Spreidbroekje...??

Hallo,

Bij ons dochtertje van 4 maanden hebben ze op het CB iets bij haar heupjes gezien. Nu moeten we 27 februari naar het ziekenhuis om een foto (echo of rontgen) te laten maken. De arts van het CB had het eventjes over een spreidbroekje. Ik duim mijn duimpjes kort dat zij dit niet hoeft!!! Wie heeft hier ervaring mee? We gaan in juni  twee weken met de auto op vakantie naar Frankrijk (al geboekt) en we zien dit 'in the worst case-scenario' al helemaal in duigen vallen. Alsof dat nog niet erg genoeg is: dan wordt het onze derde vakantie die dan niet door kan gaan vanwege iets vervelends met de kindjes. Hoe werkt een spreidbroekje en wat zijn de beperkingen? Ik loop misschien veel te hard van stapel, maar die naderende vakantie zit me dwars, ik wil het niet WEER moeten annuleren.

Groet,

Anouk
 
hallo Anouk,

Mijn 2de dochter heeft het ook gehad,  zij kreeg  ook een sprijtbroekje, dit is om haar heupjes goed in de kom te krijgen, een sprijtbroekje is om haar benen constant gesprijt te houden, zit met klitteband om haar middel en beentjes vast, gemakkelijk aan te krijgen dus. het enige vervelende eraanis dat altijd die beentjes gesprijt staan. mijn dochter heeft er nooit echt last van gehad dat ze dat broekje aan moest, ze liep er zelfs gewoon mee. ze is onder controle geweest tot ze 4 was. en met de 1,5 was ze ervan af.
ze is nu 16 en heeft er geen last van ondervonden.
 
quote: KleineWondertjes schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('17-02-2006 22:06:41'));

Hallo,

Bij ons dochtertje van 4 maanden hebben ze op het CB iets bij haar heupjes gezien. Nu moeten we 27 februari naar het ziekenhuis om een foto (echo of rontgen) te laten maken. De arts van het CB had het eventjes over een spreidbroekje. Ik duim mijn duimpjes kort dat zij dit niet hoeft!!! Wie heeft hier ervaring mee? We gaan in juni  twee weken met de auto op vakantie naar Frankrijk (al geboekt) en we zien dit 'in the worst case-scenario' al helemaal in duigen vallen. Alsof dat nog niet erg genoeg is: dan wordt het onze derde vakantie die dan niet door kan gaan vanwege iets vervelends met de kindjes. Hoe werkt een spreidbroekje en wat zijn de beperkingen? Ik loop misschien veel te hard van stapel, maar die naderende vakantie zit me dwars, ik wil het niet WEER moeten annuleren.

Groet,

Anouk



Hoi Anouk,

Maak je geen zorgen om je vakantie. Die kan gewoon door gaan. Je kleine meid kan gewoon met die spreidbroek in de maxi-cosi of in een andere autostoel. Je moet misschien iets van schuimrubber gebruiken om te zorgen dat ze iets beter ligt en dat haar benen niet klem zitten. Bij ons is dat zelfs niet eens nodig. Onze dochter zit nu drie maanden in haar spreidbroek. We zijn afgelopen donderdag naar het ziekenhuis geweest voor controlle. Het zag er allemaal heel erg goed uit. maar omdat de afwijking bij onze dochter nogal groot is mocht ze haar broek nog niet helemaal af.   Nu mag ze dat ding twee keer twee uur af. Nog 20 uur per dag dus. Bij de volgende controlle hopen we dat haar spreidbroek alleen nog maar 's nachts om hoeft.

Ik weet niet of jij dochter nu nog in de kinderwagenbak ligt. Het kan zijn als ze wel die spreidbroek om krijgt dat ze daar niet meer in past en dat ze eerder in het kinderwagen gedeelte moet. Jouw kleine meid zal helemaal niets merken van die spreidbroek. Het enige nadeel is misschien dat het in de zomer valt. Ze zal altijd iets van een majootje aan moeten omdat zo'n spreidbroek om de blote benen niet echt prettig is. Maar daar is ook weer over heen te komen.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen geruststellen. Jullie vakantie kan gewoon door gaan. Hou in je achterhoofd dat  mocht ze een spreidbroek nodig hebben je het beter nu kunt hebben dan dat ze met haar 30ste heup problemen gaat krijgen.

Sterkte er mee.

Groetjes Astrid
 
Hoi,

Je hoeft je vakantie echt niet af te zeggen. Ik moet alleen wel zeggen het is wel wennen. Ik vond het heel erg dat mijn zoontje er een kreeg ( slecht opgevangen in het ziekenhuis) en heb ook meer gehuild als hij denk ik. Maar het is beter voor je kindje. Je wilt ook niet dat later zijn heupen niet goed zijn.
In de maxi-cosi hebben we een klein kussen liggen en die gebruiken we ook in de supermarkt in die karren met een stoeltje erop en dat werkt prima.
En hou even goed in de gaten of de pasvorm goed is van het broekje want ik ben nog twee keer naar de instrumentenmaker geweest omdat het broedje hem in de knietjes sneedt. Verder is je kindje er na 1 a 2 dagen er aan gewend. De trappelzakjes kunnen ook gewoon aan en het is handig om er een maillot onder te doen dan kunnen ze zich nog lekker bewegen. Maar misschien valt het bij jullie wel mee ik zal voor jullie duimen want ondanks dat we er nu helemaal aan gewend zijn vind ik het nog steeds erg zielig voor ze.

Groetjes Renate
 
Hallo!
 
Mijn dochter van toen vier maanden heeft het ook gehad. Vervelend voor jullie maar niet voor haar, ze heeft er geen traan om gelaten! We zijn ook op vakantie geweest en hebben de maxi cosi verruild voor één maat grotere autostoel (ook van maxi cosi want die heeft lage zijkanten) en daar een kussen ingelegd, geen probleem. Verder hebben we veel jurkjes gekocht, lekker makkelijk met een maillot eronder. Verder had mijn dochter dat ding midden in die hete zomer maar dat was geen probleem. We deden hem vaak zonder iets eronder aan want er zitten leren dingen onder en dat irriteert niet zo heel snel. En verder zou je het bovenste van een sportsok kunnen afknippen en dat er onder doen, dat is lekker zacht en dan hoeft ze niet een hele maillot aan! Maar misschien is het allemaal niet nodig!

Succes ermee!!

mama Floor
 
Hoi allemaal..

Wij hebben geen ervaring met spreidbroekjes (Minoes heeft r geen nodig), maar ik wil jullie wel van t volgende op de hoogte brengen: een vriendin van mij is eind 20 en heeft 2 zeer ingrijpende heupoperaties achter de rug. Deze operaties zijn t gevolg van de missers die dokters gemaakt hebben toen ze zo klein was als jullie dochters nu. Als ze in die tijd een spreidbroekje had gekregen, had ze nu niet al die jaren met pijn (zeer veel pijn) en moeite zich voort moeten bewegen en waren deze operaties (waarbij ze zowat elk bot in je bekken en heupen breken) niet nodig geweest!

Zie het dus maar als een zeer, zeer goede investering in de toekomst!!

Heel veel succes ermee en alvast een hele fijne vakantie gewenst!

Veel liefs,
Jacomien
 
Hoi Anouk,

Als baby heb ik vroeger een zelf spreidbroek gedragen ivm heupdysplasie (Ik ben nu 26).   Mijn moeder vertelde dat ze het eerst heel zielig vond, maar ze kreeg al snel door dat ik er helemaal geen last van had en er even vrolijk onder bleef.   Ze maakte wel zelf kleertjes voor me, omdat gewone broekjes niet meer pasten, maar die kan je tegenwoordig ook kopen, bijvoorbeeld via internet.   Ik zou me er maar niet zo'n zorgen over maken.   Het is wel heel belangrijk dat je dochter de spreidbroek draagt als ze het echt nodig blijkt te hebben.   Je vakantie hoef je er niet voor af te zeggen.

Groetjes,
Loekje
 
Hallo meiden,

Allemaal bedankt voor jullie reacties, heel fijn om te horen dat de vakantie gewoon door kan gaan. Jaja, eerder al twee keer niet vanwege een vroeggeboorte bij 29  weken  en daarna een keer door een ziekenhuisopname van ons zoontje t.g.v. die vroeggeboorte. Jullie zullen begrijpen dat ik dacht: Daar gaan we weer! Want ondanks dat het allemaal niet zo ernstig is, kan ik  gerust zeggen dat we het niet kado krijgen...

Groet,

Anouk
 
Terug
Bovenaan