Hoi Sylvia,
Ok, daar ga ik dan. Eerst wil ik even zeggen dat ik denk dat je het hartstikke goed doet met Natas. Daar komt mijn mening:
Als je die musicalschool hebt gedaan, heb je nog jaren voor je. Waarom probeer je het eerst niet gewoon. Probeer een opleiding te doen nu je er nog de tijd voor hebt. Ik zelf heb door omstandigheden mijn opleiding niet afgemaakt, dus heb nu alleen een VWO-diploma. Ze hadden me net zo goed een stuk wc papier kunnen geven, zeker omdat ik geslaagd ben voor de tweede fase en dus geen "pakket" heb. Voor alles wat ik zou willen doen, heb ik een opleiding nodig en die heb ik dus niet (buiten mijn matrozendiploma).
Er komt een tijd dat Natas en een evt tweede kindje ouder zijn en jij wilt gaan werken, of je moet gaan werken omdat jullie het geld nodig hebben. Als je dan 10 jaar ouder bent en nog een opleiding moet gaan doen, dan is het een stuk lastiger. Stel dat je dan nog 3 of 4 jaar naar school moet...
Ik denk helemaal niet dat je het slecht doet en ik denk ook niet dat je het bij een tweede kindje niet zou redden vanwege je leeftijd ofzo, dat heeft er niets mee te maken. Ik denk alleen dat het verstandig zou zijn dat je nu eerst probeert een opleiding te doen vanwege je leeftijd.
Ik ken iemand die op haar 17de de eerste en op haar 18de de tweede kreeg, daarna verlaten werd door de vader en nu 27 is en het zonder opleiding moet zien te rooien met 2 kinderen. Dat is erg zwaar! (Ik zeg helemaal niet dat dat jou ook gaat gebeuren, hoor, ik ken je man helemaal niet.)
Ik ken je gevoelens wel heel goed, ik zou ook graag weer zwanger willen worden, maar dat gaat niet omdat we hier aan boord maar twee slaapkamertjes hebben en echt geen tweede kindje kwijt kunnen zonder 2 personeelsleden weg te sturen. Die personeelsleden zijn weer nodig voor het bedrijf en zonder die jongens kan het schip eenvoudig weg niet varen. Dus ik moet iedere avond de pil innemen, terwijl ik dat eigenlijk niet wil, ik snap je dus wel. Ik denk ook dat het erbij hoort dat je graag een tweede wilt hebben als je al een kindje hebt, het meerendeel van de vrouwen wil dat.
De keuze voor een tweede kindje is jullie keuze en niet die van je schoonouders, denk er alleen wel goed over na voor je eraan begint. Laat je als je het echt wil en het kan en gaat enzo, dan ook niet ompraten door je schoonouders, ik denk ook niet dat zij daar iets over te zeggen hebben.
Als laatste wil ik zeggen, heel veel succes met welke keuze je ook maakt. Het belangrijkste is, dat jullie er samen achter staan en dat het goed voelt voor jullie beiden.
Groetjes Ilona