Spelletjes

Onze dochter is nu 4 dus moet een beetje terug denken maar volgens mij deed ik de volgende soort spelletjes (misschien staan er ook wel wat dingen bij die ik deed toen ze iets ouder was maar dat weet ik dus niet meer precies).

- kleur sorteren. Dat kan allerlei soorten gele spulletjes bij elkaar of als je meerdere setjes potloden hebt alle blauwe/rode/gele/etc. Potloden bij elkaar leggen.
Je kan dit overigens ook bij schoenen doen. Geef je kind een schoen en laat dezelfde erbij pakken (wel even allemaal uit de kast halen en op een rij zetten, anders is het te onoverzichtelijk) als je haakt of breid kan je dit ook met je bollen wol/katoen doen.
- met de bal rollen
- gek dansen op kinderliedje
- bewegingen kopiëren door muziek aan te zetten, je kind doet een beweging die je dan zelf ook doet, daarna draai je het om. Ze gaan dan uitzoeken hoe ze dit na kunnen doen en leren dus tegelijkertijd hun lijf kennen/gebruiken
- lichaamsdelen benoemen
- je hebt van nijntje/woezel en pip een spelletje wat verstoppertje spelen heet. Je verstopt het poppetje (en je zet het aan). Het poppetje begint te roepen (" joepie, ik ben hier" "kun je me vinden" etc.). Ze gaan dan echt zoeken op geluid. Als je 'm gevonden hebt even uitzetten, weer aanzetten en opnieuw verstoppen.
- stoelendans is nog moeilijk maar je kan wel muziek aanzetten, tussentijds stoppen en je kind dan stil laten staan/op de grond laten zitten, muziek weer aan en weer verder dansen

Hoop dat je er wat aan hebt
Veel plezier!
 
Tussen 1,5 en 2 ben ik denk ik begonnen met spelletjes waarbij je moet matchen, of bijv de koe bij het kalfje moet leggen etc. Er zijn ook spelletjes van Haba voor hele jonge kinderen zoals Berenhonger en Wij ruimen op. Dat lukt ook al wel. Verder puzzeltjes, grote kralen rijgen etc. 
 
Terug
Bovenaan