Spiraal niet gevonden

<p>Dag gisteren had ik een afspraak bij de ha km mijn spiraal weg te halen. Helaas konden hem niet vinden of de touwtjes. </p><p>Ik vond het al super spannend en eng en krijg ik dit nog erbij! Ik ben doorverwezen naar de gynaecoloog. Ik ben benieuwd wat ik bij hen kan verwachten? Wachtlijst is 2 maanden.. en dit had dus geen spoed. </p><p>Ik was het een nare secretaresse die k aan de telefoon had. Ja u moet net als de rest gewoon achteraan sluiten. Ik gaf aan dat ik dat begrijp en ik telefonisch een afspraak wilde inplannen.. voor wanneer het wel kan. Oj ze zei een kinderwens is geen spoed. Ik had haar later weer terug gebeld en had aangegeven dat het nu niet om een wens gaat maar om een spiraal die ze niet kunnen vinden. Vandaar dat k dus deze topic open.. iemand met ervaring? Moet ik mijn zorgen gaan maken? Wat zal het ergste scenario zijn? </p>
 
Ik zou toch nog een keer bellen en duidelijk maken dat het niet om een routine spiraal verwijdering gaat, maar dat je gezien moet worden omdat je spiraal ‘kwijt is’. Veel ziekenhuizen hebben daar een echo- of spoedspreekuur voor. 2 maanden wachten is echt te lang. In hele zeldzame gevallen kan het spiraaltje namelijk ergens in je buikholte ‘zwerven’ en daar schade aanrichten. Meest waarschijnlijk zijn gewoon de touwtjes wat te kort geknipt bij plaatsen en ligt ie gewoon in de baarmoeder maar kunnen ze er bij de huisarts niet goed bij.
 
Verloskundigen zetten vaak ook spiralen en kunnen ook met een echo kijken of jouw spiraal wel in de baarmoeder zit. Hier moet je dan wel wat voor betalen. Misschien kun je een verloskundige bij jou in de buurt bellen of je eerder terecht kan.
 
Heb ik recent ook gehad. Ik had in december een spiraal laten plaatsen bij de verloskundige. Helaas bleek bij bij de controle dat de touwtjes niet meer te vinden waren, en dat het spiraal in de baarmoederwand zat.

Verwijzing naar de gynaecoloog gekregen. Die had het ding er in 2 tellen uit. Ik heb er niet eens wat van gevoeld! Achteraf dacht ik had de verloskundige niet eerst ff kunnen proberen?! Ze hebben namelijk een soort ragertje/ borsteltje waarmee ze hem eruit kunnen vegen. Ik heb gelijk een nieuwe laten plaatsen. Vandaag voor controle geweest, spiraal zit nu gelukkig goed. Nu hopen dat de ‘spotting’ (lees eindeloos ongesteld) een keer gaat stoppen.

Ik snap dat je nu je weet dat het niet goed zit dat ding snel kwijt wil hoor! Bij mij viel het gelukkig alles mee. Hopelijk bij jou ook en ben je straks snel zwanger!
 
Ik zou kijken of je via de huisarts of gynaecoloog een echo kan laten maken inderdaad. Dat kan vaak snel, en dan kunnen ze meteen zien of de spiraal in je baarmoeder zit (vaak zijn touwtjes dan te kort afgeknipt) of niet. Als het goed is kan je huisarts dit ook zelf aanvragen als de gyn daar moeilijk over doet (tenminste in de regio waar ik werk).
Op de huisartsenpost kunnen ze echt niets voor je betekenen, dus dat zou ik je niet aanraden.
 
Hoi Eva,  
Mijn ha heeft het inderdaad mij doorverwezen naar de gynaecoloog om te kijken met een echo om de spiraal te laten te verwijderen. Ik krijg thuis een brief met de afspraak. Dus dat komt vast wel goed als ik zo de verhalen lees. Gynaecologen hebben denk ik net iets meer ervaring en medische apparatuur om het zo in 3 tellen eruit te halen. Ik heb er ook nooit last van gehad , heb hem inmiddels al 3 jaar. En ik was hier al bang voor hahahah dat het ingetrokken is of wat dan ook,  heb veel verhalen gelezen. Dat de touwtjes te kort worden afgeknipt,  dat het gedraaid is, dat de touwtjes gekruld waren en dat ze dat met een borsteltje het naar beneden halen. Ik had een nare secretaresse aan de lijn gehad. Zo gemeen.. die kan vast niet wachten tot ze met pensioen gaat. 
 
Terug
Bovenaan