Speentje afleveren, HOE?

<p>Hallo dames,</p><p>hoe hebben jullie het speentje afgeleerd bij jullie peuter? Mijne wil het absoluut niet afgeven! :( inmiddels is ze 2,5 jaar en een tijd terug gebruikte ze haar speentje alleen tijdens het slapen, maar toen werd ze ziek en wou ze continue haar speentje hebben.. en sinsdien is het non stop de hele dag door! Gister vroeg ze om haar speentje en ik zei NEE alleen tijdens het slapen.. nou toen kwam er een enorme driftbui! Het heeft een uur geduurd ze was totaal overstuur, dat ik wel heb moeten toegeven. <br /><br /></p><p>iemand tips? </p>
 
Hoi,

Altijd lastig zulke dingen.
Bij ons was het ook alleen nachts, toen gingen we weekend naar Rome en wou ze hem continu werd er gek van maar goed na wat driftbuien wil je daar ook niet je vakantie ‘verpesten’ met huilbuien om een speen.
Bij terug komst heb ik gezegd het is klaar en de speen weggegooid.
Ze heeft die avond ook heel hard gehuild en geschreeuwd om de speen maar niet toegegeven (hij lag nou eenmaal in de prullenbak) en na die avond heeft ze er nooit meer om gevraagd.

Groetjes
 
Geen ervaring mee. Maar ik zou ook cold turkey stoppen. Speen weggooien. Ze zal namelijk blijven huilen om die speen. Dat ga je waarschijnlijk niet lang volhouden. Het gevolg daarvan is dat je de speen uiteindelijk misschien terug geeft. Dat leert zij dat ze door hard te blijven huilen die speen terug krijgt. Misschien is het een idee om in plaats van die speen samen een nieuw knuffeltje te kopen wat ze in bed kan gebruiken?
Ik geloof dat je misschien een paar dagen een chagrijnig kind hebt. Ze zal wellicht lang huilen maar je kan haar troosten, geruststellen en haar het vertrouwen geven dat de speen niet meer nodig is.
Misschien kan je de speen ook 'opsturen 'naar de spenen fee? Ik noem maar wat. Laat haar een tekening maken. Schrijf er een verhaaltje bij.. Ik ben groot! Ik heb geen speen nodig. Wees creatief en anders effe doorbijten. Ik denk echt dat je er is vanaf bent.
 
Toen ons zoontje 1 was hebben we hem samen in de kliko gegooid. Daarna kreeg hij een cadeautje in ruil voor de speen. Bij het middagdutje even kort gehuild, uitgelegd dat we het speentje samen hadden weggegooid. Toen heeft hij er nooit meer om gevraagd. 


Iets wat je zegt begrijp ik niet helemaal; ze had een driftbui van een uur, dus toen moest je wel toegeven... Dat is nou juist het moment om door te pakken en niet toe te geven! Want nu heb je haar geleerd dat ze uiteindelijk haar zin krijgt als ze maar lang genoeg boos blijft en huilt. 


Succes, het komt vast goed! 
 
Wij hebben de speen samen door geknipt met een schaar (zuiggedeelte) Hij vond het erg grappig. Daarna heb ik de speen nog mee gegeven naar bed tijdens zijn middag slaapje. Natuurlijk bleef de speen niet zitten, uitgelegd dat een speen voor baby’s is en eigenlijk vies is. Daarna samen weg gegooid. Gezegd dat hij super flink was etc.
Ik had het al eens eerder geprobeerd door de speen gewoon af te pakken, dit werkte totaal niet. Hij bleef zoeken naar zijn speen. Toen deze tip van een collega gekregen, werkte super!
Hij heeft er nooit weer om gevraagd!

Naar mijn idee werkt cold turkey niet. Je kind heeft altijd iets “vertrouwds” bij zich gehad en zal niet begrijpen waarom hij ineens geen speen meer mag. Wanneer je kind ziet dat hij kapot is of samen weg gegooid is, dan begrijpt je kind ook waar de speen is. Veel meer waard naar mijn idee dan uren laten huilen om een speen.
Succes!!
 
Hier is de regel van de speen en de slaapknuffel de slaapkamer niet verlaten. Dus als we ons sochtends klaarmaken moeten de kids eerst de speen&knuffel in bed leggen voordat we gaan ontbijten. 
Aangezien ik liever wil dat mijn kinderen de speen nemen in plaats van de duim, gaan wij op de vierde verjaardag samen de speen weggooien. Mijn zus deed dit en bij haar kinderen werkte het erg goed. Mijn oudste zoon weet dat hij aankomende zomer, als hij vier wordt, dan zijn speen moet weggooien. Dat herhaal ik nu al heel bewust. Ben benieuwd hoe het zal gaan als we hem dan op zijn verjaardag in de prullenbak doen..
Maar zodra je kind een driftbui krijgt of iets dergelijks, is dit inderdaad niet het moment om toe te geven. Blijf consequent! Anders bereik je inderdaad het tegenovergestelde van wat je wil. Dan leert je kind dat als hij maar lang genoeg boos is, hij zijn zin krijgt.
Succes!
 
Overdag gewoon niet meer geven. Dan is ze maar boos, driftig. Jammer dan. Dat is na 2 dagen voorbij. Speen is voor slapen, daar ben ik heel stellig in.

Mijn oudste dochter is nu ruim 3 jaar en had haar speen tot een maand terug ook nog voor het slapen. Toen hebben we een stickerkaart gemaakt voor 4 stickers. Die 4 nachten sliep ze zonder speen en dan mocht ze dus in de ochtend een sticker plakken. Dat ging hartstikke goed, ze sliep zomaar prima zonder speen!

Na die 4 nachten heeft ze zelf de speen in de prullenbak gegooid en toen gingen we samen naar de Jumbo voor een chocolade ei met zo'n cadeautje erin. Dolblij was ze met zoiets kleins. En nu is de speen gewoon wet en t gaat prima.

De jongste is 19 maanden en krijgt m echt alleen in bed, dat weet ze. Zolang het alleen in bed is, vind ik het tot 3 jaar niet zo erg.
 
Wat Famkeh zegt, vind ik ook. Al heb ik die afspraak gemaakt met de 3e verjaardag en niet met de 4e verjaardag. Met 3 jaar vind ik het wel tijd dat de speen weg gaat.

Cold turkey stoppen werkt naar mijn idee alleen als je echt sámen de speen weg gooit. Als jij m stiekem weg gooit, snapt je kindje niet waar de speen is en blijft ze erom vragen. Als je kindje m zelf weg gooit, is het altijd duidelijk: de speen is in de prullenbak en komt nooit meer terug.

Een collega van me heeft de speen aan een nieuw neefje gegeven die geboren werd. Haar dochter heeft haar speen toen bewust aan haar nieuwe neefje gegeven, want de speen is voor baby's en ik ben nu groot. Dus mocht er een kleine baby in je familie/vriendenkring zijn is dat ook een idee. Ik vond dat ook een heel mooie en duidelijke manier!
 
Terug
Bovenaan