Speen afleren...?!??

Mijn dochter kreeg als baby al snel een speen omdat ze zuigbehoefte had.
Als snel deden we hem automatisch in haar mond, ook overdag.
Op een gegeven moment wilde we daar vanaf en hem alleen in bed gegeven.
Dat hebben we gedaan en zonder probleem voor onze dochter.
Overdag kon ze prima zonder speen.

Het beste is helemaal geen speen. En nu ze bijna 2 jaar wordt, zitten we te bedenken om hem ook in bed af te leren.
Nu zijn er al eens topics over geweest, hoe pak je dat aan.
Een aantal schreven toen ook: gewoon weg nemen...
Ze is nog te jong om te beseffen dat Sinterklaas of een fee hem meegenomen heeft. (Sinterklaas is nu al helemaal niet relevant!!!)

Vaak hoor je dat het gehuil en roepen om de speen terug te krijgen na 3 dagen wel over is.
Nu het volgende:

Vanaf woensdagavond heb ik de speen afgenomen/ weggedaan.
Ze is al een tijdje aan het spoken in bed 9's avonds) en wil niet gaan slapen. Gooit tien keer die speen uit bed...papa en mama steeds naar boven om hem op te rapen en terug te geven. Dit was ik zo zat, dat ik haar heb laten gaan: huilen, maar geen speen terug gegeven, niet gaan kijken. Binnen 10 minute sliep ze en sliep heel de nacht door zonder speen en zonder huilen, mopperen of vragen om haar speen.
Donderdag: middagslaapje: eerst 45 minuten gehuild, toen half uur geslapen. Veel te kort, maar goed.
Donderdagavond: weer huilen, roepen om mama en speen. Heb haar 3 knuffeltjes gegeven (Knorretje, Tijgertje, Ior), momenteel is ze dol op Winnie the Pooh. Vond ze geweldig, ze speelde ermee in bed, tot ze toch haar speen weer mist...huilen, roepen, uiteindelijk toch gaan slapen en pas rond 6:00 vanmorgen huilen om haar speen.
Nu ligt mevrouw weer in bed, heeft zeker 45 minuten gehuild en is nu net stil.

Ik vind het zelf een harde manier, maar het schijnt dat je er door heen moet. Maar ik vind het zooooo moeilijk. Liefst wil ik naar boven rennen, die speen pakken en die haar geven. Het is echt hard om door te zetten en je moeder gevoel uit te schakelen.

Hebben hier meer moeder ervaring mee?
Hoe hebben jullie dit aangepakt? (misschien als jullie al oudere kids hebben)???
45 minuten je kind laten huilen vind ik echt heel moeilijk, 1 minuut is al lang.
Ook twijfel ik over de manier waarop. Maar eer ze begrijpt dat een speen niet goed is, dat ze te oud is, dat ze beter weg kan doen, zijn we 1 jaar verder en heeft ze 1 jaar langer een speen gehad. Ik wil liever dat ze het zonder speen gaat doen, maar het is echt heel moeilijk om het af te leren.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Groetjes, 'Rebbie'

Hoi Rebbie, ik snap het helemaal. Ik heb zelf (om diezelfde reden: zwak moederhart) een tussenweg gevonden.
Hij krijgt z'n speen, en als ie een uurtje slaapt haal ik de speen uit z'n mond. Die leg ik dan op de rand van z'n bed. Meestal hoor ik 'm sochtends pas dat ie de speen pakt. Dus geen lange nachten meer met speen.
Maar ik geef toe, het is puur het omzeilen van een ander probleem. Ik wil er ook graag vanaf, dus hoop ook wel een beetje op de gouden tip (ben bang dat die niet bestaat).
Liefs Nelleke

Nou hier nog een zwakke mama!
Cherona is onderhand 2 en half maar heb haar nog steeds niet van de speen af.
Overdag gaat het net als wat jullie aangeven ook wel heel erg goed maar dan het slapen pfffffffffffff krijg het niet voor elkaar.
En ik heb ook al geprobeert in 1 keer em weg te halen maar dat gaat echt niet werken want ze blijft gewoon net zolang wakker ( lees : uurtje of 11 ) tot ze em heeft.
En ze slaapt bijna nooit meer s'middags waardoor ik sávonds meestal niet de puf meer heb om een strijd te gaan voeren om de speen en ik em dus maar gewoon geef.
Maar nou denk ik dat ik ook het idee van jou es ga proberen om em als ze slaapt uit der mond te halen ( vaak ligt ie al uit der mond of aan de andere kant van het bed ) en gewoon op de kast te leggen.
Want ik denk dat het mee naar bed van de speen puur is om in slaap te vallen.
Hoop dat het gaat werken want dit is echt niets zo.

( en dat terwijl mijn oudste van 5 bijna nooit een drama ervan gemaakt heeft en em zelf in de container gegooit heeft toen die tijd )

Groetjes corina mv cherona en melissa

Hiya Rebbie!

Pfff dat lijkt me ook heel moeilijk hoor,45 minuten zou ik absoluut niet uithouden.
Max heeft nooit een speen gehad, heb het wel eens geprobeerd toen ie net geboren was, maar hij moest er nooit wat van hebben. Wel moet ik binnenkort (nou ja....moet...haha daar ga ik alweer, zwakke moeder!) stoppen met Max een flesje geven. Mijn dokter hier zei dat Max met ongeveer 18 maanden, of uiterlijk 2 jaar toch echt wel van de fles af moet. Hij gaf het advies alle flessen in een keer weg te keilen. Ik vind dat wel heel moeilijk hoor, ook omdat het toch "ons" moment is, zeker 's avonds voor het naar bed gaan. Maar goed dat heeft allemaal geen ruk met jou te maken haha.
Misschien hoef je je meisje niet 45 minuten te laten huilen, het is ook een nieuwe situatie voor haar, dus haar om de 10 minuten ofzo even geruststellen kan geen kwaad lijkt mij. Dan hoef je haar speen niet te geven, maar kan je wel haar (en jezelf hihi) een beetje kalmeren.
Succes!

Ajuus, ilja

Hallo,

Ook Jente krijgt nog steeds een speen als hij slaapt, overdag zonder maar in bed heeft hij hem echt nodig.
Ik heb er ook wel eens over gedacht om die af te leren om zo maar te zeggen maar ik  kon het niet.

Het manneke is nog maar zo klein en is zoveel aan het ontdekken (helemaal in deze leeftijd) dat ik persoonlijk vind dat hij dan in zijn eigen bedje toch wel zijn beste vrienden en troost bij zich mag hebben, zijn hond en zijn speen!
Ik heb liever dat hij zich getroost en geborgen voelt in bed dan dat ik van die speen af wil zijn.

Ik denk dat als hij wat ouder is, het makkelijker zal gaan en ik denk maar zo, ik heb nog 2 jaar dan moet hij er van mij in  bed echt af zijn.

Die foto had ik toevallig 2 dagen geleden gemaakt!

Groetjes Fennie en Jente (15-08-06)

Hier hetzelfde probleem hoor! We weten dat we het Lukas af moeten leren, maar de moed heb ik er nog niet echt voor.

De eerste stap bij ons zal zijn om hem maar een speen te geven. HIj heeft er nu twee of drie met tutdoekjes eraan zodat hij ze makkelijk kan vinden. Maar aan deze tutdoekjes is hij best wel gewend.

Toevallig hadden mijn man en ik het erover dat zodra zijn handje beter is (ergens volgende week dus) om de extra spenen weg te halen, en misschien ga ik dan gelijk een stap verder, zodra hij slaapt de ene speen ook weg halen.

Nou ja, we zien wel, veel sterkte iedereen in elk geval.

Annemieke

P.s.
Is een speen nachts nou echt zo erg?

Tijs krijgt met het slapen gaan ook nog gewoon zijn speen. Als hij in slaap is gevallen laat hij de speen al uit zijn mond vallen. Vaak slaapt hij de hele nacht zonder speen. Overdag hetzelfde, pas als hij wakker wordt pakt hij zijn speen weer. Maar zodra we bij de commode zijn dan legt hij zelf zijn speen weg.

Als ik de speen zou wegnemen, weet ik bijna zeker dat hij zijn duim gaat pakken. Aangezien het volgens  onze tandarts beter is voor zijn gebit om een fopspeen te hebben dan zijn duim, ga ik deze dus ook nog niet afpakken.

Ik denk dat Tijs alles bijelkaar gemiddeld een uur zijn speen in zijn mond heeft. Dat vind ik weinig, dus mag hij van mij nog lekker tutten.

Groetjes,
mv Tijs

Hallo meiden,

Dank jullie wel voor jullie verhalen!!

Even vertellen hoe het er nu voorstaat:
Vanmiddag is ze na 45 minuten toch in slaap gevallen zonder speen, na een uurtje werd ze wakker: huilen en ze was heel boos. Ik mocht niets doen en ze wilde niets. Maar dat was zo over, toen ik vroeg of ze mee naar buiten ging spelen. Ze was zo vrolijk als wat!!!

En dan nu vanavond: zonder huilen, zonder speen, zonder mopperen, zonder roepen is ze na een tijdje kletsen in bed, stil gaan SLAPEN!!!!! Zonder speen!!

We zijn super blij en trots!!

Overigens heb ik haar geen 45 minuten laten huilen zonder te kijken. Ik ben na 10 minuutjes wel even naar haar toe gegaan, met haar geknuffeld en gepraat. En weer weg en dat na 10 a 15 minuten weer. Even wat drinken gegeven en gekalmeert. Want inderdaad 45 minuten achter elkaar laten huilen hou ik ook niet vol.

Verder heb ik niet echt zicht op wat ze 's nachts met haar speen doet. Maar als we 's avonds gaan kijken en ze heeft hem uit, dan gebeurt het vaak dat ze hem in haar slaap pakt. Volgens ons idee heeft ze hem dus heel veel in. En opzich even met inslapen zou geen probleem zijn, maar ze heeft hem heel vaak in.

Waarom een speen slecht is: i.v.m. spraak en ook stand van de kaak. Er is info op internet te vinden hierover. Maar dat gaat denk ik wel om veelvuldig gebruik. Even met inslapen...weet niet hoe schadelijk dit is.
Inderdaad is duimzuigen slechter als een speen. Als je tussen die 2 moet kiezen, kun je beter een speen geven.

Nou, meiden succes als jullie er ook aan toe zijn. Als ze ouder zijn begrijpen ze het inderdaad beter, maar ik wil niet dat mijn dochter tot 3 a 4 jaar een speen heeft.
Enne (ben even je naam kwijt) jij ook succes met afleren van het avondflesje!!!

Groetjes, 'Rebbie'

Terug
Bovenaan