Soms onzeker

Hebben jullie dat ook af en toe?
Ik ben nu 18w3d zwanger en je kan het nu een klein beetje zien.
Ik voel alleen nog erg weinig. Soms lijkt het erop, maar het kan ook mijn verbeelding zijn.
Opeens ben ik weer heel onzeker, gaat het wel goed, leeft het nog, enz enz....

Is dat normaal? Of kan het door de hormonen komen? Ik was zo blij toen het na 2 miskramen goed bleef gaan en nu twijfel ik weer zo.
Ze zeggen altijd dat je ervan moet genieten, maar zeker vandaag heb ik weer steeds huilbuien.

Dat wilde ik even kwijt!

of het normaal is weet ik niet maar ik heb er ook last van, heel irritant! gelukkig niet te vaak en geniet ik vooral. Maar zo af en toe heb ik weer zo'n "aanval". Terwijl ik mijn buik zie groeien, ik ben ongeveer net zo dik als vorig jaar met de feestdagen, alleen was ik toen 6 weken langer zwanger.. scheelt behoorlijk dus!
maar goed, ik probeer zoveel mogelijk vertrouwen te hebben en leef toe naar de echo!
Probeer dat ook te doen want zo'n zwangerschap is zo om!nog even en dan voel je die kleine veel meer!

Heel begrijpelijk hoor. Ik had het ook bij mijn oudste dochter, waarbij ik daarvoor ook een miskraam had gehad. Als je eenmaal een miskraam hebt gehad, ben je nooit meer zo blij en ongedwongen als daarvoor.
Je krijgt weer zekerheid als je het voelt. En als je denkt dat het je het idee hebt dat je het wel hebt gevoeld, maar nog niet zeker weet, dan heb je het waarschijnlijk wel gevoeld hoor. Is altijd zo. Is dit het gevoel nu of niet? Dan is het meestal wel zo.

En anders bel je toch even de verl.k om even het hartje te mogen horen. Daar deden ze bij mij niet moeilijk over. Doen hoor! Ben jij weer gerust gesteld.

Heel begrijpelijk hoor. Ik had het ook bij mijn oudste dochter, waarbij ik daarvoor ook een miskraam had gehad. Als je eenmaal een miskraam hebt gehad, ben je nooit meer zo blij en ongedwongen als daarvoor.
Je krijgt weer zekerheid als je het voelt. En als je denkt dat het je het idee hebt dat je het wel hebt gevoeld, maar nog niet zeker weet, dan heb je het waarschijnlijk wel gevoeld hoor. Is altijd zo. Is dit het gevoel nu of niet? Dan is het meestal wel zo.

En anders bel je toch even de verl.k om even het hartje te mogen horen. Daar deden ze bij mij niet moeilijk over. Doen hoor! Ben jij weer gerust gesteld.

Hey meid,

Ik kom van het mei forum, maar lees lekker mee bij jullie. Die onzekerheid is zo herkenbaar. Ik voelde het kindje al heel vroeg, met 16 weken al elke dag maar dat gaf mij nog geen zekerheid. Dan had ik wel weer andere gedachten: "Het leeft wel maar groeit het wel goed??" Tja... piekeren kun je altijd... er is altijd wel wat te vinden.
Is het je eerste? Vaak ga je het dan pas duidelijk voelen na 20 weken. Het is zo spannend allemaal hè? Zeker als je de ervaring hebt gehad dat het goed fout kan gaan. Ik ken het zelf ook. Je bent nooit meer zo ontspannen.

Maar het is ook een feit dat een zwangerschap een moeilijke periode kan zijn. Iedereen roept maar: "Genieten hoor, ontspannen hoor!" Maar dat is vaak best moeilijk als je beseft wat er in je lichaam gebeurt. Er groeit een kind in je! En dat is zo'n ingewikkeld bijzonder proces, dat we het niet bevatten kunnen en daarom kunnen we er in ons hoofd geen controle op krijgen. Sommige vrouwen kunnen dat heel goed loslaten en denken: We zien wel hoe het loopt, de kans dat het goed gaat is zo groot (zeker na de eerste 12 weken, dan is de kans 99,7% dat het goed gaat) daar ga ik vanuit.
Maar als je het meegemaakt hebt dat het fout gaat en je daarbij van jezelf ook nog eens snel de donkere kant ziet (zoals ik ben) dan is het soms zo moeilijk om het los te laten. Ik heb vandaag ook al even flink gejankt, terwijl iedereen zegt: Wat groei je! En ik heb al supergoed voel, de hele dag bijna door en ik al een gezond kindje heb... dus ja... het zullen ook de hormonen zijn die meespelen en die zullen bij ons dan meer invloed hebben denk ik.

Wat doe ik als ik weer eens bang ben?
* AFLEIDING zoeken, echte afleiding... intensief met iets anders bezig gaan dan met denken.
* Bedenk dat de kans enorm groot is dat alles goed is en dat je soms al vage fladders in je buik voelt... goed teken hoor. Als je twijfelt of je iets voel, is het echt de baby hoor.

Wat je niet moet doen!
* controle gaan uitoefenen: aan je buik voelen, proberen de baby constant te voelen.
* naar de vk gaan voor een tussencontrole als je geen aanwijsbare redenen hebt. (wel gaan bij bloedverlies bijv.) Mijn ervaring is dat je hierdoor de onzekerheid voedt. Je bent op dat moment gerust gesteld en een dag erna voel je je weer precies hetzelfde "Wat als het nu net fout is gegaan??" Je wilt wel elke dag bevestiging! We moeten leren het los te laten. Geen reden om te bellen?? Dan niet bellen. Over onzekerheid bellen heeft geen zin, want die kan de vk ook niet wegnemen! Ze kan je alleen het hartje laten horen, maar probeer je onzekerheid niet te voeden met het constant zoeken naar bevestiging!!

Sterkte meid, ik heb het net zo moeilijk op dit moment. Ik kan makkelijk praten, maar voor mij is het ook elke keer weer een strijd!

Zet m op!!!! Sterkte hoor!

Dank jullie wel voor de lieve reacties! Het doet me echt goed om die te lezen!
Morgen mag ik ook weer naar de vk, daar mag ik iets vaker komen, omdat ik aan had gegeven zo onzeker te zijn. Daarna gaan we ook de kamer uitzoeken, alleen maar leuk dus!

Iedereen zegt dat het wel de baby zal zijn, dus daar moet ik maar vanuit gaan. Ik zal proberen niet meer te voelen aan mijn buik, bloempje...dat deed ik dus wel vaak!
En hopelijk gaat mijn buik nu echt een keer groeien, dat scheelt vast ook wel.

Ik ga proberen meer te genieten en nogmaal heel erg bedankt voor de reacties!!

Hier ook een buikvoeler, hoor.... probeer het met alle macht niet meer te doen!!! Moeilijk blijft het wel! Zodra de neiging opkomt wat anders gaan doen want je wordt er zelf echt niet goed van! 'Je baarmoeder komt echt geen cm's omhoog in een week, dit gaat met zulke kleine stapjes dat je het verschil pas na een paar weken merkt... dus het heeft geen zin, je wordt er zo onzeker van!

Lastig allemaal hè? Maar morgen mag je weer even het hartje luisteren... toch wel lekker hè? En dan niet meer twijfelen hoor... het gaat daar allemaal prima!

Heel begrijpelijk en ook heel herkenbaar.
Ik had gister veel last van mijn buik en een heel onzeker gevoel. Dus vanmorgen de verloskundige gebeld met dit verhaal en ik kon direct langskomen om even naar het hartje te luisteren!
Dit was heel erg prettig.

Maar ik snap die twijfels en onzekerheid heel goed, en zeker na een miskraam....

Ik ben 15w5d zwanger.

Terug
Bovenaan