speentje afwennen: hoe?

hoi,

heeft iemand hier ervaring met afwennen van het gebruik van speentjes en dan vooral: hoe dit te doen.
Onze dochter, ruim 2 maanden oud, is erg blij met haar speentjes. Wij in eerste instantie ook. Nu niet meer. Als ze wakker wordt, heeft ze een speen nodig om weer in slaap te vallen. Overdag al niet zo super, maar laatste dagen wordt ze er ook 's nachts wakker van, zo om de 10-20 minuten. Dit terwijl onze kleine slaapkampioene al na 3 weken doorsliep. Nu dus niet meer.
Ik ga er vaak heen, maak wat sus geluiden, klop haar evt wat op haar schoudertje, zing een slaapliedje, maar slapen: ho maar. Ze blijft huilen om haar speentje. Laten doorhuilen lijkt ook niet echt te helpen, gister behoorlijk laten huilen (1e keer 5 minuten, toen 10 minuten, toen zelf 25 minuten, hielp allemaal niet, wilde niet slapen). Andere dingen konden het ook niet zijn, luier was schoon, buikje vol, geen boertjes meer, dus ik wist het ook even niet meer...
Wat kunnen we hier aan doen? Heeft iemand hier ook ervaring mee? Hoe laten we haar slapen zonder die speen? Duimen doet ze overigens niet.

groetjes, Noes

Hallo Noes,

Ik denk dat je het speentje nog niet af kan wennen op het moment. Babies tot 6 maanden hebben zuigbehoefte en daaraan kan worden voldaan met een speentje. Het is erg lastig, maar na een half jaar kun je het speentje overdag afwennen. Het speentje is dan meestal alleen voor het slapen. Het speentje voor het slapen afwennen is meestal rond een jaar of 3 - 4.

Succes,

Loekie

Misschien gewoon niet meer geven? Ik weet het niet hoor, mijn dochter wilde juist nooit een speen..... maar ik denk dat als je de speen gewoon helemaal niet meer geeft het waarschijnlijk wel een paar dagen huilen is maar dat het dan ook over is.
Vindt ze iets anders om op te sabbelen, een vingertje of een lapje.

Zowel mijn dochtertje als zoontje zijn met een paar weken begonnen met een speentje.
Bij mijn dochtertje merkte ik rond de 3 maanden dat ik de kamer nog niet uit was of ze spuugde het speentje  er al weer uit. Heb hem toen niet meer gegeven en dat ging eigenlijk gelijk goed. Bij mijn zoontje(nu 4,5 maand)  hetzelfde, vorige week merkte ik dat hij een paar keer in slaap viel terwijl ik hem wat hoorde mopperen en hij dus z'n speen niet in had. Ook gelijk geen speen meer gegeven en ook hij valt nu, na wat mopperig huilen, gewoon in slaap. Eerst even wat onhandig, want hij was wel gewend na een uur weer wakker te worden en dan weer een speen te krijgen. Maar nu valt hij ook dan vanzelf weer in slaap.
Misschien moet je het gewoon proberen en kijken hoe er gereageerd wordt. Met twee maanden had ik  zelf al geprobeerd  mijn zoontje van de speen te krigen maar hij was er toen nog niet aan toe om zonder  te gaan slapen.
Succes !!

Hoi. Ik denk ook dat het op zo'n jonge leeftijd moeilijk afwennen is, omdat ze nog zo'n zuigbehoefte hebben.. Mijn oudste (nu bijna 3 jaar) had ook al heel snel een speentje nodig omdat ie een enorme zuigbehoefte had.. En idd, als ie dan 's nachts wakker werd moesten we hem weleens zijn speentje brengen, MAAR ze kunnen dat vrij snel zelf hoor. Als ze dan wakker worden en de speen ligt binnen handbereik dan pakken ze hem zelf wel (mits ie niet uit bed is gevallen haha, dat gebeurde hier nogal eens).. Rond de 9 of 10 maanden kreeg ie hem alleen nog maar met slapen, en dat ging goed. Hij heeft hem overigens nog steeds met slapen nu, maar ik wilde het rond zijn 3e verjaardag gaan ontwennen..
Mijn jongste (17 weken) had in het begin helemaal geen behoefte aan een speen, en nu nog maar sporadisch.. Meestal slaapt ie zonder speentje heerlijk in, maar wil ie hem overdag juist wat vaker..
Gr. Anne-Marie

Hoi,

ik heb deze tip ook van iemand gehoord.
Je kan een beetje de bovenkant van de speen er af knippen,
dan valt hij elke keer uit zijn mond.
En hopelijk wil hij hem dan niet meer...

Maar ik weet niet of hij te jong is om dat te begrijpen.

Hi,

Tom had dit ook, we hebben aan het speentje een spuugdoekje gemaakt zodat hij het speentje na van loop van tijd zelf terug vond.
Tom heeft wel echt tot de zesde maand veel zijn speen in gehad.

Nu zijn we al zo ver, dat de speen alleen voor het slapen is. Dus wanneer hij in bed ligt, of als we bijv onder weg zijn en hij slaapt in de auto.
Als hij niet slaapt, of niet gaan slapen heeft hij geen speentje meer nodig.
Hier hebben we verder niets voor hoeven doen, gewoon geen speentje meer gegeven.

Zuigbehoefte hebben ze echt nog wel, voor de eerste maanden.
Dus ik weet niet of je dat moet afbouwen, nu al. Want ze voelen zich veiliger, genegenheid als ze zuigen.

quote: Dame25 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-11-2007 23:16:14'));

Hoi,

ik heb deze tip ook van iemand gehoord.
Je kan een beetje de bovenkant van de speen er af knippen,
dan valt hij elke keer uit zijn mond.
En hopelijk wil hij hem dan niet meer...

Maar ik weet niet of hij te jong is om dat te begrijpen.

Bovenkant er af knippen? van de speen zelf?
dat zou ik nooit doen. Kan nooit goed zijn.
Je kindje is nog jong, en heeft het gewoon nodig.

Terug
Bovenaan