Speen afleren: ervaringen?

Mateke

Member
Hey allemaal!

We zijn sinds vandaag het speentje van onze dochter van 2,5 aan het afleren. Ze gebruikte het tot nu toe enkel nog in bed tijdens haar dutje en ‘s nachts. Nu heeft ze deze avond al 2 stevige huilbuien gehad waarbij ze echt zeker een halfuur of langer aan een stuk ontroostbaar huilt. Ik lees hier en daar dat dit niet ongewoon is en dat het een nacht of 3 zou duren vooraleer ze eraan gewend zijn. Ik weet dat het even tanden bijten en doorzetten wordt maar ben nu vooral op zoek naar jullie ervaringen. Hoe ging het afleren bij jullie? Hoe lang duurde het ongeveer? … Kwestie van dat ik me er op dit moment wat minder alleen bij voel, haha. Mijn man en ik hebben al flink tanden gebeten vanavond en ik maak me momenteel op voor een woelige nacht met een bijna 6 maanden oude baby en een peuter voor de eerste keer zonder speen…
 
Pedagogisch misschien heel onverantwoord, maar wij hebben het met onze dochter met een beloning afgeleerd…
Ze wilde er ook niet vanaf. Na een week huil en driftbuien het over een andere boeg gegooid.

We hebben een speenkalender gemaakt. Iedere keer als ze zonder mopperen zonder speen geslapen had mocht ze een sticker plakken. Toen ze een hele week stickers had geplakt bij iedere keer dat ze zonder speen geslapen had, gingen we een kadootje kopen wat ze zelf uit mocht kiezen. (Als ik een tip mag geven, probeer het richting een lekkere zachte knuffel te sturen)
Hier werd een knuffel gekozen die net zo groot was als zijzelf. Die mocht mee in bed in plaats van de speen.
De speen heeft ze toen zelf in de prullenbak gegooid.
 
Terug
Bovenaan