speen afleren

Hoi hoi,
Mijn zoontje is bijna 2 en ik vroeg mij af wat nou de beste tijd is om zijn speen afteleren.
Over 3 maanden krijgt hij er een zusje bij. Is het nou verstandig om hem voor die tijd afteleren of juist daarna??
Alvast bedankt voor reacties!!
 
Hoi!

Mijn persoonlijke mening is dat  ik vind dat een kind van 2 geen speen meer nodig heeft. En ik zou hem er zsm van afhelpen. Wat je misschien kan doen, heeft geholpen bij een vriendin haar zoontje, is om dat spul tegen het nagelbijten op de speen te smeren is natuurlijk vies en zal hij minder snel weer naar de speen grijpen en dan samen er een soort van ritueel van maken bij het weggooien, maar dan wel helemaal en geen reserve spenen enz...achterhouden voor het geval dat want dat werkt alleen maar verwarrrend denk ik.

Succes ermee!
 
Hi,

Mijn tweede is nu drie jaar en gebruikt de speen alleen om in te slapen. Zodra ze slaapt kan ik hem wegleggen....

Zo vlak voor een ingrijpende gebeurtenis zou ik de speen niet afwennen. Misschien alleen overdag wegleggen, maar met slapen nog wel gewoon geven.... Zolang ze niet de hele dag met zo'n speen lopen, kan het mijns inziens niet zo'n kwaad.

Groetjes Nynke
 
Hoi,

Mijn zoontje van 19 maanden krijgt al minstens een half jaar zijn speel alleen in bed. De speen blijft daar ook liggen en mag er niet uit. Hij is er dol op, het is het eerst wat hij pakt als hij zijn kamer binnenkomt.
Ik weet ook ni et goed hoe ik dat af moet leren. Hoe gaat hij dan in hemelsnaam slapen?

Hij heeft er wel een doekje aan vast, zodat je speen makkelijk terug vindt. Daar is hij ook erg gehecht aan. Dus dat mag hij zowiezo houden, misschien scheelt dat een stuk? Maar die speen weghalen, dat zie ik niet zo zitten. En over zes weekjes krijgt hij een zusje of broertje, en hij is net al naar zijn nieuwe kamer verhuisd en naar groot bed.

Kan ik er niet beter mee wachten? Misschien tot zijn verjaardag in maart?

Jo
 
Hoi Josamma,

Ik ben nu zelf ook begonnen met de spen alleen in bed.
Dat gaat ook erg goed!
Ook ik durf hem nog niet helemaal weg te doen, ook ons zoontje is net verhuisd naar een nieuw bed en krijgt over 2 maanden een zusje!
Ik denk zelf dat het beter is om te wachten tot de 2e er is en dan na een paar maandjes de stap te zetten.
Ook onze zoon heeft een knuffellapje, ik wou hem die ook laten houden maar weet niet of het zo verstandig is omdat het toch eigenlijk bij zijn speen hoort!
Hoe denk jij daarover??
Misschien hebben andere moeders nog goede tips?
Groetjes Franca
 
Hoi,

Ik denk ook dat ik wacht met de speen afbouwen twee maanden na de bevalling ongeveer. Wanneer ik het gevoel heb dat hij gewend is aan de nieuwe situatie. Zijn knuffellapje blijft bij hem in bed. Hij is daar erg gehecht aan. Hij legt het graag over zijn gezicht heen en over de knuffels. Ik ruim het pas op als ik merk dat hij er niks aan vindt. Hij heb dat knuffellapje ook niet altijd vast aan de speen. Soms wil hij hem er niet aan vast. Dus ik denk niet dat de associatie knuffellapje-speen heel groot is.

Ik denk ook dat ik dan teveel af zou pakken, dat lapje hoort bij hem en mag hij houden, ook al wordt hij straks 15 jaar, het kan namelijk geen kwaad. Alleen de fopspeen is toch slecht voor de tandjes, dus dat moet wel weg straks.

Ik ben ook benieuwd naar tips van andere moeders!!

grappig dat jij ook binnenkort bevalt, wanneer ben je trouwens uitgerekend? Ik 23 november! Hoop deze keer thuis te bevallen in een speciaal bad...

Jo
 

Zelfde hier als bij Nynke. Mijn zoon is bijna 3. Heeft de speen puur en alleen
nog voor slapen. Want opzich vind ik tm 2jaar n mooi leeftijd voor in openbaar.Daarna worden ze te groot. Kijk of te lukt. Geef je kind n alternatief als het de speen wilt overdag, leid t af. Geeft t n stickertje op n kalender, en zeg bij zoveel dagen n kleine tractaties.Succes!!!
 
hoi,

Mijn dochter is 2 en een half en net van de speen af.(maandje) Ze had 'm alleen nog maar voor de nacht maar was er wel me bezig hoe ik haar van die speen af moest krijgen. Het toeval was dat ze haar speen had doorgebeten. Ze is behoorlijk vlot van begrip dus ik heb samen met haar de speen weggegooid omdat hij kapot was. Ze zei dat ik een nieuwe moest kopen maar ik vertelde haar dat dat niet kan want ze maakt de speen kapot.
Tot mijn verbazing werkte dat, ze heeft geen kick gegeven, ze vraagt nog wel eens naar de speen maar verteld gelijk dat die in de prullebak ligt omdat zij 'm kapot heeft gemaakt.
 
Terug
Bovenaan