sparen??!!??

Hallo

Wij zijn er nog niet mee bezig mijn vriend is gaan studeren om over 2 jaar een beter betaal baan te krijgen en eerlijk gezegd moest ik vroeger ook zelf sparen als ik iets wou ik begon al met werken toen ik 14 was bijbaantjes dat heb ik eigenlijk altijd gedaan totdat ik klaar was met school.

Ik zag weleens mensen die gaven hun kind alles wat ze wouden totdat ze het gewoon gaan vinden en niet meer waarderen dat het normaal is. Ik wil aan mij kinderen door geven dat als ze iets willen dat ze ervoor moeten werken en sparen als basis voor later dat ze leren met geld om te gaan tuurlijk zal ik ze weleens wat geven maar niet alles wat ze willen.
Studeren is leuk ja daar denk nog even niet over na het gaat al hard genoeg dat komt wel over 2 jaar. Het is wel leuk als je een spaarpot kan maken voor ze .
groetjes lisette

@dymphna85,

Hoi,
Wij zullen ook sparen voor onze kinderen. Voorlopig zijn we er nog niet mee begonnen, maar dat zal wellicht niet lang meer duren. Waarom we willen sparen: ik denk dat het steeds moeilijker wordt om later een huis te kopen of een auto en dergelijke. Wij zijn voor ons huis ook enorm geholpen door mijn ouders en ik moet zeggen dat ik daar heel blij mee ben. Ik wil het liefst hetzelfde doen voor mijn kinderen zodat ze later een goed leven hebben. Ik wil daarmee niet zeggen dat je het op je eentje niet kunt redden. Dat kan best wel en ik heb dan ook veel bewondering voor jou en je man dat jullie het op je eentje aankon. Ik mocht wel geen baantje aannemen tot ik afgestudeerd was en daarna ben ik goed beginnen sparen. Ik heb dus ook een behoorlijk bedrag in ons huis gestopt. Nu hebben we nog even veel kosten aan ons huis en ook voor een nieuwe auto, dus daarom zullen we pas een rekening openen voor Noah als we weer wat op onze plooi zijn. (zoals we dat hier zeggen) We openen bewust geen groeirekening omdat we vinden dat je zelf moet kunnen kiezen wanneer je geld op de rekening zet en hoeveel je dan kan missen. We willen nl. 4 kinderen en dan ook voor alle 4 hetzelfde bedrag sparen. Hopelijk heb ik je een duidelijke uitleg gegeven en je niet voor het hoofd gestoten.

groetjes,
Els

sorry ik zie net dat het dymphy85 is. Het spijt me dat je naam verkeerd was!

Is niet erg hoor dat mijn naam verkeerd was.
Ik ben ook zeker niet voor het hoofd gestoten.

Ik ben gewoon benieuwd wat de beweegredenen zijn. Het kan namelijk ook zijn dat ik een ander standpunt ga aannemen omdat er reacties zijn van: ja, daar heb ik nog niet over nagedacht.
Iedereen heeft verschillende ervaringen en daar kan IK ook wat van leren!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook makkelijk had gevonden als we een bedrag hadden gehad, maar van de andere kant hebben we het ook zo kunnen redden.
We hebben er in ieder geval nog genoeg tijd voor om erover na te denken hè. :)

Hallo,

Wij sparen op een rekening voor beide kindjes 50 euro per maand. Dit is niet speciaal ergens voor. Maar je weet nooit hoe wij er later financieel voor komen te staan en dan is het wel handig om wat achter de hand te hebben voor eventuele studies of andere hoge kosten. Ik zit er over te twijfelen om te stoppen of minder te gaan werken, dan zal het bedrag dat we maandelijks sparen ook een stuk lager worden. Maar al wat we hebben is leuk meegenomen.
Mijn ouders hebben voor mij ook gespaard, dit geld heb ik toen gebruikt voor mijn huisje. Als ik iets wilde heb ik er ook altijd zelf voor moeten werken. Rijbewijs, auto, ik heb niks gekregen. En ik ben er echt niet slechter van geworden. Maar vond het wel prettig om een startkapitaal achter de hand te hebben. Vandaar dat wij dit ook doen  voor de kindjes.

groetjes Larissa

Hoi,

Wij hebben voor de oudste nog een studie spaarplan voor de jongste 2 niet, ik spaar voor allemaal op 2 verschillende banken, 1voor de studie en 1 voor ??als ze gaan samenwonen of trouwen!
Ik heb niet meer veel vertrouwen in die spaarplannen, vandaar ook 2 banken, wat als er 1 failliet gaat, voorheen zei iedereen dat gebeurd niet en kijk nu!?
Ik heb van thuis uit nooit geen spaargeld gekregen en hoop het hiermee mijn kinderen iets gemakkelijker te maken, ik vertel ze dit ook niet en ze krijgen het niet op een bepaalde leeftijd maar als wij denken dat ze er verantwoord mee om kunnen gaan, het is al moeilijk genoeg om te sparen en zou niet willen dat ze allles zo over de balk zouden gooien!

Gr MJ

Hoi,

ook wij hebben een spaarrekening voor Kelwin. deze heeft hij van zijn opa en oma cadeau gekregen. en zij hebben er ook 50 euro op gestort. ook heeft hij een spaarpot waar we zo af en toe wat ingooien aan kleingeld.
bij de andere opa en oma heeft hij ook een spaarpot en die gooien er af en toe ook wat in. erg leuk dat ze dit doen.

ik had ook altijd een eigen spaarrekening waar mn ouders voor me spaarden en waar we het gespaarde geld van onze spaarpot op storten.( wat we bijv. voor verjaardagen en rapporten kregen. ook een beetje van het zakgeld ging daarin.) ook ik ging op mijn 15e al werken en het geld spaarde ik in mijn spaarpot. als ik er wat voor wou kopen zorgde ik dat ik genoeg geld in mijn portomenee had. zo leerde ik zelf ook al sparen.
ik vind het leuk dat Kelwin dit ook leert en dat hij daarmee ook leert omgaan.
voor dat zakgeld moesten we natuuurlijk wel wat doen. allerlei karweitjes in en om het huis en daarvoor kregen we dan zakgeld. zo zie je ook dat je het geld echt niet zomaar krijgt maar het moet verdienen.

en tja.. sparen voor studies: dat zou dan alleen de middelbaar onderwijs zijn. als je verder gaat studeren krijg je vanaf je 18e studiefinanciering en moet je lesgeld betalen. ga je HBO volgen krijg je al eerder studiefinanciering.. dus het valt wel mee wat je ervoor moet betalen.
maar zo kijk ik ertegen aan..

beetje lang verhaal..

Groetjes, Christien mama van Kelwin

Hallo,

wij sparen voor beide kinderen € 25 per maand. Dit staat op één spaarrekening die op mijn naam staat. We hebben hier bewust voor gekozen omdat het geld straks bedoeld is om eventueel de studie van te betalen. Wij beredeneren maar zo, je weet niet wat de toekomst je brengt en misschien zijn we tegen die tijd in de gelegenheid om zonder enig probleem de studies ed te betalen en dan hebben wij een lekker potje opgebouwd. Misschien is het juist maar goed dat we dit geld bij elkaar gespaard hebben om de studies te betalen.
We zien over 16 jaar, dan is Tijn 18, hoe we het geld gaan besteden. Wij hebben beiden zelf moeten sparen voor ons rijbewijs en ik vind dat onze kinderen dat ook zelf moeten doen. Tuurlijk zullen ze heus wel eens iets extra's toegestopt krijgen, maar dat moet kunnen.

Groetjes Danielle

Terug
Bovenaan