Snelle peuter?

ik herken mijn dochter ook in deze verhalen. Ze is nu 2,5 en maakt al tijden prachtige zinnen, kent alle kleuren en belachelijk veel dieren, toont interesse in lezen en herkent ook al wat letters, weet hoe ze dingen netjes moet vragen en heeft humor, maakt zelf grapjes. Ze telt tot 10 in het Engels en tot 20 in het Nederlands.
het leuke is eigenlijk dat ze nooit onverstaanbaar heeft gepraat, haar woordenschat is gewoon steeds groter geworden, maar ook de eerste woordjes die ze sprak kon iedereen verstaan.
Mooiste quote: toen ze net 2 was was ik met haar op weg naar de verloskundige (zwanger van de 2e). Kwam onderweg een kennis tegen en bleef even staan kletsen. Die vraagt: praat ze al een beetje? Dochter is stikverlegen en zei dus niets. Een paar minuten later zegt ze: Mama, gaan we nu naar de verloskundige, met de blokken spelen? Echt foutloos en heel verstaanbaar uitgesproken. Kennis keek nogal verbaasd :)
Ze kan ook al een beetje pianospelen en op de maat meetikken (meer muzikale kennis dan mama ).

Haar lichamelijke ontwikkeling was in het begin traag (kruipen met 11 maanden pas) en is nu gemiddeld, maar vooral verbaal is ze heel sterk. Erg leuk, omdat ze alles heel goed kan uitleggen en ook alles begrijpt. En wat meer mensen hier vertellen, ik hoef niet te proberen om haar af te schepen door te zeggen dat we iets morgen doen, want dan is het eerste wat ze zegt als ze wakker wordt: mama, vandaag gaan we...
 
Ik snap het niet, op het CB hang ik nooit verhalen op wat mijn kind allemaal wel of niet kan. Hij zijn toch geen hondjes die kunstjes doen? Van mijn buurvrouw hoorde ik ook al: volgens het CB loopt mijn zoontje voor: hij kan alle kleuren al etc... Ik ga daar echt niet lopen opsommen dat mijn zoon van 2,5 kan tellen in zowel Frans als Nederlands. Al interesse heeft in letters en mooie volzinnen zegt. Zo te zien, hebben alle kinderen hun eigen talent, dus het is appels met peren vergelijken: het ene kind doet dit goed en het andere kind doet dat goed. We leven al in zo'n prestatiegerichte maatschappij, dus belachelijk dat vergelijk van die kleine ukken....
 
Het klinkt heel bekend mijn zoontje word 3e kerstdag alweer 3 en ik krijg regelmatig de vraag of hij het leuk vind in de kleuterklas en als ik dan zeg dat hij nog 3 moet worden en dus nog niet naar de kleuterklas gaat zijn mensen erg verbaasd want ze schatten hem altijd 4 jaar. Als ik ook in zijn consultatiebureau kijk dan loopt hij ook voor want hij was nog geen 2 en een half of ik kon al niets meer opschrijven want hij deed alles al. En Lodewyck heeft een vriendinnetje die een paar maanden jonger is en ik zie echt een duidelijk verschil tussen hun 2. Lodewyck gaat tegenwoordig wel naar de voorschool en zelfs daar ondanks dat hij de jongste is loopt hij qua ontwikkeling al voor. Op de school waar hij zit kan je als ouder namelijk werkjes mee naar huis nemen om te oefen wat ze ook op school doen nou ben ik daar vorige week voor het eerst geweest {het was namelijk ook de eerste week dat hij op school zat} en ik kreeg een werkje mee over groot en klein en wat er allemaal is en waar je dat allemaal kan doen en dat je groot en klein kan sorteren en al dergelijke leuke dingetjes. Het klinkt heel lullig maar toen ik daar zat dacht ik alleen maar leuk dat hij een kleurplaat er bij krijgt want anders weet ik ook niet wat ik moet doen met hem en nu kan hij lekker kleuren. Ik zelf zou ook graag in contact willen komen die ook met die situatie zitten zodat ondanks dat het niet slim is wel kinderen kunnen vergelijken
 
Hoi meiden,

Ik zou toch even willen reageren ik heb zelf een dochter die hb is. Zij ontwikkelde zich ook snel maar wij hebben eigenlijk nooit aan hb gedacht. Ik had altijd in mijn hoofd het ene kind is sneller in het ene dan de andere. Mijn meisje is leerde goed het had een fotografisch geheugen. Maar motorisch was (is ze nog steeds niet) niet sterk. maar dat komt ook omdat het haar niet intresseerd. Mijn dochter zit sinds een jaar op het mkd en die vonden dat een iq test nodig was ook omdat ze best in de knoop zit. We zijn er zo achter gekomen dat zij hb is. Er zijn meiden die zeggen dat je dat niet kan testen en dat de uitslag niet betrouwbaar is maar dat is onzin. We zijn blij dat we het weten maar het is verschikkelijk moeilijk.

Wat ik hiermee wil zeggen zolang je kind geen problemen heeft en ook niet met zich zelf in de knoop zit zou ik het zo laten. Het kan nog bijtrekken. Maar gaat het ander gedrag vertonen bv mijn dochter leerde zit op 3 jarige leeftijd rekenen dat deed ze met haar brood. Of krijgen ze gedrags problemen bv driftaanvallen door verveling dan zou ik wel aan de bel trekken.
 
Weet niet of dat heel snel is. Ons zoontje blijkt ok al een tijdje een heel snelle jelle te zijn. Wa je zegt, weet al wat morgen is. Dat weet ons zoontje ook. Als ik vanavond zeg, morgenvroeg gaan we zwemmen, dan wordt ie daarmee ook wakker, en blijft ie de hele ochtend vragen naar het zwemmen. Ook plagen, voor de billen slaan en roepen; hekkere biljen hahahah of iets geven en snel terug trekken, waarna ie hard begint te lachen, zulke dingen. En ons zoontje wordt half januari pas 2..
Het plagen vind ik persoonlijk wel wat minder, aangezien zijn vriendinnetje van 4 maanden ouder, het echt niet leuk vind. Als zij begint te huilen begint hij hard te lachen, leer dat maar eens af. Want gevoelens kennen, daar weet ie nog niks van natuurlijk.
Blijft wat... die kleintjes hahaahha
 
Ik was ook vorige week op het CB en kreeg zo ongeveer hetzelfde te horen.
En even om te reageren op het betoog van Dani, nee ik heb zelfs helemaal geen verhalen opgehangen, we waren gewoon aan het praten over hoe om te gaan met een dwarse peuter en de arts heeft haar geobserveerd. Daar kwamen een aantal dingen naar boven die ik zelf niet zozeer opvallend vind. Ik heb wel veel contact met moeders met kinderen in dezelfde leeftijdscategorie en vind mijn dochter ja vlot en bijdehand maar verder zoek ik daar niets achter.
Volgens de arts van het cb, heeft mijn dochter dus wel degelijk extra uitdaging nodig, en nee geen lezen en schrijven, maar bijv wel moeilijkere puzzels. Ik was best enigszins beduusd na het gesprek, want ja, ik vind ook dat ze zo lang mogelijk kind moet kunnen zijn, en ben helemaal niet van plan om nu al een heel leerplan voor ogen te hebben. Ik weet nog niet wat ik ermee aan moet. Ga eerst maar eens met de crecheleidsters praten om een duidelijk beeld te hebben wat ze daar dan heel de dag doet. Volgens mij is ze dolgelukkig als ze maar met poppen of buiten kan spelen.
Verder zien we wel. Ik zie het als een soort advies en zal zeker in de gaten houden dat ze lekker in haar vel blijft zitten en wel voldoende uitdaging zal krijgen in bepaalde activiteiten.

Groetjes,
Nina
 
Terug
Bovenaan