Speentje

Ik haalde hem op een gegeven moment wel uit haar mondje als ze eenmaal sliep. Met 8,5 maand heb ik het afgeleerd. Ging redelijk probleemloos eigenlijk. Vriendin van mij deed het met 9 maanden, haar kindje deed hem al lang zelf in. Zij stelde zich in op een week ellende, maar het kindje huilde bij het eerste slaapje en daarna was het klaar. Ik denk dat je inderdaad zelf kunt aanvoelen wat wel of niet kan, er is geen goed of fout. Het lijkt me wel makkelijker te doen dan wanneer ze ouder zijn.

Ja mijn gevoel zegt dat het zielig is als hij huilt om het speentje en dan doodmoe is maar niet in slaap kan vallen, geef ik het speentje dan slaapt hij in 5 sec. Kan me ook voorstellen dat het nu meer een behoefte is en na een jaar, of tot wanneer duurt de zuigbehoefte, gewenning. Aan het knuffeltje was hier geen succes, elke keer als hij zijn knuffel verplaatst trekt hij zijn eigen speentje uit ? ik kijk het nog even een maandje aan misschien lukt het hem dan zelf, overdag iig wel al meestal, alleen als hij nog half slaapt is het moeilijker. In de ochtend met wakker worden doet hij het bijvoorbeeld wel weer zelf terug in.

Ik vind het ook echt zielig om het speentje af te nemen. Als je kindje daar lekker mee in slaap kan vallen zou ik gewoon blijven geven. Nog eventjes en dan kan hij hem zelf terug doen. mijn kids hebben best wel lang een speen nodig gehad maar als hun dat rust geeft en alleen met slapen, waarom zou ik ze dat af gaan nemen. Duimpje moet je overigens nooit stimuleren, dit is veel moeilijker af te leren als ze ouder worden. En voor de tandstand is duimen veel erger dan spenen.

Wij hebben ook gewacht tot het speen zelf bedienen lukte. Dat lukte ook maar alsnog bij het uitvallen tranen. Ondanks meerdere spenen meerdere speenknuffels etc. Met 1,5 jaar mee gestopt 1 avond om gehuild daarna niet meer. Vaak is het voor de ouders ingrijpender dan voor het kind zelf.

Vreselijk irritant ja haha. We hebben overdag met ons zoontje geoefend om hem zelf terug in te doen. Dit ging alleen overdag goed en snachts niet. Rond 8-9 maanden lukte het hem wel snachts, maar viel snel uit bed. In een campingbedje gelegd (met ledikant matras) bij 10 maanden. Hij sliep door en kon zijn speen snachts terugvinden ?. Afleren doen we nog niet met slapen. Met spelen overdag probeer ik het wel uit het zicht te leggen. Ik heb zelf geduimd en afleren was lastig, dus hier toch maar even de speen zolang hij hier rust in vind.

Ohja ik heb ook héél lang geduimd maar toen een beugel en tanden weer oké dus vind dat niet zo'n ramp ? 
Campingbedje is nog wel een goede tip want het speentje valt idd vaak tussen die spijlen door. 

Thnx voor de tips! 

Nichtjes gebruikten ook een speen en later afbouwen naar alleen savonds en in de auto. 
Dat wou ik ook doen, maar de mijne had al heel gauw zijn vuisten en later zijn vingers ontdekt helaas. Ik laat m nu zo en hopelijk lijkt ie op zijn ouders. (Wij allebei stopten vanzelf rond kleuterleeftijd)

Terug
Bovenaan