Sollicitatie volgende week, wie kan me helpen!?

A

Anoniem

Guest
Dag dames,

Ik ben momenteel 16 weken en 2 dagen zwanger, en ben uitgenodigd voor een sollicitatie volgende week..
Zelf lijkt het mij niet heel verstandig meteen eruit te gooien dat ik zwanger ben,..omdat k dan bang ben dat ze me niet aan zullen nemen..
Aan de andere kant wil ik dit ook niet verzwijgen..
Heeft iemand tips? Vind het best moeilijk..

Groetjes
Janet
16 weken en 2 dagen

Mond houden!!!
Als je die baan wilt, dan zou ik in eerste instantie niet vertellen dat je zwanger bent. Werkgevers zijn niet altijd zo aardig en meelevend. Ze mogen je er niet op afwijzen, maar het gebeurt heel veel. Ze zoeken personeel; geen mensen die ze straks alweer 4 maanden kwijt zijn. Er zijn er maar weinig die op jouw kwaliteiten willen wachten.
Zeker bij een eerste gesprek zou ik het nog niet vertellen.

Mocht je uitgenodigd worden voor een tweede gesprek of voor arbeidsvoorwaarden, dan kun je het bespreken. Je zult dan meer open kaart moeten spelen. Er zijn geloof ik wel wettelijke termijnen waarop je het wel moet vertellen, maar die liggen veel verder en meestal vertelt je buik dan genoeg...

Succes met je sollicitatie! Laat je nog horen of het wat geworden is?

greet

Hoi,
ik zou het aan het eind van het gesprek gewoon vertellen. Als je wordt aangenomen terwijl je het niet verteld hebt voel je je a) ontzettend lullig, b) gooien ze je in je proeftijd er alsnog uit, want je houdt je zwangerschap heus niet lang geheim... c) er bestaan ook genoeg leuke bazen die snappen dat je na je zwangerschap gewoon terugkomt en dan nog jaren blijft werken. Zelf ben ik tijdens mijn zwangerschappen twee maal van baan veranderd (en dus ook gewoon zwanger aangenomen).

succes met solliciteren,
Else

Hoi,

Als ik jou was zou ik het gewoon vertellen. Je houdt er denk ik een rot gevoel aan over wanneer je het niet vertelt. Stel je wordt aangenomen en dan moet je het alsnog gaan vertellen. Dat wordt misschien een teveel beladen onderwerp! En dat is niet de bedoeling toch??

Mocht je niet worden aangenomen (omdat je zwanger bent)..... dan kun je alleen maar opgelucht zijn want dan hadden ze je er waarschijnlijk in je proeftijd al "uitgegooid"!

Veel succes!

Groetjes  Sandra
(26 wkn 6 dgn)

Hoi Janet,

als je zegt dat je zwanger bent loop je kans dat ze een 'geldige' reden verzinnen om je niet aan te nemen. Als je het vertelt een week of twee nadat je aangenomen bent mogen ze je niet ontslaan omdat je zwanger bent. Ze mogen je er ook niet om weigeren, vandaar dat ze vaak een andere reden verzinnen. Je bent niet verplicht het te vertellen tot vier weken voor de zwangerschapsverlof (al is dat natuurlijk erg moeilijk met een enorme buik, haha). Ik ben zelf van baan veranderd toen ik vier maanden zwanger was van de eerste, en niks verteld tot ik   vrij moest vragen voor het ziekenhuis. Ik heb verteld dat het om een gynealogisch onderzoek ging omdat ik al een jaar niet ongesteld was (dit is inderdaad gebeurd, maar was ongeveer acht maanden ervoor) en de dag erna vertelde ik helemaal 'overstuur' dat ze erachter waren dat ik al vijf maanden zwanger was! Ik had nog niet echt een buik dus dat zat mee.
De tweede keer dat ik zwanger werd en van baan veranderde was ik al aangenomen maar de baan begon pas vijf maanden later. En drie maanden voor ik moest beginnen werd ik zwanger. Ook hier heb ik het pas verteld na eerste ziekenhuisafspraak maar ik heb hier wel gezegd dat ik het al langer wist, maar geheim wilde houden tot ik wist dat het hartje klopte en alles in orde was. Nu was deze baan in een creche en de eerste op kantoor, dus daar was het makkelijker geaccepteerd met sllemaal moeders en andere mensen om me heen die van kinderen houden.

groetjes Danielle

Het is erg naief denk ik om het niet te zeggen. Elke werkgever voelt zich dan belazerd. Tevens ben je al best ver dus duurt het niet lang meer voordat het zichtbaar is. Stel je verteld het net na je proeftijd...ze kunnen je niet ontslaan maar wat doet dit met de arbeidsverhouding? Niks goeds geloof me.
Ik zou het erbij zeggen en voorstellen om in eerste instantie een contract te tekenen tot aan je verlof en af te spreken dat als het van beide kanten bevalt er na je verlof een verlenging wordt gegeven.

Succes!
lfs ing

Dames,

Ik ben het voorbeeld van iemand die tijdens de zwangerschap wel aangenomen. gesolliciteerd met 6 maande, niet in m'n brief en cv gezet dat ik een kindje verwacht. werd uitgenodigd en ze zagen dus dat ik zwanger was. Ik vormde een agendaprobleem (?) omdat ze per 1 januari een nieuw persoon op de functie wilden hebben. Maar ze vonden mij wel de beste kracht. Uiteindelijk zijn ze er niet uitgekomen met de in eerste instantie gekozen kandidaat en hebben ze me weer benaderd. nu hebben ze het agendaprobleem opzij geschoven en na mijn verlof begin in heel happy op 2 april aan een nieuwe baan!

Advies: laat je (toekomstige) werkgever eerst oordelen op basis van je brief en cv. Het gaat om je kwaliteiten en jouw mogelijkheden. Als ze je goed genoeg vinden zijn ze bereid om je zwangerschap 'voor lief' te nemen.

succes!
thialde

Hoi,

Ook ik heb in een soortgelijke situatie gezeten en wist ook niet goed hoe ik het aan moest pakken. Ik kwam op internet een paar goede oplossingen tegen. Ik zou het persoonlijk het eerste gesprek nog helemaal niet ter sprake brengen (tenzij het overduidelijk te zien is). Als je het meteen vertelt, zal het altijd gaan meespelen, ook al mag dat wettelijk gezien niet (bewijs het maar eens...). Ik zou het wél zeggen voordat je een contract tekent of nadat ze gezegd hebben dat je het bent geworden. Ik zou het zelf nooit kunnen verzwijgen en ik denk dat een werkgever op dat moment je eerlijkheid alleen maar op prijs stelt. Zoniet, dan kun je je ook afvragen of je uberhaupt wel voor zo'n werkgever aan de slag wilt.

Ik vind de oplossing van Inge ook erg goed. Zo'n voorstel valt vast in goede aarde, want je denkt dan mee! Heb ook eens ergens gelezen dat een zwangere sollicitant een voorstel deed over hoe het dan zou opgelost kunnen worden tijdens haar afwezigheid en ook dat stelde de werkgever op prijs.
Doe vooral waar jij je goed bij voelt en ik wens je heel veel succes met je gesprek!

Groet, Mimi

Terug
Bovenaan