vond dat ik je toch even moest uitleggen waarom wij gekozen hebben om hem wel te laten testen...

Groetjes Jolanda
 
Je zoon is mss relatief vlot maar niet echt bijzonder hoor. Mijn zoontje wordt in januari 3 en kent ook de begrippen morgen, gisteren en de dagen van de week. Weet alle automerken uit zijn hoofd, kan tot 40 tellen, enz, enz.

Gewoon lekker genieten en niet teveel dingen in je hoofd halen.
 
Terug
Bovenaan