Sporten

Dag mensen,
Ik heb wat vragen aan sportieve, zwangere vrouwen. Is het haalbaar om tijdens de zwangerschap door te gaan met sporten? Zo ja, hoelang kun je er mee doorgaan? Kun je de buikspieren blijven trainen? Als het niet haalbaar is om te blijven sporten; hoe gaan de aanstaande moeders hier dan gevoelsmatig mee om. Zelf weet ik nog niet of ik zwanger ben (ik hoop het wel). Ik sport al een poos drie keer in de week (rpm, atack en combat. Ik vroeg mij af wat ik hiermee kan tijdens de eventuele zwangerschap. Als ik hier niets mee kan; hoe het dan is om niet meer te kunnen sporten, terwijl je het geestelijk misschien wel wilt doen.
Alvast bedankt voor de reacties.
 
Hoi Dion,

Zelf sport ik niet meer nu ik weet dat ik zwanger ben; ik doe namelijk aan paardrijden en ik rijd paarden ook in. Dus best risicovol...Ik hoef maar een keer verkeerd te vallen namelijk, dat risico wil ik natuurlijk niet lopen.
Ik heb het er behoorlijk moeilijk mee; elke keer als ik mensen met paarden zie, oef, wat is dat stom zeg! Maar ja, na de bevalling wil ik er toch weer op klimmen en ik weet dus dat het tijdelijk is.
Nu doe ik wel aan zwangerschapszwemmen en dat is echt heerlijk!

Succes!

Liefs mariska 2
 
je mag best blijven sporten, je merkt vanzelf wel wanneer het niet meer gaat of niet lekker meer is, je mag volgens mij alleen geen buikspieroefeningen doen.
 
Volgens mij, mag je inderdaad gewoon blijven sporten hoor. Alleen buikspieren worden na drie maanden afgeraden. Verder moet je ervoor zorgen dat je hartslag niet te hoog wordt. En verder wanneer je lichaam aangeeft dat je moet stoppen moet je dat natuurlijk ook doen.

Op babyopkomst.nl staat er een heel stuk over zwangerschap en sporten. Misschien heb je daar wat meer aan?

Groetjes Debbie
 
Hoi, ik ben nu 22 wkn zwanger en heb tot vorige week 2 maal per week spinning gedaan (ga nu voor 1 maal per week). Ik heb een artikel van de spinning federatie en daar staat kort gezegd het volgende in:
- Vermijd oefeningen met buikspieren
- Als je 'te dik'wordt stop er dan mee
- Verlaag je intensiteit.
Zelf zorg ik dat mijn hartslag maximaal 75% wordt en gemiddeld rond de 60 % ligt. Dit is goed vol te houden. Allemaal iets minder maar goed je kunt wel blijven sporten. Ik heb het ook meteen aan de verloskundige gevraagd en die gaf aan dat je lichaam het zelf wel aangeeft als je te ver gaat of je moet stoppen. Een andere zwangere bij mij op de spinning club heeft zelfs tot 7 maanden gesport. Kortom hou je zelf in acht en doe alleen waar jij je goed bij voelt.
 
Hoi,

Sporten kan heel best een heel eind de zwangerschap in, zolang je je er maar goed bij voelt.

Maar als ik jouw sporten zo lees zijn het behoorlijke contactsporten en dan wordt er vanaf 12 weken echt voorzichtigheid aangeraden. Zelf deed ik aan basketbal en vanaf 12 weken noodzakelijk om niet meer per ongeluk te vallen, een elleboog te krijgen of de bal met je buik op te vangen (niet dat dat de bedoeling is, maar het kan natuurlijk eens voorkomen dat een bal niet goed aankomt).

Ben dus ook gestopt met deze sport en heb me gewend tot zw. sport nummer 1: zwemmen.
Wel eens jammer dat ik niet meer m'n favosport kan beoefenen, maar dat kan later altijd weer. Vind nu de gezondheid van ons kindje belangrijker.

Succes ermee.
 
Ha,
Ik lees diverse verhalen. Wat ik weet (vanuit mijn werk;fysiotherapeute) is dat je de rechte buikspieren vanaf ong. 4 maanden niet meer moet trainen. de schuine daarentegen zijn juist heel belangrijk, voor stabiliteit van je bekken en die mag je wel trainen. Sporten is goed, als je je er goed bij voelt, geen sporten met veel valrisico. Gewoon naar je lichaam luisteren is het belangrijks en zo blijf je lichamelijk en geestelijk op en top voor de hele zwangerschap en bevalling.

groetjes en succes
 
Hoi Dion,

Je had het over de gevoelsmatige kant als je niet meer kunt sporten.... ik heb voor ik zwanger werd altijd heel veel gesport, maar sinds de 5e week lukt het me niet meer om iets te doen omdat ik constant dood- en doodmoe ben. Dat is voor mij geestelijk heel zwaar, omdat ik wel hartstikke veel zin heb om te sporten. Mijn vriend sport heel veel en ik voel me echt klote omdat ik nooit mee kan. Daarnaast voel ik me lui, want ik beweeg echt weinig de laatste weken (moet er wel bij zeggen dat ik nu bijna 39 weken zwanger ben).
Maar ja, ik weet gelukkig dat het tijdelijk is en straks kan ik weer rustig aan beginnen. Het is belangrijker om naar je lichaam te luisteren en rust te nemen, dan te sporten. Je kan het daarna toch weer opbouwen.
Ik hoop dat jij lekker lang door kan blijven sporten, maar je moet waarschijnlijk over een tijdje wel rustiger aan gaan doen.

Succes!

Liefs, Pam
(38w,5d)
 
Terug
Bovenaan