solicitatie

<p>Hey hallo, k zit in dubio... Ik heb een sollicitatie lopen.. daar had ik 28-12 een gesprek ik ben net gebeld voor het 2e gesprek op 05-01  ik ddacht eerst dat ik in alle eerlijkheid moest vertellen dat ik zwanger ben, maar ik ben nu heel erg bang dat ik dan nite aangenomen ga worden en ik wil deze baan super graag!  ik wilde dus eerst echt eerlijk zijn komende woensdag maar nu ben ik bang dat het niet slim is... wat zeggen jullie??</p>

Ik ben ook van eerlijkheid. Ik heb zelf gesolliciteerd toen ik op het punt stond om te beginnen met onze vruchtbaarheidsbehandeling. Ik vond het toen ook heel lastig om daar iets over te vertellen. Ik heb het als volgt aangepakt.
Ik heb gewacht om te kijken hoe het gesprek verliep om aan te voelen of ik het wel of niet kon vertellen. Tijdens het gesprek was er niet echt een hele goede opening om erover te beginnen, maar na het gesprek kreeg ik bijna gelijk na een kort overleg te horen dat ik de baan had als ik wilde ik heb het toen verteld. Bij mij waren ze blij over mijn openheid.
Ik weet ook niet hoe ver je bent. Als het nog heel pril is kan je dat ook opgeven als 'excuus' waarom je het niet gelijk hebt verteld. Uiteindelijk ben je het niet verplicht te vertellen. Het enige wat ik kan zeggen is luister naar je gevoel.

dankjewel voor je reactie ik ben ongeveer 5a6 weken nu dus inderdaad vroeg, ik heb volgende week mijn eerste echo..

Het is zo een enorm lastige situatie.. ik hoop persoonlijk dat ze me gewoon aannemen als ik t zeg maar ik ben bang dat ze me afwijzen  

Ik had een baan door de carona helaas verloren, nu ben ik aan het solliciteren en ben altijd eerlijk de sollicitaties die ik heb lopen is waar ik ook diploma's voor heb en ervaring maar als je zegd dat je zwanger bent word je gewoon afgewezen ze zegen wel van niet maar ik ben er zo achter gekomen omdat ik dan zoeen standaar email krijg dat ik geen ervaring heb enzo dus ik zou het niet zegen

Ik zou het zelf nog niet zeggen denk ik, maar dat komt ook door de termijn die je nu hebt. Wat als je nu nog een miskraam krijgt? Dan heb je misschien die leuke baan laten varen voor helemaal niets. Als je verder bent 10-12+ weken en die kans is flink afgenomen, dan zou ik het wel vertellen. Sowieso vinden veel mensen het normaal om dan pas over een zwangerschap te vertellen, dus voor je werk zou ik dat net zo zien. 
Maar tegelijkertijd zijn er wel een aantal dingen om rekening mee te houden als je het nog niet zegt: als je het aankondigt mag je extra pauze houden op je werk en het zo dus wat rustiger aan doen, als je kwaaltjes hebt kan je dat hard nodig hebben. Bovendien kunnen sommige kwaaltjes moeilijk te verbergen zijn (denk aan misselijkheid/overgeven).
Werk je met gevaarlijke stoffen of in een gevaarlijke omgeving, tsja, dan is het zeker wel verstandig om het meteen te melden, mogelijk moet je dan meteen andere werkzaamheden doen. 

Verder kan je zoals Zwindo aangeeft ook in het gesprek aanvoelen of er een moment is om het te vertellen of niet. 

Ik heb het zelf tweemaal gezegd. De eerste keer was ik net zwanger. Toen ik de uitnodiging kreeg heb ik direct gebeld omdat ik geen behoefte had op gesprek te gaan en evt afgewezen te worden omdat ik zwanger ben. (Ook al mag dat niet). Ik ben gewoon op gesprek gegaan en aangenomen. Uiteindelijk miskraam. Dat was wel gek omdat ik op m’n eerste werkdag werd gefeliciteerd door m’n nieuwe collega’s met m’n zwangerschap die dus al was geëindigd.
De tweede keer zat ik in een zwangerschapstraject. Dat heb ik gemeld in het arbeidsvoorwaardengesprek omdat we het hadden over de uren die je wilt werken. Toen heb ik aangegeven dat ik op dat moment een bepaald aantal uren wilde maar zodra ik een kindje zou krijgen ik wel minder wilde werken. Toen ben ik gelukkig ook gewoon aangenomen.

Ik kan me wel voorstellen dat deze flexibiliteit/begrip ervoor wel kan wisselen per sector. Als je het werk echt nodig hebt (omdat je huidige baan ongezond is voor je of je anders geen inkomsten hebt) kan ik me voorstellen dat je geen risico wilt lopen. Ik had zelf niets te verliezen bij m’n sollicitatie. Omdat je zo pril zwanger bent kan je ook nog makkelijk zeggen dat je het niet wist op het moment van het gesprek omdat je altijd heel wisselend menstrueert bijvoorbeeld. Je hebt natuurlijk nog wel een proeftijd ook. Ik neem aan dat dat eindigt na de 12 weken? Dat wordt misschien wel wat lastig dan?

Je bent in ieder geval niet verplicht het te melden. Dus doe vooral wat goed is voor jou/ waar je jezelf goed bij voelt.

Ik wist vorig jaar januari dat ik zwanger was, en heb net als jij een 2e gesprek gehad toen ik rond de 7 weken was. Ik ben er eerlijk over geweest.

Simpelweg omdat ik zo in elkaar zit en het niet goed voelt het niet te doen. Want hoewel het misschien niet mag, begrijp ik heel erg goed dat ze zoiets wel meenemen in een beslissing. Niet zozeer om me wel/niet aan te nemen, maar wel zodat ze wisten wat er eventueel bij kwam kijken.

Ze waardeerden mijn eerlijkheid juist des te meer, en ik ben aangenomen.

Ik zou het wel erg laten afhangen van de functie, de verantwoordelijkheid van jouw rol, etc. Maar er bij voorbaat vanuit gaan dat je niet wordt aangenomen is niet heel eerlijk naar jezelf meid. Als ze je willen, willen ze ook moeite voor je doen. ?

Ik snap je lastige keus mbt eerlijkheid. Ik had precies hetzelfde. Ben gaan solliciteren terwijl ik zwanger was (+-7 wk) ik was echter bij 2 uitgenodigd en vond het op dat moment nog niet nodig om het te delen, feitelijk gezien ben je dat ook nog niet eens verplicht.. Bij beide ook door gegaan voor de volgende ronde en meegelopen etc. Ivm mijn miskraam verleden het bewust niet verteld zoals eerder hier benoemd. Het zou dan ook zoveel emotie belading hebben mocht het mis gaan. Ik heb toen van beide een aanbod gekregen. 1 afgewezen en mijn huidige waar ik morgen begin aangegeven dat ik het aanbod graag wil accepteren maar dat ik zwanger ben. Ik was toen 10 weken zwanger. Kort uitgelegd dat ik het niet eerder wilde delen vanwege verleden en omdat ik er ook niet zeker van was het van beide kanten überhaupt een goede klik had. Ze snapten het volledig. Ik snap dat je eerlijk wil zijn, ze mogen je er inderdaad niet op afwijzen maar ik snap je twijfel hier ook bij.

Je maakt vast een juiste keuze wanneer je het gaat delen! Succes met je sollicitatie en zwangerschap ?

Terug
Bovenaan