<p>Lieve ouders, </p><p>Ik typ dit met een steen in mijn maag. Onze oudste ging eerst naar een kdv waar hij in goede handen was. We merkten echter dat er heel veel wisselingen in het team waren. Het was een komen en gaan van medewerkers en dat resulteerde erin dat onze zoon steeds opnieuw moest wennen aan een nieuw gezicht. Niet fijn..en niet goed voor het opbouwen van een band/de gehechtheid. Op het moment dat het kdv verhuisde, kwam ik door de coronacrisis thuis te zitten. Onze zoon vond het op dat moment niet leuk meer op het kdv. We hebben hem toen geruime tijd thuis gehouden. Een paar maanden later hebben we geprobeerd of hij het op de peutergroep leuk vond en of hij daaraan toe was. De leidster gaf aan dat hij welkom was maar dat hij er nog niet perse aan toe leek te zijn om naar de peutergroep te gaan. Inmiddels was ik bijna uitgerekend van de tweede en ze adviseerde 2 opties. Óf met regelmaat starten in de peutergroep en dit volhouden als de baby geboren werd, zodat hij een bekende haven had op het kdv waar hij in die hectische tijd naartoe kon. Óf hem nog even thuis te houden, eerst rustig te laten wennen aan de nieuwe situatie thuis en hem na een paar maanden rustig te laten starten. We hebben voor de tweede optie gekozen. Dit is wel de goede keuze geweest, omdat onze zoon behoorlijk ondersteboven was van de komst van de tweede en daar echt tijd voor nodig had om dat allemaal te verwerken en er aan te wennen. Bij ons rees de vraag of we misschien moesten wisselen van opvang. We vonden het vaak onrustig in de kdv groep, de vele wisselingen in het team en de verhuizing naar een voor ons ongunstiger locatie heeft ons doen besloten om voor een andere kdv te kiezen. Dit hebben we toen gedaan, zodat onze kinderen beide aan 1 kdv hoefden te wennen. Onze oudste zou toch doorstromen naar de peutergroep en de tweede zal sowieso ergens voor het eerst moeten starten.</p><p>Nu gaat onze oudste sinds een paar weken naar t nieuwe kdv. Hoewel alle verkegen info en de rondleiding ons enorm aanspraken, merken we nu dat de praktijk een groot verschil laten zien met het beeld dat zij ons hebben geschetst toen we gingen oriënteren. Onze zoon is hooggevoelig/hoogsensitief en heel pienter, (kan tellen, kent de letters al een half jaar, wil de letters nu leren schrijven legt snel verbanden, puzzels van 45 stukken zijn zo gemaakt, enz). Zijn spraak is echter heel onduidelijk (we gaan met logopedie starten). Op het kdv horen we dat ze hem niet kunnen verstaan, ze zich afvragen of hij alles goed hoort en begrijpt, of hij snapt wat de opdracht is. Ze lijken ervan overtuigd dat hij dit allemaal niet kan. Doordat onze zoon hoogsensitief en erg pienter, denkt hij veel na. Thuis vertelt hij wat hij denkt en ziet en wij verstaan hem. Daardoor weten we dat hij als hij een vraag krijgt, daar eerst over nadenkt alvorens hem uit te voeren. Het doet me pijn om te zien dat ze hem enorm onderschatten en het lijkt erop dat ze willen dat hij direct reageert als ze hem iets vragen. Ik heb een aantal tips gegeven en daar doet 1 leidster wel wat mee. Ze was even 1 op 1 met hem gaan zitten en ze zei dat ze hem beter kon verstaan dan ze had gedacht en dan wanneer ze met een half oor luisterde omdat er een grote groep kindjes waren. Na 1,5 maand tijd is ze dus pas even 1 op 1 met hem gaan zitten... de info die wij tijdens het intakegesprek hebben doorgegeven (medische voorgeschiedenis over voeding en gewichtsverlies, gevoelig, snel bang) is niet doorgegeven aan de leidsters van de groep.</p><p>We merken dat het zelfvertrouwen van onze oudste achteruitgaat. Op makkelijke vragen waar hij zeker weten het antwoord op weet (welke kleur iets is bijv). Zegt hij sinds deze week "Ik weet het niet. Ik kan het niet verstaan." Bij het ophalen stellen de leidsters hem wel eens een vraag -zonder langer dan 2 seconden te wacht op antwoord- waaraan ze gelijk toevoegen "of weet je het niet?" Ik heb het donkerbruine vermoeden dat dit vaker gebeurt. Onze oudste laat ook regelmatig moe en dwars/boos gedrag zien als ik hem ophalen bij het kdv. Thuis ontspant hij na zijn middagslaap of de volgende dag weer.</p><p>Al met al heb ik er enorm veel spijt van dat we van kdv zijn gewisseld en het liefst zou ik weer aankloppen bij t vorige kdv om te vragen of beide kindjes daar weer naartoe mogen gaan. Maar vraag me af of ik daar goed aan zou doen...onze oudste is net een beetje aan het wennen op dit kdv. Onze jongste is nog niet geweest, dus zou gelukkig niet opnieuw te hoeven wennen.</p><p>Help.. help.. hoe kijken jullie hier tegenaan en welk advies geven jullie?</p><p>Groetjes een bezorgde mama..</p><p>P.S. sorry voor de lange lap tekst ?</p>