sparen??!!??

A

Anoniem

Guest
hey meiden

ik vroeg me af of jullie al sparen voor jullie kindje(s)?
wij hebben voor nathalia een groeirekening geopend en er staat al 100 euro op.
(elke maand 10 euro)
maar we moeten natuurlijk ook gaan denken aan schoolkosten, en studies ect.
zijn jullie hier ook al voor aan het sparen, of denken jullie: ach, dat komt wel?

liefs, do

Ik leg de kinderbijslag aan de kant op een rekening, eigenlijk om het feit dat we dat krijgen en ik het niet echt nodig heb en zo een beetje erbij kan sparen.
Verder heeft Jesse zijn eigen spaarpotje op zijn kamer.

Studiekosten etc duurt nog zo lang. De basisschool is gratis. En als ze dan uiteindelijk naar school gaan dan kun je het ook over termijnen verdelen, dus daar maak ik me eigenlijk nog lang geen zorgen over want dat duurt nog zoooo lang.

Wij hebben geen groeirekening ofzoiets dergelijks. Ik snap het nut niet van een rekening waar je kind pas bij kan als hij/zij 21 of 18 is.

Als ons kindje wat ouder is krijgt hij een eigen rekening (wat later omgezet wordt naar een jongerenrekening etc) waar hij zelf op spaart en dingetjes van kan kopen en alvast voor zijn rijbewijs kan sparen als hij zakgeld krijgt, haha.
Misschien doen we het tegen die tijd wel heel anders hoor, maar die tijd is nog lang weg. Dus dat zien we dan wel.

Ook wij hebben een groeirekening voor Sterre en sparen elke maand 15 euro.
Als ik heel eerlijk ben hebben wij dit ook niet gedaan voor een studie of iets, maar mijn ouders hadden ook zoiets voor mij en heb daar leuk mijn huis van kunnen inrichten en ik had een leuk autootje toen ik 18 werd.
Wij gaan ervan uit dat als ze de ambitie heeft om te gaan studeren en het word heel kostbaar er altijd wel iets te regelen valt  al moeten we een tweede hypotheek nemen.
Ook heeft ze een spaarpotje waar ze de centjes in kan doen die ze hier en daar krijgt en als ze dalijk wat groter is en ze wil iets van speelgoed kan ze dat daar van kopen, en dan maar hopen dat ze zo leert hoe het is om voor iets te sparen hihihi maar dat duurt nog wel even.

Kortom altijd handig een groeirekening!!!

Groetjes Francis mamma van Sterre 12-3-2008

hoihoi

wij hebben voor elounda ook een groeirekening, daar sparen wij voor later, voor een studie of auto of iets dergelijks. ik kom zelf uit een gezin waar de meeste dubbeltjes 2 keer moesten worden omgedraaid en heb mijn hele studie zelf moeten betalen. op deze manier hoop ik dat elounda later iets meer lucht heeft.

daarnaast willen we voor haar als ze iets ouder is een gewone rekening openen waar ze zelf kan sparen voor bv speelgoed. ze heeft al een spaarpot en daar stoppen opa en oma geregeld iets in. als ze een jaar of 4 is krijgt ze zakgeld. op die manier willen we haar met geld om leren gaan. zelfs als we het heel breed zouden hebben krijgt ze later niet zomaar iets.

groetjes linda

Hoi,

Mijn man had een aantal spaarrekenings ivm schenking van zijn ouders en het belastingtechnische verhaal.
Nu hebben we van 1 van de rekenings( internetplus spaarrekening) een rekening voor Yordi van gemaakt.
Op deze rekening zat ook een hoog rente percentage, dus vandaar dat wij het op deze manier hebben gedaan.
Wij storten er geld op, wanneer we wat kunnen missen in de maand. Dat verschilt dus elke maand. En mijn schoonouders storten eens in de zoveel tijd er geld op.
Ook wij willen dit bewaren tot Yordi een jaar of 18 is en dat hij er dan over kan beschikken.
Voor school enz zijn we niet echt aan het sparen, dat zien we met de tijd wat de kosten er van zijn. Dat duurt nog behoorlijk lang.
Als Yordi zelf het besef van geld heeft, dan laten we hem zelf een rekening openen, waar hij zelf op kan sparen.

Liefs marielle

Hoi,

wij hebben inmiddels we drie rekeningen voor Evi!
Eentje is echt voor een studie, die staat voor vijftien jaar vast (hoeft helemaal niet tot hun achttiende of eenentwintigste, ik kon gewoon kiezen), want ik was zelf zestien toen ik ging studeren dus ik wilde het zekere voor het onzekere nemen. Daar storten we per maand vijftig euro op, en op een andere rekening nog eens vijftig. Dat is inderdaad voor als ze een auto wil, op of zichzelf gaat.
verder hebben de opa's en oma's een rekening voor haar waar ze maandelijks op sparen, maar daar kan ze zelf pas aan als ze achttien wordt.
Al met al best veel, maar ik hou maar in mijn achterhoofd dat het er is, en mochten we het eerder ndoig hebben dan kunnen we het altijd eerder gebruiken.
Daarbij staat het geld van die eerste rekening gewoon op mijn naam, dus mocht ze niet willen studeren, dan kan ik het altijd nog voor onszelf gebruiken.
we zien wel hoe het loopt. Ik vind ook niet dat ze alles maar moet krijgen, wij kregen ook best veel thuis, maar alleen als we ook zelf werkten. Dan wilde mijn moeder wel meebetalen aan grote dingen, en anders hadden we pech.
Er is niks ergers dan een kind dat gewend is het handje op te houden en alles te krijgen vind ik. Maar goed, dat is een mening!

groetjes,

Lonka,
mama van Evi (09-02-2008)

Hebben jullie zelf ook zo'n groeirekening gehad?

Ik heb dit nooit gehad, en zelf moet sparen voor een auto/rijbewijs/huis etc.
Toen mijn man en ik gingen samenwonen hadden we zelf een bedrag gespaard door werken en zakgeld (maar zoveel was dat nooit). En we zijn gewoon onderaan begonnen.

Uiteindelijk hebben we nu een groter huis, een auto etc. Dus zonder een rekening die mijn ouders voor mij gespaard hebben.
Waarom vinden jullie het nodig om dat voor je kind te sparen? Is niet stom bedoeld en ik wil ook niemand beledigen of wat dan ook. Maar vraag me dit gewoon af!

hey meiden

bedankt voor jullie reactie.

waarom ik spaar voor mijn kind? omdat ik wil dat als ze op den duur ( duurt nog wel heeeel lang, maar toch) het huis uitgaat, ze een leuk bedrag heeft om haar huisje in te richten, of haar rijbewijs kan halen als ze 18 is, of what ever.
mijn ouders hebben ook altijd een groeirekening voor mij gehad, wat later overgezet werd in een easy bleu rekening( voor tieners)
toen ik op mn 18e het huis uit ging, had ik een super leuk bedrag zodat ik mijn huis kon inrichten hoe ik het wilde, ipv dat ik elk dubbeltje om moest draaien om te kijken of ik wel genoeg geld had voor vloerbedekking zeg maar.
natuurlijk ging niet al het geld op aan mn huisje, daar was het veelste veel voor.
we hadden ook nog een verlovingsfeest gegeven, voor mn familie. en de rest van het geld ging weer naar mijn spaarrekening, wat goed van pas kwam toen ik zwange rraakte.

voor mijn prive studie hadden mijn ouders een apparte rekening geopend.

natuurlijk werkte ik ook, en ook daar ging de helft van wat ik verdiende, naar mijn spaarreking toe. maar ja, dat was niet zo veel. werkte 1 dag per week ivm mn studie en was 16 dus verdiende ik niet zo veel :D

ik ga eens informeren naar een studie rekening of hoe dat ook heet.
denk dat ik er toch maar 1 ga openen.
elke maand een klein bedrag erop, rente er over heen en als het dan tijd is, hebben we of de hele studie bij elkaar gespaard, of een gedeelte ervan, wat dan toch weer is meegenomen toch?

nogmaals bedankt voor jullie reacties/meningen

liefs, do

Terug
Bovenaan