Spanning bevalling/nachtmerries

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik ben 33+2 weken zwanger en merk de laatste tijd dat ik steeds meer over de bevalling nadenk. Ik kijk er aan de ene kant zo naar uit, maar aan de andere kant vind ik het enorm spannend. Het is ons eerste kindje en er zullen vast veel vrouwen zijn die dit ook zo ervaren. Ik kan er alleen niet van slapen 's nachts. Ik lig de hele nacht wakker en als ik dan eindelijk in slaap val schrik ik 9 van de 10x wakker door een nachtmerrie.</p><p>Ik ben enorm bang ons kindje te verliezen tijdens de bevalling of net daar voor. Ik beeld me in dat de navelstreng om haar nek zit of omdat ze om een andere reden zuurstof tekort krijgt tijdens de bevalling. Ik heb dinsdag een afspraak bij de verloskundige voor een extra groei echo (nog iets r ik spanning over heb). Ik heb het al aangegeven en ze hebben de afspraak langer gemaakt zodat ik alles kan vragen en vertellen. Heel fijn maar dat is pas dinsdag. Zijn er andere vrouwen die hier ervaring mee hebben en eventueel tips hebben zodat ik tot die tijd misschien al wat beter kan slapen/me wat beter voel?</p><p> </p>

Relativeren is heel belangerijk. 
Er zijn vele gezonden kinderen vele zijn voor je gegaan en er zullen vele naar je komen. 
Voor elk scenario is er medische hulp aanwezig, en het komt echt allemaal goed!
Lekker gaan slapen savonds en vertrouwen hebben dat het goed komt. 
Geen horror verhalen lezen of aanhoren, want daar schiet je niks mee op, zo te horen ben je erg angst gevoelig (ik zelf ook hoor) dus blijf ver uit de buurt van vervelende verhalen, Google geen ramp scenario's en probeer misschien voor het slapen iets positiefs naar je toe te trekken dat je wat rust kan bieden.
Heel veel sterkte!! Komt goed je kan het!! 

Rond die tijd dacht ik ook veel over Mn bevalling na. Was er zelfs wel bang en super nerveus voor. Wel had ik naarmate ik dichterbij kwam ook momenten erbij met “ja kom maar op!” 
Ik keek zelf geen filmpjes of foto’s van bevallingen zodat ik mezelf niet gek zou maken, dus dat niet doen. En ik praatte er over met vriendinnen die al bevallingen gehad hadden. 
Probeer niet te stressen over dingen die je nu niet kan veranderen. Dat van de navelstreng was k ook bang voor maar de verloskundige kan wel zien waar hij zit dus denk ook of ie om de nek zit. 
Ook worden overal kindjes geboren en zul je bij je eigen bevalling genoeg medische hulp erbij hebben.
en als laatste probeer je gedachtes te verzetten! (Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk) 

Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad een goed idee om me even af te sluiten van vervelende verhalen en filmpjes. Daar ben ik inderdaad best gevoelig voor?
Ik ga vanavond hopelijk lekker slapen. Ik  neem aan dat het wel moet lukken na zo'n drama nacht en dag. 

Je wordt zo goed in de gaten gehouden in NL dat alles echt goed zal komen! Je zal ervaren dat er een enorme kracht vrijkomt tijdens de bevalling! Wel belangrijk is om angsten uit te bannen want die brengen spanning en daardoor gaat de ontsluiting moeilijker. Hypnobirthing is mogelijk een fijne cursus om nog even mee te pikken, kijk maar eens op youtube! 

Hey!
Ik had ook een tijdje in de zwangerschap dat ik er wat bang voor werd.. Maar ik ben toen gaan relativeren: Je hebt nu eenmaal al dat kindje in je buik, dat wilde je super graag en daar hoort een bevalling ook bij.
En ja dat gaat pijn doen, en ja dat deed t ook!
Maar als je een goede verloskundige hebt dan sleept ze je er echt doorheen! Tuurlijk blijft het pijnlijk maar ik kijk er wel heel positief op terug! Na de bevalling ben je echt super gelukkig! Straks als je rond de 35 weken bent heb je echt zin in je bevalling! Komt goed

En bedenk ook dat hormonen rare dingen met je doen. Je gaat er gek van dromen, soms gewoon heel eng. 
Bij mij ging bij 37 weken de knop om toen ik zwanger was van mijn zoontje. Van het ene op andere moment was ik er klaar voor. Het was geen gemakkelijke bevalling (wel zonder grote complicaties), maar ik ben super trots op mezelf dat ik dat toch maar heb gedaan. En als ik het kan, dan kan jij het ook. Denk maar zo, er is er nog nooit een blijven zitten.
Bij mijn dochtertje heb ik er nooit tegenop gezien. 

Snap precies hoe je je voelt. Ik ging vooral over de bevalling nadenken toen ik met verlof ging. Dan zit je thuis op de bank en ga je maar weer eens googlen op "bevalling" en lees je allerlei nare verhalen. Niet meer doen ? Als je toch graag verhalen wilt lezen, dan degene die op deze site staan. Dat zijn gewoon verhalen van normale bevallingen. Concentreer je op het kindje in je buik. Voel je het goed bewegen, dan kan je er vanuit gaan dat er niks aan de hand is. Die bevalling is geen feestje, maar het komt goed. De natuur zorgt er tevens voor dat je het heel snel weer vergeet en dat is echt zo ? Wij dachten na onze ligecho dat we een lelijke baby zouden krijgen, want de 3d plaatjes waren vreselijk. Ik heb uren op internet gezocht naar 3d foto's van andere babies en maakte mij echt druk. Uiteindelijk bleek het een prachtig jongetje te zijn. Druk gemaakt om niks dus haha. 
Wat betreft de nachtmerries en slecht slapen, dat is vervelend. Hebben veel vrouwen volgens mij als ze zwanger zijn. Ik dwong mezelf om aan niet baby gerelateerde dingen te denken en soms lukte dat. Helaas geen andere tips om beter te slapen ?

Terug
Bovenaan