Sociaal emotionele achterstand

Hallo, ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met onderstaand probleem. Mijn zoontje van (net) 6 heeft een sociaal emotionele achterstand volgens zijn juffen.
Hij geeft alleen antwoorden wanneer hij 300% zeker is dat het correct is. Bij geringe twijfel, slaat hij dicht. In eerste instantie waren er op het cognitieve vlak geen problemen. Nu blijft zijn geletterdheid ook flink achter volgens de juf. Hij herkent nog niet echt de klanken en als zij een woordje hakt kan hij daar niets uit op maken. Thuis kan hij dat wel. Maar dat is die onzekerheid.
Nu willen ze hem nog een jaar laten kleuteren. Ik weet alleen niet of dit wel de oplossing is. Hij is een behoorlijk pienter kind (al zeg ik het zelf haha). En ik vrees dat nog een jaar kleuteren een enorme straf voor hem zal zijn. Zijn juffen denken echter dat hij hierdoor sterker in zijn schoenen zal komen te staan. Ook zal hij dan zijn vriendjes kwijt raken, die hij met heel veel moeite heeft gemaakt. Want sociale contacten zijn ook niet zijn sterkste punt.
Ik weet echt niet wat nu het beste voor hem is.
Wie heeft hier ervaring mee?
 
Hoi Saantje,

Ik heb hetzelfde probleem. Wij hebben dit gisteren te horen gekregen. Onze dochter is nu 5 en wordt in sept 6. Ze zou dan naar groep 3 mogen. Qua ontwikkeling doet ze het wel goed, ze is alleen onzeker en daardoor maakt ze onder "druk" fouten die ze in een spelsituatie niet maakt.
Wij hebben nu het advies gekregen om een speltherateut in te schakelen. Deze kijkt dan in een 1 op 1 situatie hoe je kind reageert op bepaalde situaties.
Ik ga ook proberen haar wat meer tot rust te brengen tijdens spelletjes. En praten met haar.
Ik hoop dat het allemaal helpt en dat ze het tweede half jaar laat zien dat ze wel rijp is voor groep 3.

Veel succes
Renata
 
Maak je geen zorgen. Een extra kleuter jaar, kan wonderen doen. Onze zoon is van juni en zit nu een extra jaar in de kleuterklas. Vorig jaar was het een kind wat op sociaal en emotioneel niveu achter lag. Hij is enorm vooruitgegaan. Hij zit nu heerlijk in zijn vel, en is door de rust die hij heeft op cognitief niveau ontzettend vooruitgegaan. Hij had dit jaar met de kleutercito alleen maar A scores. Dit was vorig jaar echt niet zo. Hij zit nu volgens het leerling volgsysteem 4 maanden boven het niveau van waar hij hoort te zitten. Dus een kind kan er echt door geholpen zijn om wat langer te kleuteren
 
Hoi,

Kunnen ze je zoon niet testen. Bij mijn oudste zoon ook een augustuskind twijfelde ze ook tav. zijn sociaal emotionele. Hij is getest en daaruit bleek dat ze hem door konden laten gaan. Hij zit nu in groep 4 als jongste van de klas en doet het gelukkig goed maar dat sociaal emotionele blijf je toch merken in de groep.

De jongste ook een augustus kind moet dus nog 6 worden en wordt nu ook extra getest omdat ze niet weten of hij het lezen al kan gaan leren. Hij scoort heel erg goed en mag ws. wel door.

bianca
 
Mijn dochter wordt in juli 6 en blijft vanwege haar sociaal-emotionele ontwikkeling waarschijnlijk nog een een jaartje kleuteren.

Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe ze dat hebben getest bij je kindjes?
 
Saantje,

Kan het zijn dat hij heel perfecitonistisch is?
Jij geeft namelijk aan zelf dat hij heel pienter is. Kan het niet zijn dat hij op school onderpresteerd? Want als dat zo is dan kan het zelfs zijn dat hij veel verder is dan dat school denkt en dan zou inderdaad een jaar extra kleuteren hem de das omdoen. Dan denkt hij helemaal dat hij gefaald heeft.
Wat doet hij thuis wel wat hij op school niet doet. Leest hij bijvoorbeeld al of rekend hij al. Dat zijn dingen die je op een rijtje moet zetten en naast het schoolbeeld moet leggen.

SUcces

 
hoi mijn zoon is nu 3 jaar aan het kleuteren en ik moet zeggen het is alleen maar goed voor hem.hij heeft nu een periode dat het allemaal wat gemakkelijk is maar ze geven hem iedere dag extra werkjes .hij leest ,schrijft en rekend.en het alle belangrijkste hij zit goed in zijn vel.
 
heb je er wel eens aan gedacht dat je zoontje misschien juist een hoge iq heeft
zij gaan nl onderpresteren om bij de groep te horen.
Juist omdat je zegt dat hij best pienter is
kijk eens op de site   www.pharosnl.nl   misschien kun je daar iets vinden en vind je herkenning.
succes ermee groetjes Martine
 
Terug
Bovenaan