Sprongetje vs rrr?

Hallo allemaal!

Onze dochter (8weken en een beetje volgens Oei Ik Groei) doet het prima. De eerste paar weken waren onrustig, maar ongeveer de laatste 3 weken slaapt ze prima met het waak-eet-speel-slaap- ritme. Ze slaapt dan ook echt (op enkele keer nagelaten) tot aan de volgende voeding. Soms is ze ook wel eens wakker tussendoor maar dan kan ze heel goed in haar bedje liggen en weer in slaap vallen...

Mijn vraag is nu;
Volgens Oei Ik Groei komt haar volgende sprongetje eraan...
Ze slaapt nu een stuk onrustiger en komt moeilijker in slaap. De ervaring leerde dat de rrr super bij haar werkte, maar wat nu als ze zo onrustig is.
Heel officieel "moet" ik haar laten liggen tot de volgende voeding en dan het riedeltje opnieuw. Maar ik vind zelf dat ze best 10 minuten mag huilen maar niet 45.
Normaal pak ik haar uit bed tot aan de voedingstijd en begin dan het riedeltje maar opnieuw (eerst schone luier,voeden,spelen,slapen nou ja nieuwe poging dan he....) Soms lukt het soms absoluut niet.

Wat doen de andere mama's die zich ook aan het rrr schema houden. Ik vind het geen probleem om er flexibel mee om te gaan, we gaan nl. ook wel gewoon op stap smiddags en meestal is dat ook helemaal geen probleem voor haar. Maar ik wil eigenlijk gewoon het beste voor haar (zoals iedere mama natuurlijk :)

Wat doen jullie???

En verder zit ik trouwens nog steeds op 6 flessen, zijn er nog meer kindjes van 8weken die op 6 flessen zit, of beeld ik me alleen maar in dat wij nog de enige zijn? Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik ben wel van mening dat als ze het nog niet wil, prima, maar misschien hebben jullie iets speciaals gedaan waardoor het wel lukte?

Groetjes,
Nymue

Hallo!

Senne is nu 10 weken en zit ook nog op 6 flessen. Ze blijft zich 's nachts melden en krijgt op advies van het cb 's nachts een fles van 150 cc water met maar 2 schepjes voeding. Dit wordt officieel geteld als een fles van 60 cc, de andere flessen zijn 165 cc. Ik zou wel naar 5 flessen willen, maar ze lijkt er nog niet aan toe.

Over de regelmaat.. ook ik zat een tijdje met dit dilemma: wat als ze nu eerder wakker wordt? Volgens het boekje is de belangrijkste regel wakker = voeden. Met borstvoeding kan dat, maar je kunt nu eenmaal niet elke keer een flesje geven. Ik haal Senne bij erg huilen uit bed en kies dan uit twee mogelijkheden: óf ze gaat in de draagzak/wandelwagen en slaapt daar verder (daarin valt ze meestal in slaap) of ik geef haar een beetje afgekookt water en laat haar zelf spelen in de box. Ik begreep uit het boek van Ria Blom dat het belangrijk is dat je niet te veel aandacht geeft, dus niet op schoot spelen enzo, omdat ze dan wennen aan wakker = spelen en dat bevordert het doorslapen niet. Ach, zo heel streng doe ik het ook niet, als ze echt niet lekker in haar vel zit, dan gaan we ook gewoon knuffelen hoor!

Groetjes,
Dionne

Hoi Nymue,

Ik moet je bekennen dat ik de RRR vooral interpreteer als dingen in dezelfde volgorde doen, niet zo zeer dat kindje "moet" blijven liggen, moet eten etc. Ik zeg ook altijd, ik geef Christian regelmaat door zijn dag voorspelbaar in te delen, maar hij beslist zelf wanneer hij eet, slaapt etc... Bovendien hoor ik nu heel goed aan zijn huiltje of hij nog moe is (dan blijft liggen, aai over de bol, speen erin. Dit herhaal ik overdag maximaal 3 keer, zeg maar 15 minuten, als hij blijft huilen dan haal ik hem eruit) of gewoon wakker.

Met het riedeltje afwerken krijg ik Christian meestal wel stil, het lukt eigenlijk alleen niet als hij met sprongetje bezig is... Dan houden wij hem gewoon lekker vast, lekker knuffelen. Vaak valt hij dan uiteindelijk op de arm in slaap totdat het echt weer tijd is voor eten. Is even wat arbeidsintensiever, maar ja, die paar dagen zijn zo weer voorbij...

Christian heeft tot 8 weken 6 voedingen gehad. Hij heeft zijn 2e sprongetje met 7 weken gemaakt, kreeg opeens een ander, vast slaap en eetpatroon en opeens kregen we de voedingen er met moeite in! Hij sliep meer en beter overdag en toen gebeurde het dat hij om 17:30 uur wakker werd en nog 3 voedingen moest hebben (terwijl wij de laatste altijd al om 22:30 gaven). Die we er dus bijna letterlijk om de 1,5-2 uur in moesten proppen, of hij nu honger had of niet... Hierdoor was de stap naar 5 voedingen zo gezet... Wederom door Christian zelf bepaald. Wij hebben niets speciaals gedaan, gewoon goed gekeken en geluisterd naar ons ventje!

Veel succes,

Groetjes, Karin
Mama van Christian (11 weken)

Hallo Karin en Lyannne,

Ikzelf volg ook meer de steil van Karin, dus ik voed niet perse bij wakker worden.
Misschien niet helemaal wat het moet zijn, maar ik speel ook dan niet overdreven, heeft ze meestal ook geen zin in dan, het is dan meestal behoefte aan knuffelen oid dan echt spelen.

Ik moet ook zeggen dat het normaal echt super hier gaat, en ze de laatste 3 a 4 weken netjes tot de volgende voeding slaapt.
Maar nu is ze zooo onrustig, ze ligt in bed en blijft huilerig, met tussenpozen slaapt ze denk ik (ik hoor niets) maar het zijn dan echt maar hazeslaapjes. Ik denk zelf dat het toch het sprongetje is??
Wat denken jullie?
Ik wil haar op zich net als jij (Karin) gewoon dan oppakken en knuffelen (als het huilen doorzet) maar ik ben " bang" dat ik de opgebouwde rrr dan helemaal in de soep draai en ze na het sprongetje het niet meer wilt??
Wat ik wel doe is elke keer na de voeding en het spelen weer terugleggen voor een nieuwe poging, ik laat haar dus niet per definitie op mijn arm in slaap vallen, maar vanmiddag was dit wel de enige kans dat ze uberhaubt sliep.... Sprongetje???

Hoe lang duren de sprongetjes bij jullie kids? En is het elke keer evenlang?
groetjes,
Nymue

Hier ook tien weken en 6 a 7 flessen per dag en ook een rrr rommeltje.

Hij wil gewoon niet slapen in zijn ledikant overdag, doe ook braaf verschonen, fles, op de arm, in de box en bij eerste teken van vermoeidheid in zijn ledikantje.

's nachts in zijn wieg slaapt hij wel goed door.

Nu met de regen ben ik niet gaan wandelen in de middag en dat mis ik wel want in de wandelwagen slaapt hij wel lekker tijdens het lopen.

Groetjes
Chris

Dames,

RRR is hartstikke leuk, ik ben er een groot voorstander van! Maar ik laat mijn kinderen echt niet huilen! 10 minuten vind ik meer dan genoeg. Dan ga ik even kijken, of er wat is. Is er wel wat, dan verhelp ik dat als het kan. Is er niks, dan is het aai over de bol en weer proberen te slapen. Helpt dat allemaal niet, dan gaat Marieke gewoon lekker mee naar beneden hoor! Zo in het begin kun je ze in elk geval niet verwennen. Ze huilen omdat er wat is, ook al is dat niet direct aantoonbaar. Met Marieke hebben we in het begin heel wat avondjes op gezeten, sliep ze wel lekker tegen ons aan. En nu slaapt ze toch gewoon (ze is nu 11 weken).

knuffel ze!
Sabine

Hoi Nymue,

Klinkt echt als een sprongetje, hoor!
Bij Christian hebben ze ongeveer 2 dagen geduurd, we hebben het gevoel dat hij nu tegen zijn 3e aan zit te hikken, maar hij is nog niet zo huilerig als de vorige 2 keer.
Ik zou niet te bang zijn dat je kindje meteen alle RRR kwijt is, hoor! Bedenk dat het kleintje zich niet lekker voelt op zulke dagen, dan wil je zelf toch ook gewoon een extra knuffel? Gewoon even weten dat er iemand voor je klaarstaat?
Bij ons ging het slapen (alleen, overdag, etc) juist veel beter na de sprongetjes!
Knuffel ze, zou ik zeggen!

Groetjes, Karin

ik ken het boek van ria blom niet,maar begrijp ik het goed dat het de bedoeling is dat het kindje tot voedingstijd moet slapen en dan voeden en na het voeden pas aandacht mag??wat een raar verhaal!als boas wakker is is hij wakker.uitgeslapen.dus mag hij uit bed.ik kijk dan waar hij op dat moment zin in heeft.de ene keer is dat schommelen in de schommelstoel en de andere keer in de box liggen.en als hij honger heeft krijgt hij eten.daar kwam na 3/4 weken vanzelf een ritme in wat zich vanzelf aanpast(dwz:minder en grotere flessen met steeds meer tijd ertussen).boas heeft tot 9 weken 6 flessen gehad.toen ging hij zolang doorslapen dat we automatisch op 5 flessen uitkwamen.heel af en toe nog eens 6,maar sinds week 11 heeft hij echt genoeg aan 5.
het is hardstikke fijn dat er boeken zijn die je op weg helpen,maar ik vind t bijna eng worden dat er dan niet meer naar t kindje geluisterd word.je kunt een kind niet programmeren of in een ritme dwingen.luister alsjeblieft naar de signalen van je beebje en naar je moedergevoel!
groetjes kari

Terug
Bovenaan