Speen afleren. Wanneer en hoe?

Volg je gevoel mama! 


ik begreep dat de zuigbehoefte na 6 maanden heel erg afneemt. En ik was als de dood dat ik een dreumes zou hebben rondlopen die leert praten met een speen in de mond. 
dus toen ze 7 maand was hebben we hem gewoon niet meer aangeboden. 3 avonden had ze iets meer moeite om in slaap te vallen. En daarna nooit meer problemen mee gehad. Ik begrijp dat ze te klein is om tegen te stribbelen, maar ik wilde even zeggen dat je je gevoel moet volgen. 
Leg het hem uit, ze begrijpen al heel veel. 
 
Doen wat goed voelt, denk ik. Ik wil de speen hier met 14,5 maand nog laaaang niet weg hebben. Maar als het voor jullie wel tijd lijkt, doen. Wel echt doen, inderdaad. Want eenmaal toch teruggegeven is het de volgende keer nog moeilijker.
Zuigbehoefte neemt vrij snel af, maar de behoefte aan comfort/troost daarentegen...
Ik heb geduimd tot mijn 8e. Nooit een beugel nodig gehad. Ik maak me er niet meer druk om. Kan me vooral herinneren wat voor veilig gevoel het duimen gaf. En als mijn kleine dat gevoel nu vindt in de speen, prima. Liever niet teveel buiten slaapuren om. Maar als we ergens zijn en ze gewoon moe en jengelig is, mag ze van mij ook best even sabbelen op dat ding. We zien wel hoe we er later vanaf komen. 
 
Bedankt voor jullie reacties en ervaringen. Heb aan de ene kant het gevoel van het is nog wel prima zo (misschien omdat ik ook niet zo’n trek heb in strijd). Maar aan de andere kant denk ik dat als ik langer ga wachten het steeds moeilijker gaat worden. 
Zelf inderdaad ook heel lang geduimd. Uiteindelijk zeker wel een beugel en zelfs een kaakoperaie nodig gehad. Nou weet ik niet of dit ook nodig was geweest als ik niet zolang door had geduimd, maar dat zullen we nooit weten.
Gelukkig is het speentje echt alleen in bed nodig. Wanneer hij begint te jammeren als we ergens zijn kan ik zijn speen aanbieden maar meestal gooit hij hem dan zelf al weg.
Ik denk dat ik er nog even goed over na ga denken of ik dit nu al voor 100% door wil zetten voordat ik eraan ga beginnen!
 
Goed plan. Je moet er inderdaad echt vol voor gaan, anders werkt het niet.
Ik ken trouwens ook genoeg ouders wiens kinderen de speen zelf opgaven rond 3 jaar... toen vonden de kids zichzelf groot genoeg. Ging vaak tegelijk met overstap naar een peuterbed.
 
Wij hebben het met 2 jaar afgeleerd, nu is ze erg taalvaardig en snapte ze dat ze hem mocht inruilen voor een knuffel. Verder ook echt alle spenen uit huis gedaan zodat je niet zelf terug kon krabbelen mocht het drama worden, uiteindelijk was het 1 avond iets lastiger, maar daarna geen probleem meer. Viel ons reuze mee!
 
Wij hebben toen mijn dochter 3 jaar geworden was samen met haar de speentjes opgestuurd naar de speentjesbrigade ?
Omdat ze al zo’n grote meid was. Ze kreeg er een mooie knuffel voor terug.
Ze vond het zeker wel een paar nachten moeilijk, maar we hebben er geen strijd over gehad, omdat ze ze zelf had weggedaan en wist dat ze echt weg waren.
Ik vind het wel fijn om het te doen op een moment dat ze het echt goed begrijpen en ze ze ook zelf weg had gedaan.
 
Ik heb mijn zoontje rond 23 maanden geleerd 'speen is bah speen is klaar'. Dat herhaalde hij telkens. Bij 24 maanden cold turkey. Hij heeft 1 x een half uur gehuild bij het slapen gaan. Toen was het klaar. Misschien dat dit bij jou ook werkt :) 
 
Onze zoon heeft met twee jaar zijn spenen aan zijn baby buurmeisje gegeven (‘spenen zijn voor baby’s’). We verwachtten een enorm drama. Hij heeft welgeteld 8 minuten gehuild. Daarna nooit meer naar zn speen gevraagd!
 
Terug
Bovenaan