sporten tijdens de zwangerschap

<p>Ik heb het artikel over dit onderwerp op deze website gelezen waarin duidelijk wordt aangegeven hoe gezond het is om te sporten tijdens de zwangerschap. Zo staat er onder anderen dat het trainen van de benen/heupen en armen aan te raden is.</p><p>Nu lees ik echter in een ander artikel op deze website het volgende:</p>Tijdens de hele zwangerschap moet je bukken, hurken en knielen zoveel mogelijk voorkomen.Laatste drie maanden zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen dagelijks niet meer dan één keer per uurTijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken. Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kiloVanaf de twintigste week van je zwangerschap mag je niet vaker dan tien keer per dag maximaal vijf kilo tillenVanaf de dertigste zwangerschapsweek mag je niet vaker dan vijf keer per dag maximaal vijf kilo tillen.<p>Dit vind ik wel erg tegenstrijdig met het wel mogen sporten.. Hoe ga ik mijn armen en benen trainen met al deze dingen die juist worden afgeraden?</p><p>Ik doe graag aan krachttraining en heb al veel andere meiden tijdens de zwangerschap hiermee door zien gaan. Ik wil grg op 70% van mijn kunnen blijven trainen maar twijfel nu dus of dat wel zo slim is.</p>

Hoi hoi ! 
Ik liep zelf ook eerst met deze vragen rond. Het punt is vooral met niet teveel tillen, is dat jij je lichaam niet belast. Niet iedereen traint en niet iedere vrouw doet gewicht heffen. Als je dit niet gewent bent is mijn mening om inderdaad aan de tweede website haha die ik ook gelezen heb te houden. Ik heb veel website gelezen over sporten en zwangerschap. Op een andere website zeiden ze ook duidelijk. Als jij trainde voor je zwangerschap dan mag je bijna evenveel je lichaam belasten als tijdens de zwangerschap zelf en dan hoef je niet op deze regels te letten. En die regels waren inderdaad oa ook t bovenstaande wat jij neer typte. Het ligt er dus echt aan wat jij gewent bent, met sport en hoe goed jij je grens aan voelt. Voor je zwangerschap. 
Ik trainde zelf 6 x in de week en deed inderdaad kracht training en mix van cardio. En dit deed ik een uur. 
Ik moest eerst verplicht rust houden dus ik heb de eerste 2 maanden wel 6 x gesport daarna een maand bijna 2 maanden rust. Bij mij was ivm van spiraal te laat eruit halen dus had niks te maken met t sporten zelf ;) nu ben ik bijna 5 maanden zwanger en ik merk dat sporten soms echt goed en lekker gaat en soms merk je idd dat je zwanger bent en moet je rustiger aan doen of stoppen. Ik sport zelf nu 45 min, buikspieren zijn weg en ik doe het nu 3 keer in de week. Ik voel mij daar zelf super prettig bij want dan krijgt je baby genoeg energie om te sporten en je maakt je onderhoud je spieren en je conditie. Mijn advies voor jou, is dus, ongeveer de helft pakken van wat je normaal trainde. En dan kan t alleen maar positief zijn voor jou en je baby ;) 
en let goed op deze signalen 
zoals buikpijn, misselijk of draaierig. Dan moet je stoppen. 
Voor de rest niks aan trekken van die regels zoals wel en niet optillen. En lekker gaan trainen. Het heeft zo véél voordele om te blijven trainen tijdens je zwangerschap, voor jezelf en de baby. 

En oja dingen zoals jumping jacks en burpees die doe ik niet. Vind het persoonlijk niet fijn om veel te springen. 

Trainze ✋??

Dankjewel voor je uitgebreidde reactie! Ik geloof inderdaad ook wel dat luisteren naar je lichaam voorop staat en je dan vanzelf wel merkt of je te veel doet of niet.

Same, ik ben 30 weken en gebruik nog dezelfde gewichten als altijd. De verkoskundige zei tegen me: zolang het geen pijn doet is het okee. Ik voelde echt vanzelf wanneer iets niet meer kon! En ik ben even niet meer mijn grenzen gaan verleggen en houd mn hartslag iets lager. Luister naar je lijf is ook mijn advies. Als je gewend bent met zware gewichten te tillen.. zou ik me niet te druk maken :)

Hi Evie, ik snap je helemaal. Ontzettend tegenstrijdig. Zelf deed ik voorheen veel aan krachttraining en HIIT. Eerste 3 maanden was ik erg moe, weinig gesport. Daarna ben ik 2 X pw bodypump gaan doen en nu inmiddels bijna 34 weken nog steeds. En idd, dan buk en til je dus wel. Maar ik merk wel dat dit anders is tijdens het sporten omdat je er bewust meebezig ben. Qua gewicht pak ik nu iets lichter dan voorheen (alhoewel dat nog steeds zwaarder is dan veel niet zwangeren) omdat je zelf zwaarder bent en behoorlijk wat kgs extra meezeult en je gewrichten vaak wat soepeler/minder stabiel zijn. Buikspieren doe ik een eigen optie (bekkenbodem) en inmiddels gebruik ik ook geen bar meer tijdens het liggen voor armen/borst, maar losse halters. Is een stuk veiliger want die bar wil je niet op je buik. 
Daarnaast is een instructeur die een beetje verstand heeft van zwangeren ook heel erg fijn. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Lekker blijven sporten dus ? Succes! 

Aldus mijn verloskundige: gewoon blijven doen wat je altijd deed, mits het goed blijft voelen! Alleen oppassen met buikspieren, zeker wat later in de zwangerschap :)

Ja zij buikspieren mag je blijven doen. 
Vanaf tweed trimester gaat je buik groeien dus dan gaan je buikspieren ook opzij dus echt sit UPS doen is afgeraden. Anders heb je na je zwangerschap geen mooie buikspieren maar blijven ze opzij ;( 
De side plank en plank mag je wel blijven doen dit is voor de gehele core. Wel juist uitvoeren. 

Voor de rest met hartslag en grenzen verleggen is idd een goeie aanrader wat ik zelf ook doe. Dus hier hou je dus rekening mee.. 
vind zelf wel apart ik weet niet of de andere dames dat ook merken die wat verder in de zwangerschap zitten (30 weken) dat als je het huis schoonmaakt hahaha je t ook als sporten ziet want je raakt snel buiten adem en hoge hartslag. 

Leuk dat jullie allemaal blijven trainen trouwens ! ???

liefs 

Terug
Bovenaan