Sporten en Zwanger worden

Hoi,

Ik vraag me af of bepaalde sporten het zwanger worden kunnen belemmeren.
Ik doe namelijk aan bodycombat (soort taibo) waarbij er heel veel wordt gesprongen.
Ik heb het idee/gevoel dat dat gespring niet echt goed is voor een klein
vruchtje wat er nog maar net zou kunnen zitten en misschien wel zakt of los trilt.
Weet iemand of dat zo is? Ik ben al een tijdje niet geweest en ga nu alleen als ik ongi ben omdat ik dan zeker weet dat er niets zit.. :-(

Greets W1980

Hoi W1980,

Ik ben eigenlijk ook wel heel erg benieuwd naar de antwoorden op deze vraag. Zelf ben ik sinds twee weken weer aan het hardlopen, na maanden lang niets meer gedaan te hebben. Nu heb ik een behoorlijke basisconditie, maar toch vraag ik me af of het geen kwaad kan.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat je niet zodra je zwanger bent ineens moet beginnen met sporten omdat je lichaam het dan niet gewend is. Maar dat je tot een bepaald aantal maanden van je zwangerschap wel gewoon door kunt gaan als je al een tijd sport. Maar, dat geldt geloof ik ook weer niet voor alle sporten, bijv. voor paardrijden.

Maar goed, ik weet er dus ook het fijne niet van. Ben benieuwd of iemand hier een antwoord op weet.

W1980, succes iig met zwanger worden!

Groetjes, ikke

Hoihoi,

Je mag gewoon sporten als je zwanger bent. Dat is juist goed voor je. Echter een aantal sporten moet je niet doen zoals diepzeeduiken en bungeejumpen.
Van springen tijdens Body combat e.d. gaat het vruchtje er echt niet uit. Mocht je een miskraam krijgen dan is de oorzaak een fout in de aanleg.

Bij contactsporten moet je wel voorzichtiger zijn ivm met hard contact in de buikstreek.

Ook kan je beter de rechte buikspieren niet meer trainen, door een zwangerschap moeten deze gaan verweken om je kindje de ruimte te geven.

Echter je moet je wel fit voelen, stop als het niet meer gaat. Ik heb de afgelopen weken ook niet gesport, niet omdat ik niet durf, maar omdat ik gewoon zo moe ben. Hopelijk is dit over een week of 3 minder en kan ik weer lekker gaan sporten.

Laat je instructeur wel weten dat je zwanger bent, dan snapt hij/zij waarom je soms moet stoppen en kan alternatieve oefeningen voor je bedenken.

Op internet is hier veel over te vinden hoor, gewoon googlen. Of kijk hier eens: Sporten en zwangerschap

Veel sport plezier.

Groetjes Tita, 10wk zwanger van de 2e.

quote: MissX_1983 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('12-11-2008 12:12:07'));

@ MissX_1983
Ik kan me voorstellen dat jij met hardlopen ook wel eens zo'n trillend gevoel in je buik ervaart net als bij springen enzo. Dat gevoel vindt ik nou zo apart en maakt mij aan het twijfelen. Ik doe nu wel iets alternatiefs (bodypump) maar conditioneel heb ik daar weer minder aan.
Jij ook succes met je hardlopen en zwanger worden! :)

@Tita
Bedankt voor je berichtje. Ik ga zeker even kijken naar de link die je in je bericht hebt gezet. We doen maar heel kort buikspier oefeningen. Het is nu ook niet zo dat ik een sixpack heb hoor, hihi ik ben wel een beetje een knus vet laagje aan het kweken voor ons toekomstige kindje (mooi excuus he? haha) Ik sport omdat ik na 11 jaar roken een conditie om te huilen had en nu al 1 1/2 jaar ben gestopt met roken en toen ben gaan sporten (2 x per week) om mijn conditie weer wat op te bouwen.
Toch voelt het van binnen raar als je echt minuten achterelkaar loopt te springen en knietjes in de lucht moet doen terwijl je springt. Ik denk dat angst daar ook een rol bij speelt. Mocht ik zwanger zijn, moet ik het dan meteen melden bij mijn instructeur?

Groetjes!

quote: MissX_1983 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('12-11-2008 12:12:07'));

Oh, ik ben trouwens nog niet zwanger hoor. Ben nu met de 3e ronde bezig.

:) ik ook! Je eerste?

Hoi W 1980,

Grappig....ik doe ook aan bodycombat en bodypump. Ik twijfel ook altijd of sporten wel oke is. Ik ben al een keer zwanger geweest en heb miskraam gehad. Toen ik net zwanger was durfde ik ook niet tegaan combatten en pumpen, omdat het eerste een hoop gespring is en het tweede veel kracht kost. Ik heb weleens gelezen dat dat niet zo goed is....vooral dat vele kracht zetten. Ik dacht ik ga wel weer sporten als de kritische periode voorbij is. Ik ben in de plaats toen gaan zwemmen.
Maar het belangrijkste is gewoon dat je luistert naar je lichaam en stopt als je denkt dat het teveel wordt. Ik zeg echt niet gelijk tegen instructeur dat ik zwanger ben.......ik hou dat liever even voor me.
Nou succes meid.

Groetjes

Terug
Bovenaan