Spaarrekening baby

Wij ook de regenboog rekening van rabobank, omdat we daar zelf ook een rekening hebben. Ik spaar voor al m'n kinderen €25 per maand, is niet suuuperveel maar t loopt aardig op in de loop van de jaren. En t moet ook haalbaar zijn, want ik ben nu zwanger van de 3e dus dat is binnenkort €75 per maand. Vandaar een wat kleiner bedrag zodat we voor elk kind kunnen sparen. Zodra ze 18 jaar zijn, is dit toch €5400!

Ik las online dat er soms ook voor wordt gekozen om binnen de eigen rekening een spaarpot te starten voor een kind i.p.v. een rekening op eigen naam van een kind. Omdat zodra het 18 is het direct de vrije beschikking heeft over grote sommen geld. Het kan dan besteed worden aan zaken waarvoor het misschien niet was bedacht. Hoe denken jullie daarover?

Ik vind dit zelf ook een lastige afweging. Op die manier heb ik het namelijk bij mijn zus 'mis' zien gaan. Die ging rond haar 18e op stage. Toen heeft ze bijna al het spaargeld opgemaakt aan shoppen, feesten, dat soort dingen. Nu heeft ze een studieschuld terwijl ze ook het geld had kunnen gebruiken voor een studie (waar het geld ook eigenlijk voor bedoeld was). 
Maar het is wel haar eigen keuze geweest. En er zitten wel wat voordelen aan sparen op naam van je kind in plaats van op je eigen naam (het spaargeld valt bijvoorbeeld buiten de erfenis en dus erfbelasting als je overlijdt). 
Misschien kun je van allebei een beetje doen? Dat gaan mijn partner en ik waarschijnlijk doen.

Ik heb voor mijn kinderen veen kinder betaalrekening met daaraan gekoppeld de spaarrekening die ze krijgen als ze 18 zijn .
Ik vind dat zelf wel erg vroeg qua verantwoordelijkheid.

Mijn stiefdochter is deze maand 18 geworden en kan absoluut niet met geld omgaan en haar vriendje ook niet. Haar oudere hebben daarom de spaarrekening voor haar 18e verjaardag leeg gehaald en in een apart spaarpotje (Rabobank) van hun spaarrekening gezet om te voorkomen dat het binnen no time op is aan onzin of het vriendje.
Ik denk dat ik tzt dezelfde tactiek gebruik voor mijn kinderen.

Mijn ouders hadden voor ons een spaarrekening maar daar hadden wij geen toegang toe ook niet toen we 18, waren ik kreeg dat geld als tegemoetkoming voor de uitzet toen ik uit huis ging.

BibiWa schreef:
Ik las online dat er soms ook voor wordt gekozen om binnen de eigen rekening een spaarpot te starten voor een kind i.p.v. een rekening op eigen naam van een kind. Omdat zodra het 18 is het direct de vrije beschikking heeft over grote sommen geld. Het kan dan besteed worden aan zaken waarvoor het misschien niet was bedacht. Hoe denken jullie daarover?

Dit is precies de reden waarom wij dat hebben gedaan. Ik heb vroeger als 18-jarige toen ook al het geld erdoorheen gejaagd. Achteraf spijt van gehad natuurlijk. Daarom vonden we dit een handige oplossing. En wij betalen uit dat potje wel de schoolkosten enz.

Ik heb om deze reden allebei. Een rekening waar ik voor hem spaar. Dat is voor later, mocht hij gaan studeren. En een rekening van hem,daar kan zijn zakgeld straks naartoe en kan hij als hij oud genoeg is zelf gebruiken. 

Ook wij hebben ervoor gekozen een extra spaarrekening op onze eigen naam te openen. Wij willen ook niet dat onze kinderen er met hun 18e verjaardag automatisch bij kunnen. Ieder kwartaal storten wij hier de kinderbijslag op. Dit is dan ook het geld wat wij gaan sparen.

Terug
Bovenaan