Speen zit vast, hele nacht

<p>Nu ik toch bezig ben me slaapvragen:</p><p>De speen van onze 22-maander zit echt praktisch vacuüm, gedurende de hele nacht! Als hij uitvalt, pakt ze hem meteen weer. Of liever eerst nog even huilen erom.</p><p>Net nog ff getest, speen uit haar mondje getrokken. En meteen wakker en huilen. Ze ging wel weer liggen, zonder speen, maar begon toen weer te huilen en ging op zoek naar het ding.</p><p>Ik ben nu echt niet van plan die speen weg te doen, maar maak me soms wel zorgen om haar gebit en haar afhankelijkheid van dat ding. Ze gebruikt hem trouwens alleen als ze slaapt. Maar dan dus wel echt de hele tijd dat ze slaapt.</p><p>Wanneer en hoe en waarom stopten jullie met de speen? En bij wie zit dat ding ook de hele nacht in en hoe is het met die tandjes?</p>
 
Hoi,
Onze dochter is nu 3,5 en sinds maart slaapt ze eindelijk zonder speen. Bij het consultatiebureau werd ik daarvoor al wel "op mijn vingers getikt" dat het echt heel slecht zou zijn voor haar gebit als ze vanaf 3 jaar nog met speen zou slapen. Ik had echter andere zorgen aan mijn hoofd dan me druk te moeten maken om een eventuele beugel in haar puberteit ;-) dus we hebben nog enkele maanden gewacht. 
We hebben haar er uiteindelijk op voorbereid (je bent nu groot etc.) en beloond met een knuffel die ze nu stevig vast houdt met inslapen. Het is eigenlijk vrij vlot gegaan, 2 nachten wat "moeilijk", daarna was het goed. De speen zelf heeft ze in een envelop gedaan en in de brievenbus gegooid voor haar kleine babynichtje. 
 
Succes ermee als het zover is!
 
Ben eergister bij de tandarts geweest en deze vraag gesteld. Zij gaf aan dat t het beste is om niet de hele dag met de fiep te lopen (dat doet ze al niet zoals ik lees) en als het lukt voor 4 jaar zonder.
Dus denk dat er nog niks aan de hand is. Hopelijk kun je iets met de tip van mabesi, zodat de focus mss iets minder wordt.
Succes ?
 
Als ze het nog nodig heeft in de nacht, lekker laten slapen met speen!! Geeft ze toch n bepaald gevoel van veiligheid en geborgenheid en troost. Wij zijn 2 geleden noodgedwongen gestopt met de speen. Mijn zoontje beet ze stuk en iedere week konden we een nieuwe kopen. Als hij ze niet stuk beet, had hij de nachten zijn speen ook echt nog gehad! Maak je geen zorgen on het gebit. De tijd zonder, komt vanzef wel!
 
Oh, en wat dat vacuüm zuigen betreft. Herkenbaar! Hahaha, dat deed mijn zoontje ook. No way dat ik dat ding uit zijn mond kreeg savonds als wij naar bed gingen ?
 
Ik herken je zorgen. Onze dochter van 2 is soms ook super afhankelijk van die stomme speen. Ze krijgt hem hem bij haar middagslaapje en voor ze ‘s avonds naar bed gaat en een enkele keer als ze eind van de dag heel moe of erg verdrietig is. Super frustrerend als ze erom begint te zeuren. Haar tandjes staan nog goed en kreeg inderdaad ook te horen dat ze er niet de hele dag mee moeten lopen en er in ieder geval voor hun 4e vanaf moeten zijn zodat hun gehemelte/gebit herstelt. Weet wel dat ik bij de tweede die speen wat minder actief ga aanbieden. :)
 
Met 7 maanden weggehaald.. wel elke keer erom huilen maar niet zelf zoeken tot ik 12x mijn bed uit was geweest en het nog pas 5.30 was.. 3x bij het slapen gaan gehuild elke keer korter, die nacht, ochtend en middag slaapje en in de avond sliep ze zo in zonder speen. 
 
Anders hadden wij met 9 maanden gestopt. 
 
De speen is baar ons idee iets om een kind te helpen bij de zuigbehoefte. Die is rond de 9 maanden voorbij en daarna wordt de speen een gewoonte en dus moeilijker af te leren. Meestal is het een nacht of 2 zwaar voor de ouders en slapen de kids daarna gewoon verder. 
Voor ons beste keus ever! Ze is nu ruim 3 en slaapt prima zonder. En is ze nog steeds erg lui in bed als het gaat om knuffels en dingen zoeken.
 
Terug
Bovenaan