snoep

hallo allemaal,

Mijn zoontje Ryan van bijna 2 is geen gemakkelijke eter, vandaar dat we altijd zeggen goed eten dan mag je ook snoepjes maar niet goed eten betekent dan ook geen snoepjes maar dit is nogal eens moeilijk vooral door de omgeving vind ik. ryan is tweemaal per week bij de oma's en die vinden dat de kleinkinderen best mogen snoepen. En dat mama niet moet overdrijven wat snoep betreft.( Ik heb zelf namelijk vroeger ook gesnoept zeggen ze)  Ook als we ergens op visite zijn of zelfs als we gaan winkelen overal word Ryan snoep aangeboden.Bv als ik met hem naar de slager ga krijgt hij altijd een schijfje vlees oke dit vind ik normaal maar als hij het op heeft krijgt ook nog snoep, dan gaan we daarna naar de groenteboer daar krijgt ryan ook weer een snoepje en zo kun je door blijven gaan . Als ik er in de winkel of bij visite iets van zeg is het dat ik me niet zo moet aanstellen of niet zo streng moet zijn. en ik weet niet zo goed hoe ik hiermee moet omgaan
Heeft er misschien iemand een paar tips voor mij?
groetjes sandy
 
Hoi Sandy,

Mijn zoontje Lucas (2) is gelukkig een goede eter, maar ik snap precies wat je bedoelt! Ik wilde mijn zoontje de eerste jaren ook niet blootstellen aan snoep e.d., omdat aanleg voor dik worden bij mij in de familie zit, maar het gebeurt gewoon!! Idd door familie en  als je op visite gaat. Het is zó moeilijk om  dan te zeggen dat ze je zoontje dan niks hoeven te geven. Je moet je iedere keer  wéér verantwoorden. Ik vind het ook heel moeilijk om  stevig in mijn schoenen te blijven staan, maar af en toe laat ik toch wel merken (vooral bij mijn schoonfamilie)  hoe ik erover denk. Lucas gaat één dag in de  week naar oma (mijn schoonmoeder) en ik  geef dan alles mee wat hij nodig heeft voor  die dag. Misschien krijgt hij wel een keer een stukje cake of soepstengel extra, maar dat is beslist niet altijd.  En dat is ook lang niet zo'n ramp als wanneer ze 'm snoep zou geven.
Als jij wilt dat 't binnen de perken blijft, vooral met 'echt' snoep, dan moet je dat blijven herhalen en (sorry) schijt hebben aan de rest! Ze moeten jouw mening respecteren.

Zelf probeer ik niet moeilijk te doen over het plakje worst bij de slager en zo. Dat is toch een beetje speciaal, en zo blijven kinderen hopelijk graag meegaan naar de winkel.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.

Succes ermee!

Groetjes, mamavanLucas
 
Hoi
Mijn ouders en schoonouders zitten gelukkig op één lijn wat betreft snoepen, daar worden ze niet overdreven verwend. Ik heb wel eens van die uitdeelzakjes met kleine koekjes, en mjin dochtertje mag er van mij dan 2, oma verwend haar wel eens door er 3 of 4 te geven. Voor een keer vind ik dat prima. Bovendien accepteert oma het ook als ik zeg dat ze genoeg heeft gehad.
In winkels vind ik het wel eens lastig. Bij ons bij de super staat bij de kassa een bakje met tumtummetjes. Sinds ze dat 1x gehad heeft, wil ze niet meer voorbij de kassa zonder een snoepje. Erg fijn, vooral als het meisje achter de kassa er niet aan denkt, zit ik met een chagerijnig kind wat geen stap verder zet.
Pas waren we in de stad, en werd het me toch echt te dol. We liepen bij het kruidvat langs de schepsnoep, geeft de verkoopster haar een snoepje uit zo'n bak. Later nog even naar de slijter, kreeg ze van die zoute stokjes, en toen nog even naar de super: tumtummetje.
Mijn dochter had dus een top middag, en voor een keer mag het ook best van mij, maar het kan ook te gek worden natuurlijk.

groetjes
Melanie
 
Hi

misschien kijk ik niet aardig of hebben wij andere winkeliers, maar bij de slager krijgt hij een plakje worst, en dat vragen ze altijd. en bij de bakker een mini bolletje en ook dan vragen ze het (zelfde bij de visboer een stukje kibbeling maar ook word dat altijd gevraagd). Worst, brood en kibbeling mag van mij, maar snoep krijgt mijn zoontje (nog) niet, maar het word ook eigenlijk nooit aangeboden,  maar als het wel gebeurd, is het  toch  nee, wie het dan ook is die het vraagt,  een winkelier of opa of oma.  Zolang hij er niet naar taalt vind ik het prima. Moet wel zeggen dat wij zelf ook geen snoeperds zijn, wij zijn meer van de hartige dingen anders had ik er misschien wel anders over gedacht.

groetjes,
Lia
 
ha heerlijk,

ik ben dus niet de enige die zich uitermate kan ergeren aan het snoepbeleid van winkeliers. ik ben wat dat betreft ook een strenge moeder. mijn zoon krijgt van oma spekjes (je weet wel die roze-gele gevallen), dat is het enige snoep dat ik tollereer. verder krijgt lucas fruit, droge kaakjes (met feestjes of het weekend een gewoon koekje), krentjes en gepofte rijst als snoep. en daar is hij gelukkig mee. een plakje worst bij de slager of kaas van de kaasboer vind ik geen ramp, maar als ze met echt snoep aan komen zetten. tja, sorry, dan zeg ik helaas. waar moet het anders heen met dikwordend nederland, als je ze nu al snoepen aanleert. mijn zoontje kan bij de slager ook al bij de voordeur beginnen met: "worst?". en dan zeg ik steevast dat hij maar moet afwachten en er niet om mag vragen. laatst wilde hij zijn middageten niet eten omdat ik gezegd had dat we na het eten om boodschappen gingen. (hij legt die link al... boodschappen=worst.) toen heb ik de slager dus ook vriendelijk bedankt en gezegd dat lucas helaas deze keer geen worst mocht, volgende keer beter. gelukkig hebben de meeste winkeliers wel begrip als je zegt dat je kind het niet mag. dus mama's van winkelend nederland: het is jouw kind dus trek je mond maar open als iemand het ongevraagd iets toesteekt!! (leert je kind ook gelijk dat het niets van vreemden mag aanpakken!!)

groetjes moeder mien.
 
Hoihoi,
Mijn moeder is eigenlijk de enige die grotelijks aan snoep doet. Ik heb besloten me daar maar niet aan te ergeren, want we zijn daar eens per twee weken, en ach, dan is het feest, vooruit. Wel moeten ze eerst van mij hun brood/fruit opeten en dat heeft mijn moeder dan wel overgenomen. Wat ze allemaal geeft bij een logeerpartijtje, daar vraag ik niet naar: waarom zou ik me druk maken om iets wat misschien  6 keer per jaar gebeurt? Wat ik wel doe, is als mijn moeder langskomt en snoep meeneemt, dan verdwijnt het na 1 snoepje in de grote kast en dan vergeten de kinderen het op den duur wel weer. Heel gek, het komt er dan nooit meer uit;-)
Verder doen wij maar twee keer per week boodschappen. De super op woensdag en die heeft niets. En zaterdag een ronde markt, en daar gaat hooguit 1 kind mee. Die mag dan ook alles wat er wordt aangeboden, maar net als bij Lia is het een heel acceptabel aanbod: mandarijntje bij de sinaasappelboer, plakje worst bij de slager, olijfjes bij de Turkse slager, tomaatjes bij de groentenboer een banaan bij de fruitstal en dan heeft de kaasboer een plakje kaas en daarna een chocoladerozijntje: dat laatste vind ik dan helemaal niet erg na al dat gezonde goed.
Verdre kom ik drie keer per jaar bij de banketbakker en die heeft, heel gek, alleen maar een zoete traktatie voor ze: ik vind het best.
Groetjes,
Michelle
 
misschien een tip voor bij de opa's en oma's neem zelf de dingen mee waarvan je wel wilt dat je king ze eet: bijvoorbeeld ik heb alrijd een doosje rozijntjes of fruitstukjes (HEMA, zonder suiker dus ok) mee in mijn tas en die geef ik dan, ook kun je voorstellen dat de oma's deze dingen zelf in huis halen als ze perse iets willen geven (en geloof me...nu ze zelf niet meer hoeven te moederen....)

Bij mijn moeder werkte dit in ieder geval prima....ik ben ook niet zo gek op snoep namelijk voor zo'n klientej...kunnen ze hun hele leven nog eten..

 
Hallo Sandy,

Wij willen ook niet dat onze kinderen veel snoep eten. Onze zoon is net 3 jaar en onze dochter is net 1 geworden. De eerste 2 jaar heeft onze zoon geen snoep gekregen van ons. En bij de slager en kaasboer krijgt worst en kaas. Maar hij mag van mij geen snoep. En ik ben toch zijn moeder......dus wat maakt het dan uit wat de slager, groenteboer, vrienden ervan zeggen. Nu nog steeds krijt onze zoon bijna tot weinig snoep. Hij houdt er ook niet echt van, behalve van chocola, zo nu en dan haal ik die suprise-ei in huis.
En 1 keer in de week gaat hij een dagje naar opa en oma en we hebben uitgelegd dat hij geen snoep mag. Zo nu en dan is goed. Maar niet elke dinsdag. En ze vinden dat okay. Wij als ouders bepalen wat wij willen voor onze kinderen.....toch? En ik vind het raar dat we onszelf steeds moeten "verantwoorden" bij anderen. Zij moeten jullie manier van opvoeden en verzorging van jullie kinderen respecteren. En natuurlijk mogen opa en oma wel eens verwennen, maar wel tot op zekere hoogte....
Ik hoop dat je eruit komt.
Groetjes Chantal
 
Terug
Bovenaan