Spiraaltje

<p>Hallo,</p><p>Ik heb sinds begin dit jaar mijn spiraaltje ( Mirena) laten verwijderen. En ik vroeg me af hoelang het erna duurt eer je zwanger bent? Op internet staat dat je dadelijk vruchtbaar bent. Maar in de praktijk is dat volgens mij iets heel anders? Hoelang zou het duren eer cyclussen terug normaal zijn? Ik heb de eerste maand van verwijderen  een cyclus van 31 dagen gehad. Erna 29 en 30 dagen nu dus 27 dagen tot mijn verbazing. Dus dit wilt zeggen dat ik een heel onregelmatige cyclus heb. Per geluk voel ik wel mijn eisprong maar dat wilt niet zeggen dat zwanger worden sneller gaat. Maar ik ben wel blij dat ik voel. Aan de andere kant voel ik afgelopen maanden vanalles. Allerlei symptomen van eventuele zwangerschap maar het was telkens niets. Lage buikpijn, lage rugpijn, misselijkheid, pijnlijke borsten en noem maar op. Volgens mij omdat mijn hormonen niet geheel in balans zijn? Zijn er dames die hier ervaring mee hebben? Hadden jullie een zwangerschap binnen het jaar? Hoelang duurde het voor je een normale cyclus had? Kregen jullie elke maand je menstruatie of bleef die uit?</p><p> </p><p>Alvast bedankt!</p>
 
Hai Loreke,

Ik ben momenteel 36 weken zwanger van de tweede. Bij allebei had ik van te voren een spiraaltje en bij allebei was ik in ronde 1 zwanger. Dus het kan ook heel snel gaan.
Vertrouw op jezelf en op je lichaam. Laat je niet gek maken door dingen die je voelt, want je lichaam kan je ook heel goed voor de gek houden.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een cyclus die varieert van 27 tot 31 dagen niet heel onregelmatig vind. Als je elke maand je eisprong vindt/voelt, heb je 70% kans om binnen 6 maanden zwanger te zijn en 80% binnen 1 jaar. Symptomen die je beschrijft kunnen passen bij hormonale schommelingen. Ook kan het zijn dat je veel alerter bent op bepaalde kwaaltjes omdat je bezig bent met zwanger worden en daar alles aan probeert te koppelen. Succes!
 
Ik heb mijn spiraaltje laten verwijderen eind oktober en midden november had ik al een positieve zwangerschapstest vast. Ik heb dus ook geen cyclus meer gehad na het verwijderen van mijn spiraal.

Het kan snel gaan, maar het kan ook zijn dat je lichaam eventjes tijd nodig heeft om zich terug te regelen. Je cyclus lijkt mij al redelijk goed te zitten.
 
Dank je voor de reacties!
70% is wel goed. Het is omdat ik elke cyclus verwarrend vind. En elke cyclus is het ene symptoom feller dan de andere maand. Dus geen enkele cyclus is hetzelfde. Het is ook zo dat ik telkens na de eisprong neem 6 tot 9 dagen erna ook effectief elke maand buikpijn krijg met lage rugpijn enz. Moet wijzen op eventuele innesteling. Maar toch komt mijn menstruatie altijd. Ik dacht dat mijn cyclus onregelmatig was. Omdat het niet een aantal maanden achter elkaar 28 dagen is. Maar het stelt me alvast gerust. Mijn nod was normaal woensdag. En ik heb op maandag mijn menstruatie al gehad. Ik weet as zo teleurgesteld... Te vroeg ongesteld.. Maar het geeft me wel hoop dat na het verwijderen van het spiraaltje toch vrouwen zijn die snel zwanger geraken. Het lijkt soms of ik wel onvruchtbaar ben ofzo. Dan denk ik. Ale nu. Ik voel mijn eisprong en ik voel 6 dagen erna lage buikpijn enz. En waarom lukt het dan niet? Allemaal vragen waren tal van vrouwen mee zitten denk ik. En ik probeer er niet te veel mee bezig te zijn door vaak ontspanning te zoeken en met andere dingen bezig te zijn. Maar de eisprong hou ik wel in de gaten en wanneer mijn nod is. Maar intussentijd ben ik er niet mee bezig. Het is alleen die teleurstelling elke maand als je je menstruatie krijgt. En je het gevoel hebt of het wel ooit zal lukken.. Ik denk dat de teleurstelling me nog te vers is. Op naar de volgende ronde?
 
Bedankt dames voor de reactie! Ik ben al helemaal gerustgesteld. 
 
Ik heb sinds dat we bezig zijn wel ondervonden dat allerhande kwalen niet op een zwangerschap wijzen. Daar heb je wel gelijk in. Misschien onterecht reden zoeken waarom het niet zo snel lukt. En mijn geduld die me op de proef stelt.? Blijven proberen en hopelijk dat het wel eens zal lukken.
Maar ik ben wel blij dat ik nu weet dat ik geen onregelmatige cyclus heb. Maar varieerd tussen 27 en 31 dagen eigenlijk. Ik begon me deze ochtend al helemaal ongerust te maken. Vandaar mijn vraag ook of er nog hormonen zitten van het spiraaltje. Dat het spiraal de reden was van die schommeling enz. Maar het is me duidelijk. Thx!
 
Ik denk dat er weinig vrouwen zijn die elke maand een cyclus van precies 28 dagen hebben. Er zijn zoveel dingen die invloed kunnen hebben op je cyclus, zoals ziekte en stress. Ik heb in juli mijn spiraal laten verwijderen, had daarna een cyclus tussen de 26 en 29 dagen en was na 3-4 maanden zwanger. Zolang je ongeveer weet wanneer je eisprong is en je rond die tijd het gezellig maakt, dan heb je goede kans. Waarom sommigen in ronde 1 al zwanger worden en anderen pas na een jaar (of nog langer) is heel onduidelijk en kan frustrerend zijn. Maar het meerendeel wordt dus gewoon binnen een jaar zwanger, hoewel elke maand natuurlijk 1 teveel is als je graag wil. Voor nu heb je volgens mij geen reden tot zorg, gewoon blijven proberen en ondertussen wel genieten van de overige dingen ;)
 
Hi Loreke, het is spannend allemaal hè, heel herkenbaar hoor! Mirena spiraal bevat natuurlijk wel hormonen, al is het dan minder (volgens mij) dan de pil. Het zou best kunnen dat je lichaam moet wennen!
Ik heb zelf in juli 2019 mijn mirena laten verwijderen om alvast mijn cyclus in kaart te kunnen brengen en vanaf november 2019 echt gestart met proberen zwanger te worden. Mijn cycli waren niet precies 28 dagen, maar als er een verschil van 7 dagen tussen zit, wordt het nog steeds beschouwd als regelmatig. Uiteindelijk werd ik (pas) in ronde 6 zwanger, in april 2020. Ik vond dat toen ook ontzettend lang duren, vooral omdat ik toen al driekwart jaar geen anticonceptie meer had. Helaas is er geen pijl op te trekken, maar bloedirritant is het zeker!

Hou vol, heel veel succes en ik hoop dat je snel een positieve zwangerschapstest in handen hebt!
 
Terug
Bovenaan