sojalolie en eczeem

Hoi,

Helaas    heeft vandaag de huisarts bij Thom ( 5 maanden) een lichte vorm van eczeem vastgesteld  ik heb hierbij hormoonzalf gekregen en hij gaf mij het advies om sojaolie in het badje te doen, heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Hij heeft het alleen op z'n wangen en met  de creme van Weleda werd het wel wat minder maar het ging niet over.
Nu heb ik ook gelezen over vaseline lanette moet je dat bij de apotheek halen of gewoon bij de drogist?

Groetjes Bertie  
 
ik gebruik sinds 2 dagen sojaolie en je gelooft het of niet maar zijn huid is veel minder geiriteerd en droog en heeft bijna geen berg meer.
ik vind zelf vaseline vreselijk smeren ik gebruik altijd uierzalf uit een oranje pot is nog vetter als vaseline en smeert veel lekkerder.
het lijkt dan net een glimwormpje.

groetjes moni
 
Hallo,

Huub heeft ook eczeem en heeft ook hormoonzalf ervoor, ik probeer het zo min mogelijk te gebruiken. Huub heeft wel de lichtste vorm hormoonzalf: hydrocortison.
ik gebruik het wel als hij erge jeuk heeft en als zijn hele lijfje vol zit.
Het vervelende is dat als je smeert dat het dan binnen een dag weg is maar als je 2 dagen niet smeert komt het toch weer terug.
Ik smeer op zijn eczeem Cremor Vaseline Cetomacrogol dat werkt ook goed vind ik fijner dan lanette, is ook te krijgen bij de Apotheek.
Huub gaat 2 x in de week in bad met Balneum Hermal olie die is ook erg fijn is wel een stuk duurder maar voor Huub is die het beste omdat het Medicinale olie is.

ik weet niet of dat je al met fruit en/of groenten bezig bent?!
Want Huub heeft bepaalde fruitsoorten en groeten waar hij niet tegen kan en dan helemaal onder het eczeem zit, geeft een heftige reactie.
Misschien een tip om rekening mee te houden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes ermee.
Groetjes Brenda

 
Hoi,

Ik ben met 4 maanden begonnen met fruit en twee weken later met groente en toen had hij nog bijna nergens last van hij had wel altijd al wat droge wangentjes maar dat was nog te overzien en dat zag ook niet rood.   Maar toen het wat guurder weer werd werden z'n wangen wel rood en heel schilferig en toen ben ik gaan smeren met weleda babycreme dat hielp erg goed en het was biijna weg tot hij een paar dagen geleden allemaal rode pukkeltjes kreeg wat  begon  in z'n nek en hals en uitbreide naar z'n wangen en achter z'n oren. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en die constateerde een lichte vorm van eczeem   de pukkeltjes zitten alleen in z'n gezicht en hij op z'n armen een paar kleine droge plekjes. Ik smeer nu twee maal per dag dun met hydrocortison de droge plekken zijn al wat minder en zien niet meer rood maar z'n pukkeltjes zitten er nog steeds.

Groetjes Bertie
 
Hoi,

Als je meer info wilt is dit een goede site
www.kindereczeem.nl

Uit je verhaal kan ik opmaken dat de eczeem begonnen is toen je bent begonnen met bijvoeden, klopt dat?
Er kan een link zijn met voeding maar dit hoeft niet. Voor dat de pukkeltjs kwamen heeft Thom toen iets nieuws te eten gekregen? of misschien met iets in contact gekomen, bv poezen, honden, rook?
Geef je borst of flesvoeding?
Als je wilt weten of de eczeem voedingsgerelateerd is zou je kunnen stoppen met het geven van bijvoeden, dit kan nog heel goed met de leeftijd van 5 maanden. Zeker als  er voor de bijvoeding geen klachten waren.Als Thom dan helemaal klachtenvrij is ga je weer 1 voor 1 voedingsmiddelen proberen. Als je wilt kan ik je dan adviezen geven hoe en wat.

Verdere tips:
- 1 x per week in bad geen zeep toevoegen ook op andere dagen geen zeep gebruiken, van zeep droogt de huid uit.
Evt kun je olie aan het badwater toevoegen of soja olie goed is hangt ervan af of Thom soja wel kan verdragen, zo niet zal het eczeem erger worden. Veel mensen hebben goede ervaringen met balneum hermal (anderen helemaal niet want is op basis van soja olie of pinda olie afh van de soort.).
- Na het baden de natte huid met olie insmeren.
- luchtige katoenen kleren dragen en vooral geen wol.

- De huid goed vet houden door 2 keer per dag met een vette creme te smeren van de huisarts kun je een recept krijgen voor vasaline lanette of vasaline cetomacrogol dan vergoed de verzekering deze zalf.

-alleen met hormoonzalf smeren als er veel eczeem is en tussendoor de huid onderhouden met een vette zalf.

Zoals de moeder van Huub al zegd zij smeert met hydocortisonen zalf dit is de lichtste soort van hormoonzalf. sommige huisartsen willen nog wel eens sterkere voorschrijven dit is niet meteen nodig. Dat doe je pas als de hydrocortisone niet goed helpt.

Smeren met hormoonzalf lijkt de eczeem weg te nemen maar neemt niet de oorzaak weg en op de lange duur geeft het toch bijwerkingen dus misschien een goed idee om de oorzaak te achterhalen.

Ik hoop dat je nu wat meer weet heb je nog vragen dan hoor ik het wel.

Groetjes Renée
 
Hoi Bertie, ook bij Jamey is eczeem geconstateerd, zie ook een ander bericht op pdit forum van mij.  Jouw verhaal lijkt op wat ik bij Jamey zie. Hij heeft ook plekjes her en der op zijn romp en benen. Niet op zijn rug.
Renee bedankt voor alle info.
Jamey heeft wel vorige week 5 dagen peer uit een potje gekregen, maar hij had toen al de rode wangen, dat had hij al vanaf 2,5 maand zo'n beetje. Ik ben overigens wel gestopt met bijvoeden, omdat ik het zekere voor het onzekere wil nemen.
Renee, wij hebben wel een kat rondlopen, maar kan eczeem daar van komen? uit allergie voor dieren niet in klachten aan de luchtwegen en/of ogen? ik zal zeker de site bekijken die je opgaf.
Ik ga van de week weer naar de huisarts ik mocht de cortison creme maar max 1 week gebruiken. Ik heb het nu 3 dagen gebruikt en zie nog geen verbetering.

Groeten, Taatje, mama van Jamey (26-9-2005)
 
Hoi Renee, (en alle andere)

Bedankt voor je reactie!
Ik ben met bijvoeden begonnen met 4 maanden en met 5 maanden zijn eigenlijk pas de klachten  begonnen kan het dan nog daarop een reactie zijn?
Wij hebben 1 kat  rondlopen had hij dan niet al eerder klachten moeten hebben? En ik dacht ook altijd dat een allergie voor bv katten zich uite in niezen of traanogen.
ik heb hem gisteren in bad gedaan met Bameul hermal extra vettend, maar hij heeft het eigenlijk alleen in z'n gezicht en het in het badje zit eigenlijk alleen z'n lichaam want z'n hoofd zit boven water(natuurlijk) ik was dan wel z'n gezicht met het badwater.
Ik heb nog wel shampoo van Zwitsal( 2 keer per week) moet ik dan overgaan op andere shampoo en welke dan?
Ik smeer nu 's  morgens en 's avonds met hydrocortison en tussen door nog twee maal met weleda babycreme om het vet te houden.
Werkt vaseline lanette beter dan weleda?
Ik ben wel al begonnen met wassen met Neutral en ik gebruik geen wasverzachter meer maar ik doe azijn bij het laatste spoelwater ( een tip van mijn moeder).

Groetjes Bertie
 
Hoi Bertie en taatje,

Een allergie voor poezen kan zich ook uiten in de vorm van eczeem.
Wil je weten of de poes een oorzaak is voor de eczeem dan kun   je overwegen om de poes voor een tijdje ergens te laten logeren, ondertussen het hele huis heel goed stofzuigen en schoonmaken, zorgen dat echt alle kattenharen weg zijn. Kijk wat het effect is.

Maar misschien is dit helemaal niet nodig.

Een allergie heeft soms een tijdje nodig voor het zich uit dat komt omdat het zich opbouwt. Bertie je zegd met 4 maanden te zijn begonnen met bijvoeden en pas met 5 maanden kwamen de klachten dat kan dus heel goed van de bijvoeding komen. De darmen van een baby zijn bij de geboorte nog niet helemaal volgroeit en kunnen eigenlijk alleen nog maar (moeder)melk verteren. er ontbreken nog mechanismen om voedingsstoffen te verteren daarnaast zijn de darmen nog heel doorlaatbaar waardoor ze te grote stukken eiwit(niet geheel verteerd)  door kunnen laten naar de bloedbaan. In de bloedbaan worden deze stukken eiwit als lichaamsvreemd gezien en het lichaam begint een aanval. De eerste keer zal het lichaam nog niet heel heftig reageren maar bij de 2e keer wel en zo gaat het lichaam steeds heftiger reageren. Zo heb je dus op een gegeven moment een allergische reactie.even simpel uitgelegd.het lichaam kan op een gegevn moment allergieén opbouwen voor steeds meer voedingsmiddelen.
Het is dus verstandig om even met bijvoeden te stoppen en wacht tot je kindje 6 maanden is, of evt wat langer als het eczeem nog niet geheel is verdwenen, met het opnieuw hapje voor hapje soort voor soort opnieuw te introduceren. De hulp van een diëtist kan hier heel goed zijn.
Wassen met Neutral is zeker goed bij eczeem spoelen met azijn hoeft dan volgens mij niet meer, weet ik niet zeker.

Weledacreme wordt hier niet goed verdragen sterker nog het wordt erger, gebruik liever een neutrale zalf zonder wat voor toevoegingen dan ook.

Zwitsalshampoo is helemaal niet zo zacht voor de huid als je zou denken, ik ben hier zelf heel erg allergisch voor als ik het gebruik   sta ik na een paar uur met mijn hoofd onder de koude kraan omdat ik gek wordt van de jeuk, dit terzijde.  Het bevat parfum en parfum is niet goed voor de eczeem huid zo ook zeep. Gebruik liever helemaal geen zeep. Mijn dochtertje van 10 maanden heeft nog nooit shampoo op haar hoofd gehad en haar haren zijn schoon. 1 keer in de week in bad met alleen maar water of evt zeezout en de rest van de week wassen met een nat washandje.

Als je bv geeft kan je kindje evt reageren op stoffen uit de moedermelk let hier dan ook op dan wordt het verhaal veel ingewikkelder en vraagt om een nieuw draadje of evt verwijzing naar het borstvoedingsforum.

als je fv geeft en dit altijd nog goed ging hoef je hier niet meteen wat aan te veranderen.
 
Terug
Bovenaan